SEO problemen? Los het op met een goede contentstrategie!

We hebben dringend hulp nodig op het gebied van zoekmacfhine optimalisatie (SEO)“, zegt de eigenaar van een klein succesvol bedrijf gelegen aan de buitenkant van de Randstad. “Ik snap niet hoe het komt, maar er gaat iets fout, volgens mij hebben wij SEO problemen. Wij produceren en publiceren een hoop content, maar er is niemand die het leest of deelt en er gebeurt niets met de informatie die wij via social Media delen”.

Klinkt bovenstaande herkenbaar? Het is namelijk vrijwel onmogelijk om in de online marketing wereld te werken zonder dat je soortgelijke klachten of ‘SEO problemen’ voorbij hoort komen.

Zodra er iets fout gaat op de website wijzen veel mensen direct op technische SEO problemen of op on-page SEO fouten. Gezien het belang van een goede online vindbaarheid in de organische zoekresultaten van Google en de rol die SEO hierbinnen speelt is dat niet meer dan logisch, toch?

SEO is lang niet altijd de schuldige

SEO problemen“Maar heel vaak ligt het niet alleen aan SEO. Het gaat om steeds meer om het hebben van kwalitatieve content, zegt Darmesh Shah, mede-eigenaar en technisch directeur van HubSpot in een bericht op inbound.org. De meeste problemen liggen niet in het verliezen van SEO waarde en websiteverkeer waar hun ‘briljante’ content voor zou moeten zorgen. Het probleem is dat zij geen, of onvoldoende, briljante content produceren!

Darmesh vervolgt zijn verhaal op inbound.org met een soortgelijk voorbeeld. Hij vertelt over hoeveel bedrijfseigenaren er wel niet zijn die geobsedeerd zijn over SEO, terwijl ze veel beter hun tijd aan contentcreatie kunnen besteden. Het gebrek aan contentcreatie is namelijk de kern van hun probleem en niet SEO!

Om zijn punt kracht bij te zetten vergelijkt hij het met het lopen op een loopband: “Het is alsof iemand tegen mij zegt, Dharmesh, zorg ervoor dat je een geleidelijke toename hebt in snelheid en helling zodat je sneller je hartritme op het juiste niveau hebt. Dat is veel beter dan gewoon wandelen zonder helling op een platte loopband. Technisch is dit juist, maar mijn probleem ligt niet in het optimaliseren van mijn loopband gebruik, mijn probleem is dat ik van mijn luie kont af moet, achter de computer vandaan en in beweging kom”.

Het zoeken van de juiste antwoorden op de verkeerde plaats

Als je serieus bent als het gaat om SEO en/of inbound marketing, dan is het hebben van kwalitatief content een must have en niet zomaar een leukigheidje. Je moet betrokkenheid creëren met informatie die je kan maken en delen. Dit heeft minimaal vijf voordelen waar je eigenlijk niet omheen kan:

Kwalitatief goede content…

  1. Trekt de aandacht van de juiste prospects;
  2. Zorg ervoor dat prospects de informatie opnemen;
  3. Helpt je om jouw merk als informatiebron neer te zetten in jouw omgeving;
  4. Zorgt voor eensgezindheid en vertrouwen met prospects om van hen klanten te maken;
  5. Vergroot de kans dat klanten merkambassadeurs worden en je producten gaan aanbevelen bij andere/kennissen.

Als je serieus aan de slag wilt gaan met het creëren van content die ervoor zorgt dat prospects converteren in klanten en je klanten weer converteren in merk ambassadeurs, dan zijn er drie punten waarmee je aan de slag moet gaan die ik hieronder behandel.

Zaken waaraan je zou kunnen werken voor je SEO problemen

Ken je markt

Des te beter jij je markt kent en welke rol dit binnen jouw doelgroep bekleed, des te beter ben jij in staat om je producten en diensten te positioneren binnen deze markt.

ZSEO problemenorg er daarom voor dat je eenmaal per week met je marketingteam gaat brainstormen en stel daarbij de volgende vragen:  Wie zijn we? Wat zijn onze doelen? Wie zijn wij in de ogen van de belangrijkste prospects en klanten?

Je moet er ook voor zorgen dat je zeker weet waar je merk voor staat. Welke rol jouw producten in de markt innemen en hoe prospects, klanten en concurrenten jouw producten zien en wat de USP’s van jouw merk zijn.

Zorg er hierbij voor dat de bedrijfs- en marketingdoelen hierbij top-of-mind zijn, deel ze met iedere deelnemer van de brainstormsessies en gebruik ze als leidraad voor iedere actie die wordt ondernomen. Zorg dat het gesprek wordt genotuleerd en opgeslagen zodat iedereen het bestand later kan inzien.

Ken je klanten

De meeste inbound marketeers denken dat het zwaarste gedeelte van inbound marketing het achterhalen van de klantbehoefte is. Ja, het is de grootste horde de genomen moet worden, maar geen onmogelijke taak.

SEO problemenBegin met het kijken naar welke vragen jouw klantenservice, sales- en social media team ontvangen online, via de telefoon of persoonlijk. Kijk daarna hoe jouw producten of diensten een unieke oplossing kunnen bieden voor deze problemen. Wat kan jij bieden wat andere bedrijven niet kunnen? Dat zijn jouw unieke USP’s.

