Schrijf betere nieuwsbrieven door dit script!

Welke nieuwsbrieven lees jij niet?

E-mail  is niet dood, laat ik daar maar mee beginnen. Deze is nog erg actueel en wordt elke dag weer ingezet. De nieuwsbrief als één van de mail mogelijkheden wordt dan ook nog dagelijks door bedrijven ingezet met zeer goede resultaten. Maar liefst 85% van de Nederlanders schrijft zich in volgt uit het gehouden email onderzoek 2016. Maar hoe zet jij deze in. Wie maakt deze? Hoe wordt deze opgemaakt? Ik zie er tal van voorbijkomen en ik heb deze blog geschreven waarbij je een soort blauwdruk, een script hebt zodat de volgende nieuwsbrief er nog beter uit ziet.

Hoeveel van de nieuwsbrieven die in jouw mailbox belanden lees je echt? Hoeveel vallen onder de eervolle noemer: ‘direct naar prullenbak’? Zeg nou zelf, de meeste nieuwsbrieven scan je even vluchtig en hebben verder totaal geen invloed op jouw denkwijze.

We scannen…

Waarop?

Op de onderwerp regel, dat klopt. De onderwerpregel is super belangrijk. Ergo de onderwerp regel is de bepalend factor om geopend te worden. Daarom een paar belangrijke tips voor het schrijven van onderwerpregels als stap

1- Een goede onderwerpregel bestaat uit:

  • Je zegt wat toe, je belooft wat
    • Mensen zullen wat leren, geld besparen  of je ontzorgt ze
  • is heel simpel en voor iedereen helder
  • is kort. Tussen de 60 tekens, maximaal 75
  • gaat over de lezer en niet over jou (geen “wij” of “ons”)

“Nieuwsbrief maart 2017” als onderwerpregel kan echt niet meer. Vertel op z’n minst wat de inhoud van de e-mail is – door de onderwerpen te noemen worden mensen getriggerd om de e-mail te openen

De e-mail heeft je aandacht, hij wordt geopend, maar je bent er nog niet.

Na het openen van een e-mail beslis je binnen enkele seconden of je de gehele e-mail gaat lezen. Je hebt dan alleen de eerste alinea  gezien. Kom direct ter zake, come to the point. Zorg voor een goede inleiding.  De bovenkant van je e-mail is het belangrijkste stukje witruimte wat je tot je beschikking hebt, vul dit niet met nutteloze bedrijfsgegevens, maar met een pakkende inleiding die jouw lezer boeit. Bedrijfsgegevens horen onderin de mail.

2-Een sterke aanvullende zin bij je onderwerpregel: (micro-copy)

Angst, hebzucht, status en ontplooiing zijn de vier belangrijkste motivatoren die jij kunt inzetten om je producten en/of diensten aan de man te brengen. Veel mensen kiezen ervoor om deze alleen in de onderwerpregel te noemen. Zonde! Laat ze ook terugkomen als micro copy. De mail geopend krijgen is één, de mail gelezen krijgen is nog veel belangrijker

Enkele voorbeelden:

“mis het niet en profiteer vandaag nog”

“leer door 10 minuten per dag te investeren”

“ook vooraan staan in de rij”

“er zijn nog 4 plaatsen beschikbaar”.

Door icoontjes toe te voegen kun je nog meer waarde uit je micro copies halen. Kies je hiervoor? Test dan goed of de icoontjes overal getoond.

3-De indeling van de e-mail.

  • Juiste aanhef
  • 3-4 onderwerpen per nieuwsbrief
  • Gebruik de juiste afbeeldingen
  • Bij gebruik van bullet points, maximaal 5 tot 7 woorden per punt
  • Jouw logo in de linkerbovenhoek
  • De opmaak in jouw huisstijl

Een mens wordt iedere dag blootgesteld aan meer dan een miljoen marketinguitingen. Al deze uitingen bestaan uit tekst Dit zorgt ervoor dat wij tekst niet meer lezen, maar bekijken. Pas wanneer onze aandacht is geprikkeld gaan wij echt lezen. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken door foto’s etc. Het advies is een verhouding van 70% tekst en 30% beeld.

Kijk eens naar onderstaand voorbeeld. De aandacht van de lezer kan je al pakken bij de aanhef.  Wat is leuker?

Beste lezer, Hi of

Beste { voornaam} of Geachte heer/mevrouw {achternaam}

Ik denk dat ik het niet verder hoef toe te lichten…..

4-De ideale opzet van één onderwerp

De e-mail nieuwsbrief is een mail met teasers. In deze email met verschillende onderwerpen wil je de lezer prikkelen met je onderwerpen. Je wilt met de e-mail de aandacht trekken van de lezer om hen over te halen verder te lezen over het onderwerp, je product of je dienst. Elke regel moet er toe doen, elke regel moet een reden zijn om verder te lezen. Daardoor is elk onderwerp een teaser op zichzelf.

Nieuwsgierigheid prikkelen en aandacht creëren, dat is de missie van een goede teaser!

Een goede nieuwsbrief schrijf je niet omdat het moet. Met je nieuwsbrief wil je iets bereiken. Daarom moet elk onderwerp een C2A hebben.

