SEO bijgeloof op vrijdag de dertiende: 10 overeenkomsten

Het is weer vrijdag de 13e, de dag waarop het ongeluk achter elke hoek op je te wachten staat. De dag waarop je beter binnen kunt blijven, deuren en ramen sluit, je zwarte kat de tuin in gooit, een hoefijzer boven je deur hangt en je konijnenpootje weer uit de kast haalt. In ieder geval zo dacht men er vroeger over (toch?).

SEO Bijgeloof

SEO bijgeloof: fabel of fictie?

Gelukkig leven wij in 2016 en zijn wij niet meer zo bijgelovig als honderden jaren geleden. Toch zijn er nog velen van ons die geloven in bepaalde fabels en mythen wanneer het aankomt op SEO. Ook binnen online marketing  bestaat er nog een bepaald soort bijgeloof wanneer het op bepaalde zaken aankomt, die niet (meer) waar zijn.

Aangezien er geen betere dag is dan vandaag om hier extra aandacht aan te besteden, heb ik speciaal voor vrijdag de 13e deze blog geschreven: SEO bijgeloof op vrijdag de dertiende: 10 overeenkomsten

1. Lopen onder een ladder is als je homepage volstoppen met content

We lopen niet onder ladders door, zeker niet als de schilder erop staat en aan het werk is. Je wilt nu eenmaal geen verf op je kleding. De oorsprong van dit bijgeloof komt uit de symboliek. De ladder vormt een driehoek met de muur en grond; het symbool  van de heilige Drie-eenheid. Er onderdoor lopen is dus oneerbiedig en daarmee roep je dus vanzelfsprekend het ongeluk over jezelf af.

Net als lopen onder een ladder je geen geluk brengt, geldt hetzelfde voor je homepage volstoppen met content. Veel content op je homepage betekent niet automatisch dat je beter gevonden wordt en daarmee dus meer geluk hebt in de zoekresultaten.

Jouw homepage is het portaal van je bedrijf. De hoeveelheid content die je daarom daar plaatst moet relevant zijn aan je business, en niet  aan de zoekmachine. Je homepage moet voldoende content bevatten zodat het voor je bezoekers duidelijk is: wie je bent, wat je doet, waar je zit, wat je toegevoegde waarde is en wat de volgende stap is die zij moeten ondernemen.

2. Een zwarte kat brengt net zoveel (on)geluk als je meta’s volstoppen met keywords

Het bijgeloof is dat het zien van een zwarte kat je ongeluk brengt (en helemaal op vrijdag de 13e). Als zwarte kat bezitter kan ik niet anders zeggen dan dat dit de reinste onzin is (ik zie mijzelf nogal als een gelukkig mens). Toch werd vroeger gedacht dat een zwarte kat zomaar eens een heks in vermomming kon zijn en daarom een slecht voorteken was.

Wij weten allemaal dat het zien van een zwarte kat je geen extra ongeluk bezorgt, net zoals het volstoppen van je meta descriptions met keywords je rankings niet positief beïnvloeden. Toch geloven nog velen in deze fabel. Google heeft in 2009 al gezegd dat de meta descriptions en meta zoekwoorden niet meer van invloed zijn op je zoekresultaten.

Moeten we dan helemaal niet meer in de kracht van meta descriptions geloven? Jawel, maar niet als ranking tool. Een goede meta description zorgt ervoor dat jij je met je site kunt onderscheiden van de andere websites in de zoekresultaten. Je vergroot er dus je CTR kansen mee tussen al je concurrenten.

SEO Bijgeloof

3. Het ongeluksgetal 13 is even fabelachtige als goedkope SEO

Het getal 13 geeft ongeluk omdat het staat voor 12 + 1. Twaalf is het getal van perfectie (12 apostelen in het Nieuw Testament) en meer dan perfect kan niet. De kracht van dit bijgeloof zien je ook nog vaak terug in gebouwen zonder 13e verdieping, vliegtuigen zonder rij 13 of hotelkamers zonder kamer 13.

Hoe ongelukkig het getal 13 dan wel (of niet) mag zijn, het is net zo fabelachtig als mensen die denken dat SEO goedkoop is en niets hoeft te kosten. Organisaties die jou gouden bergen beloven voor 50 EUR in de maand verkopen fabels en spelen in op jouw ‘bijgeloof’ dat SEO een goedkope service is.

SEO kost nou eenmaal geld. Goede SEO diensten worden uitgevoerd door professionals die zich dagelijks bezighouden met alle wijzigingen op het gebied van online marketing. Daarnaast werken er bij een goede SEO service meerdere specialisten aan je site en huur je dus niet alleen een dienst in, maar ook hoogstaande kennis die zich continue verbeterd.

