SEO Tips voor SEOshop websites die je gewoon van ons mag ‘stelen’

Waarom ben jij ooit een SEOshop website gestart? Zag je een gat in de markt? Vind je het gewoon leuk? Of wilde je er je fulltime baan van maken? Wat jouw antwoord ook is, om producten te kunnen verkopen moet je gevonden worden.

Fysieke winkels die langs een drukke winkelstraat liggen lopen beter dan winkels waar iedereen zich rot voor moet zoeken. Dat is niet anders dan op internet. De eerste pagina van Google kun je zien als die drukke winkelstraat, elke dag vol met mensen die ook zomaar jouw online winkel binnen kunnen stappen. Dan moet je hier echter wel aanwezig zijn!

Waar je bij een fysieke winkel je scheel betaalt aan huur om aanwezig te mogen zijn in een drukke winkelstraat, is de huur voor de drukst bezochte ‘Google winkelstraat’ helemaal gratis! Elke SEOshop website heeft de potentie om hierop te verschijnen.  Via deze blog geef ik jou  SEO tips speciaal gericht op je SEOshop website die je gewoon van ons mag stelen.

Zoekwoordenonderzoek 

Zoekmachine marketing stijging - SEOshop SEO tips

Het doen van een zoekwoordenonderzoek is een absolute must wanneer je gevonden wilt worden op het internet. Maar het goed uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek is nog niet zo eenvoudig. Om je goed op weg te helpen hebben wij speciaal voor jou een stappenplan samengesteld.

Hoe omschrijven klanten jouw producten?

Heb je er weleens nagedacht over hoe klanten jouw producten omschrijven? Of ben je er gewoon vanuit gegaan dat iedere klant jouw producten hetzelfde beschrijft als jij? Hier gaan de meeste webshops de fout in. Een industrie die dit fantastisch doet is de vliegtuig-industrie. Zij beschrijven hun diensten niet met allerlei technische specificaties over de vluchten, zoals snelheid, altitude etc. Maar beschrijven belangrijke dingen voor de bezoeker, oftewel de voordelen. Hoe snel je bij je eindbestemming bent, hoe goedkoop de vlucht is en op wat voor fijne tijden de vliegtuigen vliegen. Dit is niet anders dan voor de productomschrijvingen op jouw SEOshop.

Verkoop je op je SEOshop bijvoorbeeld boormachines? Probeer dan niet de technische specificaties van deze boormachines te verkopen, maar verkoop het gemak waarmee je een gat in de muur kunt maken.

Begin bij je klanten

Speur eens je mailcontact met verschillende klanten door. Ga op zoek naar veel voorkomende woorden die jouw klanten gebruiken om jouw producten te omschrijven. Zet deze onder elkaar in een Excel bestand.

Voer deze vervolgens in bij Google

Wanneer je een grote lijst van verschillende zoekwoorden hebt is het tijd om deze in te voeren in Google. Kijk hierbij naar de zoekwoordsuggesties die je krijgt en de websites die ook proberen te ranken op deze zoekwoorden. Staan hier alleen maar grote bedrijven tussen, zoals: Bol.com, Wehkamp en Neckerman? Dan kun je beter gaan voor een ander zoekwoord. Ranken in de zoekresultaten is een constante strijd, je snapt misschien wel dat deze strijd gemakkelijker te voeren is tegen een aantal kleine shops dan tegen de hele grote jongens.

Gelukkig hoef je niet helemaal zelf achter deze zoekwoorden te komen. Google geeft onder haar zoekresultaten namelijk nieuwe suggesties. Voor het onderstaande zoekresultaat heb ik gezocht op ‘boormachine’ een zoekwoord waar je per definitie natuurlijk niet op wilt ranken, omdat dit zoekwoord veelte generiek is. Een zoekopdracht naar boormachine kan van alles betekenen: van het vinden van meer informatie over boormachines tot iemand die echt over wil gaan tot koop.  Daarnaast zie je op deze resultaten pagina alleen maar grote webshops staan.

SEOshop zoekresultaten - SEOshop SEO tips

Natuurlijk zijn niet alle suggesties even bruikbaar. Op het zoekwoord: ‘Boormachine Gamma’ ga jij als SEOshopper natuurlijk nooit gevonden worden. Maar zoekwoorden als:

  • Beste boormachine
  • Boormachine aanbieding
  • Boormachine kopen

Kunnen best interessant zijn. Zeker wanneer we deze nogmaals invoeren bij Google. De zoekopdracht: ‘beste boormachine’ levert bijvoorbeeld de volgende suggesties op:

SEOshop zoekresultaten Long-tail - SEOshop SEO tips

Wanneer je boormachines voor beton verkoopt kan: ‘beste boormachines voor beton’ natuurlijk een super interessant zoekwoord zijn. Dit zoekwoord heeft namelijk twee grote voordelen:

  • Mensen die op deze manier zoeken zijn bereid om over te gaan tot een aankoop
  • De concurrentie is een stuk minder groot, doordat de grote webshops niet proberen te ranken op dit soort zoekwoorden.

Doe dit onderzoek voor elk zoekwoord waar je op wilt gaan ranken. In de volgende stap zullen we het zoekvolume van deze zoekwoorden bepalen.

Zoekvolume bepalen

Een zoekwoord is alleen interessant wanneer er voldoende mensen op zoeken, of ook wel: wanneer er voldoende mensen in deze Google winkelstraat komen. Om hierachter te komen maak je gebruik van de zoekwoordplanner van Google.  Deze vind je hier.

