Schrijven voor het web: hoe creëer je een killer website?


Schrijven_voor_het_web
Via deze blog leer je in een handomdraai de belangrijkste tips voor het schrijven van teksten voor het web! Met de juiste teksten zorg je ervoor dat je gevonden wordt via zoekmachines én dat je de lezer zal boeien. Realiseer ook meer bezoekers en zet ze om naar leads en betalende klanten!
De tips uit deze blog, zijn ook terug te vinden in ons e-book: 25 Webite Must Haves. Hierin leer je over de belangrijkste elementen voor het verbeteren van je online vindbaarheid, webdesign, usability en conversiepercentage.


1. Schrijven voor het web begint met buyer persona’s

schrijven_voor_het_web_Buyer_persona

Schijven voor het web begint met je buyer persona’s (klantprofielen).  Buyer persona’s zijn diegenen die je probeert te bereiken. Het zijn semi-fictieve representaties van je ideale klanten gebaseerd op data en wat speculatie van demografische gegevens, gedragspatronen, motivaties, problemen en doelen. Schrijven voor het web is daarom alleen nuttig wanneer je  webteksten schrijft voor jouw buyer personas.

2. Hoe zend je de juiste boodschap?

Bij het schrijven voor het web is het belangrijk dat je de juiste boodschap overbrengt. Zorg er dus bij elke webpagina voor dat het snel duidelijk is waar de pagina over gaat, wat bezoekers op die pagina kunnen doen en waarom zij tot actie zouden moeten overgaan.

  • De titel van je pagina’s moeten uniek zijn en de lezer overtuigen verder te lezen. Ook de paragraaftitels zijn belangrijk. Gebruik A/B testing om de beste titels te identificeren.
  • Zorg ervoor dat je bij het schrijven voor het web ook duidelijke call-to-actions in je teksten verwerkt. Dit zijn zogenaamde buttons of linkjes die de lezer aansporen de volgende stap te nemen, zoals het downloaden van een e-book.

3. Onderwijs en bied waarde aan

schrijven_voor_het_web_OnderwijzenOpmerkelijke content focust zich op oplossingen, niet op producten. Dit geldt dubbel voor webteksten. Bied daarom niet alleen productinformatie aan, maar ook content voor educatieve doeleinden zoals e-books, infographics en video’s die je buyer persona’s zullen helpen meer te weten te komen over hun probleem en de mogelijke oplossingen. Uiteindelijk zal dit helpen je prospects te overtuigen bij jou tot aankoop over te gaan.
Andere tips:
  • Spreek de lezer direct aan: gebruik u, je en wij. Hierdoor voelt de lezer zich direct aangesproken.
  • Spreek de taal van de doelgroep. Ken de uitspraken, woorden en termen die je doelgroep veel gebruikt.

4. Zorg voor kwaliteit

Schrijven_voor_het_web_-_kwaliteit

Niet heel gek: het is belangrijk dat je bij schrijven voor het web rekening houdt met de kwaliteit van je stukken. Hoe doe je dat?

  1. Bied unieke, waardevolle en unieke content aan
  2. Schrijf voor mensen, niet voor zoekmachines.  Uiteraard blijft het toepassen van de juiste zoekwoorden en meta descriptions zeer belangrijk bij het schrijven voor het web, maar pas op voor keyword spamming. Hierdoor zullen lezers snel afhaken.
  3. Vernieuw en update regelmatig je content
  4. Zorg ervoor dat de juiste persoon over het juiste onderwerp schrijft. Een extreem voorbeeld misschien, maar jij zou toch ook geen tekst willen lezen over hersenchirurgie die geschreven is door een automonteur?

5. Blog, blog, blog!

Blog regelmatig. Dit zorgt gemiddeld voor 55% meer bezoekers en 88% meer leads. (Bron: Hubspot)

6. Laat de klant voor je spreken

Schrijven_voor_het_web_-_recensies
Wat je ook verkoopt, potentiële klanten zien graag een bevestiging van andere klanten die je blij hebt gemaakt. Testimonia, klantrecensies en case studies zijn krachtige bronnen die je bij het schrijven voor het web niet mag vergeten. Deze helpen prospects dichter bij de definitieve aankoopfase te brengen. Dus:
  • Bied authentieke, korte maar krachte reviews aan.
  • Gebruik andere online sites die reviews tonen, zoals Yelp of branche-specifieke directories.

7. Let op SEO

Naast je bezoekers, moet je ook Google tevreden stellen. Dit doe je o.a. door je aan bovenstaande tips te houden. Daarnaast blijft SEO belangrijk om hoog te scoren in Google. Gebruik de juiste zoekwoorden op de juiste plaatsen, zoals in je meta, titel, subkopjes, content en ALT-teksten van de afbeeldingen. Lees meer over SEO teksten.



Download ons e-book 25 Website ‘Must Haves’

Je ziet, schijven voor het web is niet zo ingewikkeld. Meer tips over het optimaliseren van je website vind je in ons e-book 25 Website ‘Must Haves’. Hierin worden bovenstaande tips over het schrijven voor het web verder uitgelicht, maar lees je ook hoe je beter online gevonden wordt, hoe je zorgt voor een mooi design en een uitstekende gebruiksvriendelijkheid én hoe je de conversie op je site een boost geeft.

Download e-book: 25 Website Must Haves