4. Met een konijnenpoot ben je even gelukkig als met enkel HTTP

Waar dit bijgeloof precies vandaan komt is niet geheel duidelijk, maar waarschijnlijk ligt de oorsprong in de vruchtbaarheid van konijnen (…vul zelf maar in waarom). Een konijnpoot zou dus veel geluk moeten brengen op het gebied van baby’s en oogsten.

Geheel in de lijn met het bijgeloof dat een konijnenpoot geluk brengt, denken sommige van ons nog steeds dat een HTTPS verbinding weinig meer geluk brengt dan het hebben van een HTTP verbinding.

Hoewel de positieve effecten van een beveiligde HTTPS verbinding op SEO maar een paar procentpunten is, vergroot het wel de betrouwbaarheid van je website of webshop richting je bezoeker. En zeker in het laatste geval is betrouwbaarheid een belangrijke factor voor het doen van een aankoop. Google heeft zich ingezet voor een veiliger web, dus laat de kwaliteit en veiligheid van je website niet van geluk afhangen en neem het heft zelf in handen!

5. Even afkloppen… SEO doe je maar één keer…

Met afkloppen kan je mogelijk ongeluk afwenden. We hebben het allemaal weleens gedaan. Je benadrukt hoe goed het met je gaat en hoe gelukkig je bent – om daarna snel even af te kloppen – want je wilt natuurlijk wel dat het goed met je blijft gaan. Maar doe je ook even afkloppen na die ene keer dat jij je site SEO proof hebt gemaakt?

Alles staat nu SEO technisch goed, we hebben mooie noteringen, dus het zal wel goed blijven gaan (…even afkloppen).

Zo werkt het helaas niet. Het is nou eenmaal jammer om te zien dat je organische zoekresultaten dalen met de tijd, maar dat gebeurt vanzelf als je niet blijft werken aan je website. Deze daling ontstaat onder meer door nieuwe Google updates, je concurrentie die niet stil zit, link degradatie en meer factoren. SEO is dus niet een eenmalige handeling maar een continu proces waarin geïnvesteerd moet blijven worden.

SEO Bijgeloof

6. Een gebroken spiegel geeft je zeven jaar ongeluk en slechte rankings

Het breken van een spiegel leidt tot zeven jaar ongeluk. In het Romeinse Rijk dachten ze dat de weerspiegeling in de spiegel een reflectie van de ziel was. Wanneer je de spiegel dan brak tastte je de ziel aan. Omdat de Romeinen dachten dat je lichaam na zeven jaar veranderede van fysiologische samenstelling, zou je dus zeven jaar ongeluk hebben.

Hoe vertaald dit zich naar SEO bijgeloof? Wanneer jij (nog) niet met je website ranked in de top drie zoekresultaten, betekent dit niet automatisch dat je ongeluk hebt (en dit hoeft al helemaal geen zeven jaar te duren!). Onderzoek naar klikgedrag laat zien dat de top 3 noteringen de meeste clicks vergaren. Maar dit zegt nog niets over het succes en de kwaliteit van deze clicks. Clicks die niet converteren op je website leveren niets op. Dus veel clicks en veel websitebezoek is niet automatisch een garantie voor veel succes.

Sta je nog niet in de top 3 en ziet het er ook niet naar uit dat je daar de komende “zeven” jaar gaat komen? Onderscheid je dan met krachtige meta descriptions, rich snippets en kwalitatieve content. Blijf op deze manier werken aan je SEO zodat je steeds beter ranked, je klanten je waarderen en je content delen en aanbevelen. Het succes komt dan vanzelf, daar hoef je echt geen jaren op te wachten.!

7. Je zoekwoorden moeten net zo precies zijn als een klavertje vier

Een klavertje vier brengt geluk. Meerdere verhalen benadrukken het geluk van een klavertje vier en de bescherming die het biedt. Maar dan wel als het precies een klavertje vier is en niet een klavertje drie met een gescheurd blaadje.

Zoals een klavertje met exact vier blaadjes evenveel geluk brengt als een klavertje met drie blaadjes, is het eigenlijk ook met je zoekwoorden. Je zoekwoorden hoeven niet woord voor woord exact voor te komen in je titel, content en elders op je site voor maximaal succes in de zoekresultaten. Ten eerste leest dit heel ongemakkelijk weg voor je bezoeker en ten tweede is Google slim genoeg om te herleiden waar je websitepagina overgaat bij natuurlijk gebruik van je zoekwoorden.