Maak gebruik van de gebiedende wijs als je er een voordeel in verwerkt. Zoals ‘profiteer’, ‘grijp je kans’, ‘bespaar’, ‘verdien’, enzovoorts. Mensen zijn immers gek op voordeeltjes. Voorbeelden van woorden zijn bijvoorbeeld ‘gemakkelijk’, ‘eenvoudig’ of ‘snel’

Dus als het om een call-to-action gaat:

  • Niet ‘Klik hier voor de voorwaarden’
    • maar ‘Lees de voorwaarden’.
  • Niet ‘Klik hier om uw aan te melden voor onze nieuwsbrief’
    • maar ‘Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief’.
  • Niet ‘Klik hier voor je wensenlijst’
    • maar ‘Bekijk je wensenlijst’.

Anno 2017 weten mensen hoe een link werkt. Op een postzegel staat ook geen tekst met: ‘lik hier’

Je stuurt niet zomaar een nieuwsbrief, je wilt daar wat voor terug niet waar?  

“The money is in the list”.

Jij wilt een nog grotere e-mail lijst bouwen opdat jij jouw producten en of diensten kan promoten. Een nieuwsbrief is een manier om handel binnen te halen. Simpel informeren is prima maar met enkel mensen informeren groeit jouw bedrijf niet.

  • Je wilt je lezers informeren?
  • Nee, je wilt dat ze de informatie begrijpen
  • Je wilt een activiteit aankondigen?
  • Nee, je wilt dat mensen deelnemen.
  • Je wilt een nieuw product promoten?
  • Nee, je wilt dit product verkopen.

Wanneer mensen jouw content, jouw product echt goed vinden gaan ze dit delen. Dat is goed voor SEO en branding., Een betere marketing dan mond-op-mond reclame is er niet. Geef mensen een reden om zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Hebben zij zich aangemeld? Zorg dan voor een kloppende C2A naar de juiste landingspagina. Je bent je lezers sneller kwijt dan je denkt!

5- Sluit de nieuwsbrief op de juiste wijze af.

Wanneer je de lezer zo ver hebt gekregen om de mail te openen met een krachtige onderwerpregel, ervoor hebt gezorgd dat ze geïnteresseerd zijn in de onderwerpen en je ze overtuigd hebt om tot het einde van de mail te komen, dan moet je de mail nog afsluiten.

Hoe eindig je die nu het beste?

Hoe je gestart bent, bepaald of men het gaat lezen, Hoe je eindigt bepaalt hoe de lezer jouw nieuwsbrief zal ervaren, welke beleving hij/zij hieraan over heeft gehouden!

Maak een kleine samenvatting van de beschreven onderwerpen, ongeveer 150 karakters: Tell them them what you told them!

Mijn advies: Je wilt dat zoveel mogelijk mensen je nieuwsbrief te zien krijgen. Zorg dan ook dat jouw lezer deze brief simpel en snel kan delen. Eindig daarmee.

6-De noodzakelijke footer

Om er zeker van te zijn dat het e-mail ontwerp legaal en professioneel is, moet de footer minimaal de volgende informatie bevatten:

  • het fysieke adres van de klant;
  • afmeld-link;
  • een herinnering hoe de lezer in de e-maillijst is opgenomen (bijv. “Je ontvangt deze e-mail omdat je je daarvoor hebt aangemeld op onze website.”).

Het is niet verplicht, maar wel aan te raden om ook de volgende tekst toe te voegen:

  • een telefoonnummer;
  • links naar sociale netwerken;
  • ‘stuur door naar een vriend’-link.

Overige praktische tips:

  • Gebruik web veilige lettertypes
  • Breedte tot maximaal 600 pixels
  • Maak de e-mail zo persoonlijk mogelijk
  • Persoonlijk denk ik dat je een nieuwsbrief prima in de –je- vorm kan versturen, zeker wanneer je de e-mail heel persoonlijk maakt en gebruikt maakt van {voornaam}.
  • Voorzie links van een heldere tekst, waardoor lezers weten wat ze kunnen verwachten. Een tekst als ‘Lees meer over het optimaliseren van nieuwsbrieven’ zegt veel meer dan ‘Lees verder’.
  • Een alternatieve tekstversie zorgt ervoor dat lezers de nieuwsbrief toch kan lezen, als hun e-mailprogramma geen opgemaakte e-mails kan verwerken.
  • Schrijf wat je product doet, in plaats van wat je product is. Benoem de voordelen
  • Nieuwsbrieven worden het meest gelezen op een mobiele telefoon. 42 procent van de ontvangers haakt af wanneer een e-mail slecht te lezen is op hun smartphone. Zorg dus dat de nieuwsbrief leesbaar is op de smartphone.
  • Houd dus rekening met de grootte van de C2A button
  • Check de spelling.
  • Gebruik je eigen adres

P.s. 1-Het resultaat:

Goede e-mails zijn html-gecodeerd, net als een website, en hebben één doel: de interesse van de lezer genoeg aanspreken, zodat hij klikt op een link. Hoe hoger het conversie ratio  hoe beter het resultaat.

P.s. 2-Meten is weten:

De belangrijkste cijfers voor het meten van succes in nieuwsbrief marketing zijn de openratio en de click trough rates (CTR)

Openratio: Geeft aan hoeveel email er zijn geopend. Een keihard cijfer is er niet ,maar een openratio tussen de 20% en 40% is prima.

CTR: Aantal lezers welke op minimaal één link hebben geklikt in jouw mail. Gemiddeld 10%-20%

Maar er zijn heel grote verschillen per branche: Kijk dan ook eens op de site van DDMA of hun onderzoek.

Wil jij ook meer doen met jouw nieuwsbrief, neem dan contact met mij op 0172-421411 of stuur me een mail via eric.bakker@iq-leads.com.  
Succes met jouw (volgende) nieuwsbrief.