Uitgekiende SEO Content Strategie; dé basis voor jouw website!

Iedereen die een website heeft kent het; je nieuwe website is klaar, gevuld en ready to rock! Je hebt allerlei ideeën over hoe je de website actueel gaat houden in de toekomst met interessante content. De eerste maand plaats je trouw elke week een nieuwsbericht of een blog. Echter in de vijfde week worden de eerste scheurtjes zichtbaar en plaats je niets nieuws, want je bent het vergeten of hebt geen inspiratie. Zo gaan ook week zes en zeven voorbij, maar in week 8 verschijnt er weer verse content. De consistentie van jouw SEO content strategie is ver te zoeken… Maar niet getreurd, ik ga je helpen!

SEO Content StrategieContent = King!

Content = king lees je overal en het is waar! Content is belangrijk voor je bezoekers, maar content is nog veel belangrijker om nieuwe bezoekers op je website te krijgen. Een goede SEO content strategie is dus belangrijk en in deze blog kun je precies lezen hoe je een goede SEO content strategie kunt maken.

SEO content

Laten we nog even een stapje terug gaan. Wat is content en waarom is dat nou zo belangrijk? Content is heel simpel de inhoud van een website, blog, artikel of bijvoorbeeld een post op Social Media. Content is belangrijk, omdat je zonder content niets kunt vertellen aan je (toekomstige) klanten. Maar zoals gezegd is content ook belangrijk om nieuwe bezoekers naar je website te trekken. Content met de juiste zoekwoorden eindigt hoger in Google en zal dus eerder bekeken worden dan content op pagina 100.

Nu je dit weet kunnen we aan de slag met het opzetten van een SEO content strategie.

SEO Content strategie, stap 1: wie is jouw jou?

Voordat je content gaat maken moet je natuurlijk wel weten voor wie je dit doet (de buyer persona). Wil je gezien worden als een ervaringdeskundige in jouw branche of je product of dienst verkopen? Wie is jouw doelgroep; wat hebben ze nodig, waar kom je jouw doelgroep tegen en wat willen ze graag lezen? Is jouw ideale klant een 45-jarige familieman die snelle nieuwsberichten wil lezen of een 30-jarige carrièrevrouw die graag informatie haalt uit informatieve blogs. Bepaal eerst jouw jouw. Op deze manier help jij jezelf al in een goede richting met een gerichte doelgroep waarop jij je kan richten.

SEO Content strategie, stap 2: hoe ziet de aankoopcyclus van jouw klant eruit?

Een klant doorloopt altijd een aantal stappen voordat hij of zij overgaat tot een aankoop. Afhankelijk van het product kunnen deze stappen zijn:

SEO Content Strategie

SEO Content Strategie

SEO Content Strategie

Je moet dus zorgen dat jouw content aansluit bij deze stappen. Je gaat content maken om je klant te vertellen:

  • Wie je bent en waarom hij of zij jouw product of dienst nodig heeft;
  • Wat jouw product of dienst inhoudt;
  • Waarom jouw product of dienst beter is dan die van jouw concurrent;
  • Waarom hij jouw product of dienst gaat afnemen.

Gericht schrijven voor één van deze fase in het aankoopproces geeft jou als schrijver weer een beter afgebakend kader waarbinnen jij je content kunt richten.

SEO Content strategie, stap 3: welke kanalen ga je gebruiken voor jouw content?

SEO Content StrategieAfhankelijk van jouw product of dienst ga je nu kijken naar de kanalen die je kunt gebruiken om jouw content te delen. Bij ieder stadium in het aankoopproces kun je gebruik maken van verschillende kanalen. Zo kun je voor bewustwoording kiezen voor Social Media posts en blogs en voor vergelijking case studies, referenties of product informatie. Het is belangrijk dat je weet waarmee je jouw klanten het beste kunt informeren.

Nu je weet voor wie je de content schrijft, waar ze de content voor nodig hebben en waar ze de content willen lezenm is het tijd voor de volgende stap.

SEO Content strategie, stap 4: zoekwoorden bepalen

SEO Content StrategieAls je gevonden wilt worden in zoekmachines als Google, moet je de juiste zoekwoorden (keywords) gebruiken in je content. De SEO content bevat dus precies die zoekwoorden, waarmee jouw (toekomstige) klant jou gaat proberen te vinden. Welke woorden gebruikt jouw klant? Maak een lijstje met die woorden die belangrijk zijn voor jouw bedrijf en product of dienst.

Een leverancier van zonneschermen gebruikt bijvoorbeeld keywords als: zonnescherm, zonwering, buitenzonwering, uitvalschermen en screens. Maak dus een lijstje van woorden waar jij op ‘gevonden’ wilt worden en denk hierbij ook aan de woorden die je concurrent gebruikt.

SEO Content strategie, stap 5: de content kalender

Nu je dit allemaal weet is het belangrijk om een contentkalender te maken. Zorg dat je elke week nieuwe content maakt en plan dit in voor de verschillende kanalen die je wilt gebruiken. Heb je veel te vertellen, dan kun je natuurlijk ook twee keer per week of zelfs nog vaker content inplannen. Zorg dat de content in je planning aansluit op de belangrijke moment in jouw branche of de belevingswereld van je klant. Heb je jaarlijks een grote actiemaand, zorg dan dat je hier in je kalender al rekening mee houdt!

Nieuwe content

We hebben je nu uitgelegd hoe je een content strategie kunt maken. Inspiratie voor je content kun je overal vandaan halen. Dus lees blogs, bekijk Facebook pagina’s van andere bedrijven en kijk goed naar websites van bedrijven die jou of je klanten aanspreken.

Wil je hulp bij het maken van je content strategie of ben je benieuwd of jouw content nu het maximale resultaat behaalt? Neem contact met ons op voor een adviesgesprek.