Steek energie in het achterhalen van waar de meeste kritiek vandaan komt, zeker met social media als bron. Dit laat jou zien waar je doelgroep actief is. Het belangrijkste is dat jij je aanwezig bent op die plekken waar de meeste actieve gebruikers van jouw doelgroep zich bevinden.

Kijk ook naar de mensen die de informatie delen: Hebben zij veel volgers, delen ze veel content? Zijn hun blogs populair? Delen zij links bij het publiceren van content? Kunnen zij andere beïnvloeden? Dit geeft inzicht wat de bron is om andere gebruikers te vinden en welke informatie zij belangrijk vinden om te delen.

Denk verder dan productie

Op dit punt zal jij je vast en zeker afvragen wat dit alles hierboven nou te maken heeft met kwalitatief goede content of SEO? Het antwoord is: Alles! Een van de beste, meest nuttige leidraad voor het creëren van content is het bieden van antwoorden op vragen die prospects en klanten hebben over de producten/diensten die je aanbiedt. Oftewel content aanbieden waar zij iets aan hebben.

Door het beantwoorden van vragen in je blogs of op webpagina’s en deze vervolgens te delen  via social media geef je je content een duidelijk doel voor je prospects. Wat is hiervan het resultaat?

  1. Je vergroot de kans op bezoek en activiteit op je website;
  2. Je vergroot de kans dat jij organisatie en content tevoorschijn komt in de Google zoekresultaten;
  3. Je genereert activiteit op de verschillende social media kanalen wat weer kan leiden tot inkomende links (wat een belangrijk onderdeel is van linkbuilding, een van de meest invloedrijke factoren voor je SEO).

seo problemenHet is makkelijker om bovenstaand plan te laten slagen dan de meeste denken. Zorg ten eerste ervoor dat je informatie gebruikt die tijdens de brainstormsessies naar voren zijn gekomen om content te creëren die in lijn liggen met de bedrijfs- en marketingdoelen. Zorg er daarna voor dat je het commentaar, de vragen en andere informatie die je gekregen hebt van je sales afdeling en klantenservices vertaald naar informatieve blogs en hapklare social media brokken die deze problemen aanstippen.

Begin met het schrijven van 1 of 2 blogs per week. Maak je nog geen zorgen om de lengte van je blog, maar richt je op het aanspreken en oplossen van de geïnventariseerde problemen. Zorg dat je afbeeldingen en grafieken toevoegt, dat zal het enthousiasme om de content te delen verhogen. Zorg er tevens voor dat de content op minimaal twee social media kanalen wordt gedeeld, zodat je kan kijken wat voor vragen en opmerkingen mensen hebben. Natuurlijk kan je ook de content-delers bedanken voor hun ambassadeurschap. Deze informatie kan je in de toekomst weer gebruiken voor het schrijven van nieuwe content.

Keep it up!

Na het creëren en delen van de content ben je nog niet klaar in de strijd tegen SEO problemen. Je moet er namelijk voor zorgen dat je continue nieuwe content blijft schrijven en delen met je doelgroep.

Bovendien is het handig om in contact te komen met mensen die andere weer kunnen beïnvloeden, en bereid zijn om de informatie die jij deelt verder te verspreiden via social media naar hun volgers.

Je moet je content voor je laten werken, maar uiteindelijk de eerste stap zal je zelf moeten zetten. Inbound Marketing is enerverende reis met pieken en dalen. Je moet heel content vaak maken, delen, testen en het proces weer herhalen om het succes te krijgen waar je op hoopt. Maar als je hard genoeg en consequent werkt zullen er hele mooie dingen gebeuren:

  1. Het begrip van je team over de behoeften van de doelgroep zal worden verbeterd;
  2. De kwaliteit van de content zal beter worden;
  3. De activiteit op je website zal groeien;
  4. Signalen op internet zullen worden vergroot voor jouw merk.
  5. Het aantal links naar je website zal groter worden;
  6. Jouw merkcontent zal in de organische zoekresultaten tevoorschijn komen;
  7. Er zal een groei ontstaan in de website traffic.

Internetmarketingbureau IQ Leads weet hoe je briljante content kunt inzetten voor leadgeneratie. Neem daarom gerust contact met ons op en seo problemenlaat ons jou helpen met het opzetten en uitvoeren van een contentstrategie voor al jouw SEO problemen!

Jouw merk de grootste kans op succes geven

De beste manier voor een goed SEO resultaat en het voorkomen van de verkeerde ‘SEO problemen’ is het maken van sterke en relevante content dat als keurmerk voor je merk dient.  Hoe beter je content is des te makkelijker zal het worden gedeeld. Bovendien zal het betrokkenheid rondom de informatie en het merk genereren. Als het merk bekender wordt zal uiteindelijk activiteit op social media en de links bijzaak worden.

Denk hieraan: De meest  indrukwekkende merken gebruiken onderzoek, social media en content samen, niet om elkaar te overlappen. Wordt het niet tijd deze strategie binnen jouw bedrijf te implementeren?