Ga dus niet op zoek naar jouw ‘klavertje vier’ zoekwoord(combinaties), om vervolgens je site daarmee vol te stoppen. Nee, zorg voor een natuurlijke gebruik van zoekwoorden in je content.

SEO Bijgeloof

8. Een hoefijzer brengt evenveel geluk als alleen je site optimaliseren voor Google

Het bijgeloof van een hoefijzer is ook terug te leiden naar het christendom. Een hoefijzer vormt de “C” van Christus en wanneer je deze met de opening naar boven toe ophangt boven de deur, van je als het ware het geluk op.

Wil jij nu bezoekers opvangen met je website? Dan zou je heel veel aandacht kunnen besteden aan SEO om ervoor te zorgen dat je site goed gevonden wordt in Google. Maar als dit je uitgangspunt is mis je de belangrijkste factor voor succes: klanten. Je kunt nog zoveel bezoek hebben, maar als zij niet converteren zal je er niets aan verdienen.

Je optimaliseert daarom altijd als eerste je site voor je bezoeker en daarna pas voor de zoekmachines. Een websitebezoeker moet willen doorklikken, actie willen ondernemen et cetera. Dit gebeurt alleen als jij iets kwalitatiefs aan je bezoeker te bieden hebt. Dus zoek je geluk niet alleen in het hoger ranken in Google en het opvangen van websitebezoekers, maar vooral in het bedienen van je doelgroep met kwalitatieve content.

Je optimaliseert altijd als eerste je site voor je bezoeker en daarna pas voor de zoekmachines.

9. Houd je vingers gekruist en hoop dat Google het uitzoekt

Het bijgeloof is dat wanneer jij je vingers krijst je onheil kunt afwenden. De mogelijke verklaring hiervoor is dat de vingers letterlijk een kruis vormen en daarmee een verwijzing naar het christelijke kruis zijn, wat bescherming moet bieden.

Deze gedachtegang zie je ook bij veel website eigenaren. Zij gooien zoveel mogelijk URL’s naar Google ’s crawlers en hopen dan dat het goed komt. Ze houden hun vingers gekruist in de hoop dat Google het wel uitzoekt en ervoor zorgt dat hun pagina’s bij de juiste mensen komen.

Maar zo werkt het helaas niet. Google probeert het zoekgedrag van de bezoeker te imiteren en daarop de content af te stemmen. Dit gaat alleen wanneer elke pagina die jij aflevert uniek, waardevol en technische aanwijzingen bevatten die Google helpen de juiste content bij de juiste persoon af te leveren.

10. Vrijdag de 13e, even ongelukkig als alles onder de #1 positie

Het ongelukkige karakter van vrijdag de 13e komt voort uit het samenvallen van het getal 13 (zie uitleg hierboven) en de vrijdag (de dag waarop Jezus werd gekruisigd). Twee keer ongeluk op één dag moet wel extra ongeluk en tegenspoed bieden.

Zo denken sommige ook over het belang van ranken met dat ene magische zoekwoord op de #1 positie in Google. De nummer één positie met dat ene zoekwoord is heilig, alles daarbuiten ongelukkig…

Maar dit is een compleet verkeerde gedachtegang. Je moet niet op de nummer één positie met dat ene keyword willen ranken omdat dit het meeste verkeer oplevert. Het gaat erom wat voor verkeer je krijgt op basis van je rankings in de zoekresultaten.

Je zult dan zien dat niet alleen dat ene zoekwoord voor veel verkeer zorgt, maar dat de honderden andere zoekwoorden en zoekwoordcombinaties samen veel meer verkeer opleveren en vaak nog beter converteren ook.

Vooral goed ranken op longtail zoekwoorden kan je hogere conversies opleveren, omdat jouw content de behoefte en zoekopdracht van de bezoeker (die bij longtail veel actie gerichter is) beter matchen.

Stop met SEO bijgeloof, vergeet de fabels en aan de slag!

Voor SEO geldt net als met bijna de rest van de dingen in het leven, je moet het zelf doen (of laten doen). Bijgelovig zijn, hopen dat het goed komt of niet fout gaat is te simplistisch. SEO kost tijd, inspanning en kennis. Dus laat alle fabels en bijgeloof achter je en ga lekker aan de slag.

Zorgeloos beginnen met het optimaliseren van je website? Lees dan eens ons handige e-book: SEO the Ultimate Beginners Guide.

Gratis E-book!

[bronnen: Moz | HubSpot | Search Engine Watch | Alle top10 lijstes ]