Search Engine Advertising, de benodigde basis

Search engine advertising, ook wel beter bekend als SEA, is simpelweg het adverteren op zoekmachines. Je kan adverteren via Google, Yahoo en Bing. Aangezien Google met 90% de meestgebruikte zoekmachine is, slaat SEA vooral op Google Adwords. Hieronder vertel ik je wat meer hierover!

Hoe werkt search engine advertising?

search engine advertisingDe advertenties die op Google worden geplaatst zijn de zoekresultaten bovenaan en aan de rechter kant. Google maakt search engine advertising heel makkelijk met het programma Google Adwords. Ten eerste moet je een account aanmaken bij Google AdWords om überhaupt toegang te krijgen tot het programma. Vervolgens maak je een advertentie. Je kan AdWords uitbesteden, maar als je het zelf wilt doen zijn hier enkele tips voor het maken van een goede advertentie:

Bepaal je doelstelling(en)

Je bent gaan denken aan search engine advertising met een reden. Wil je dat de verkoop van een bepaald product omhoog gaat? Of wil je meer naamsbekendheid? Bepaal voor jezelf het doel van de advertentie, voordat je begint met het ontwerpen ervan.

Kies de juiste zoekwoorden

De juiste zoekwoorden zijn de woorden en zoektermen waar jouw doelgroep op zoekt. Schrijf je advertentie vervolgens om deze zoekwoorden heen. Kies niet random woorden uit waarvan je denkt dat het de juiste zoekwoorden zijn. Doe echt een zoekwoorden onderzoek, want als je niet de juiste zoekwoorden kiest, wordt je nog steeds niet gevonden!

Val op!

Zorg dat je advertentie opvalt tussen de andere advertenties. Dat je bovenaan staat in de zoekresultaten, betekent nog niet dat iedereen er op klikt. Speel bijvoorbeeld in op actualiteiten, maak een grappige advertentie en/of zet er een leuke afbeelding ernaast. Maak ook verschillende advertenties per doelgroep, want iemand van 45 wil heel iets anders zien dan iemand van 25.

Doe A/B testen

Maak een paar verschillende advertenties, om vervolgens te analyseren welke het ’t beste doen en welke totaal niet werken. Om uiteindelijk de meest effectieve advertentie te realiseren moet je blijven analyseren!

search engine advertisingMet search engine advertising betaal je per klik. Je hoeft dus niet te betalen voor alleen het laten zien van je advertentie. Hoe veel je moet betalen per klik kan erg verschillen, want je moet bieden op zoekwoorden. Op dit moment is het zoekwoord ”direct autoverzekering afsluiten” het duurste zoekwoord voor ruim 57 euro per klik! Gelukkig kan je wel een maximaal budget instellen. Dit houdt in dat je advertentie verdwijnt wanneer het budget bereikt is, zo krijg je niet opeens een onverwachte, torenhoge rekening op de mat!

AdSense: een andere vorm van search engine advertising

Naast Google AdWords heb je ook Google AdSense. Google AdSense is weer een andere manier van search engine advertising, je kan namelijk zelfs geld verdienen. Met dit programma kan je namelijk advertentieruimte op je eigen website beschikbaar stellen. Andere bedrijven betalen dan een bedrag per klik en jij krijgt daar een percentage van (zo’n 68%). De advertenties die op jouw pagina komen te staan, of jouw advertentie op andere websites, zijn passend. Anders gezegd: er worden alleen advertenties geplaatst die bij je website passen, om zo een hogere click-through-rate te genereren.

Search engine advertising wat voor mij?

Search engine advertising, of adverteren op Google, is een redelijk simpele manier om snel bovenaan in de zoekresultaten komen te staan. Voor op de korte termijn is dit ideaal maar voor op de lange termijn is het belangrijk om ook SEO goed toe te passen. Dus niet alleen via betaalde links bovenaan staan, maar ook in de organische zoekresultaten bovenaan!

Wil jij gaan adverteren met Google AdWords? Dan hebben wij een leuke aanbieding voor jou: 150 euro tegoed voor Google AdWords!

Claim €150 AdWords tegoed