LET OP: het kan zijn dat je eerst een AdWords account moet aanmaken.

Stap 1: Klik op de optie: ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’.

Stap 2: Voeg bij ’Uw product of service’ je zoekwoorden in

Stap 3: Bij targeting zet je land op Nederland en taal ook op Nederlands

Klik vervolgens op ideeën opvragen.

Wanneer je klikt op zoekwoordideeën, zie je een overzicht van  de ingevoerde zoekwoorden plus suggesties van Google.

Zoekwoorden onderzoek boormachine - SEOshop SEO tips

Zoekwoordplanner interpreteren

Zoektermen: Dit zijn de letterlijke zoektermen die mensen invoeren bij Google.

Gem. maandelijkse zoekopdrachten: De hoeveelheid zoekopdrachten per maand met betrekking tot dat zoekwoord.

Links van dit cijfer zie je een soort grafiek staan. Hierin kun je zien  hoe vaak er per maand op een zoekwoord wordt gezocht. Bij seizoensgebonden producten als: ‘zwemkleding’ of ‘ijs’ zul je zien dat er zomers veel meer op gezocht wordt dan ’s winters. Het gemiddelde aantal zoekopdrachten per maand geeft op zo een moment natuurlijk een vertekenend beeld. Wanneer ik bijvoorbeeld zwemkleding invoer krijg ik het volgende resultaat:

Zoekwoorden onderzoek zwemkleding - SEOshop SEO tips

Zonder even verder te kijken zou je zeggen: interessant zoekwoord, elke maand van het jaar kans op 2400 potentiële klanten. Wanneer je iets verder kijkt zie je dat er in de maand juli 3.900 keer op zwemkleding is gezocht en in december slechts 1.300 keer.

zoekwoorden onderzoek maandelijks - SEOshop SEO tips

Concurrentie: Dit heeft te maken met de mate waarin andere webshops CPC biedingen op deze zoekterm doen. Dit is voor SEO niet heel belangrijk.

Voorgesteld bod: Het voorgestelde bod is in principe bedoelt voor AdWords gebruikers. Het geeft je echter wel inzicht in hoe winstgevend dit zoekwoord is voor de shops die hierop bieden via AdWords. Is het voorgestelde bod hoog? Dan zijn shops bereidt meer te betalen per klik voor dit zoekwoord en moet dit zoekwoord ze wel geld opleveren. Woorden met een hoog voorgesteld bod bevatten meer koop intentie dan zoekwoorden met een lager bod.

Het is even werk maar als je al deze stappen doorloopt, kom je uiteindelijk tot een zoekwoordenoverzicht waarmee jij je concurrentie gemakkelijk gaat verslaan. Herhaal bij elk product constant deze stappen en kijk vooral ook naar de concurrenten binnen de zoekresultaten, het type resultaten die Google weergeeft (blogs, productpagina’s etc.) en naar zoekvolumes.

SEOshop SEO tips - SEOshop SEO pakketten

Je website SEOshop SEO-vriendelijk inrichten

Nu je weet op welke zoekwoorden je website gevonden moet gaan worden, is het tijd om ervoor te zorgen dat Google en andere zoekmachines snappen dat de pagina’s op je website ook daadwerkelijk over deze zoekwoorden gaan. Dit heet zoekmachineoptimalisatie. Zoekmachines lezen je website van boven naar beneden, beginnend bij de URL daarna de titel van je pagina en eindigen bij de footer van de website. Laten we dus maar beginnen bij de URL.

Zoekmachine vriendelijke URL’s

Een zoekmachine vriendelijke URL heeft een aantal eigenschappen:

  • Bevat alleen leesbare tekens en koppeltekens. Beslist geen parameters of underscores (^&%$#_)
  • Bevatten het zoekwoord
  • Zijn zo kort mogelijk met een maximum van 115 karakters
  • Hebben het zoekwoord zo dicht mogelijk op de domeinnaam staan
  • Zijn uniek

In SEOshop wordt een groot deel al voor je geregeld. Je moet echter wel even zelf het juiste zoekwoord aan de URL toevoegen en uiteraard zorgen dat deze uniek zijn. In SEOshop kun je voor producten en categorieën de URL apart instellen.

Zoekmachine vriendelijke product URL’s

Login op je SEOshop omgeving, navigeer vervolgens naar producten onder catalogus. Onder het tabje Algemeen vind je vervolgens de optie Titel Nederlands. De aanpassingen die je hier doet hebben invloed op je URL.

Zoekmachine vriendelijke Product URL - SEOshop SEO tips

Zoekmachine vriendelijke categorie URL’s

Voor categorieën werkt SEOshop bijna hetzelfde. Navigeer voor het aanpassen van de URL’s van je categorieën naar categorieën onder catalogus. Klik vervolgens op ‘categorie bewerken’ (het gele potloodje naast de categorie). Bij Titel Nederlands kun je vervolgens je URL zoekmachine vriendelijk maken.

Zoekmachine vriendelijke content URL - SEOshop SEO tips

Zoekmachine vriendelijke pagina titels

Een titel van een pagina zorgt ervoor dat zoekmachines begrijpen waar een pagina over gaat. Een titel tag kun je vergelijken met een hoofdstuk van een boek. Het hoofdstuk geeft aan wat je kunt verwachten en of het hoofdstuk interessant genoeg is voor jou. Een zoekmachine vriendelijke titel bestaat uit de volgende eigenschappen:

  • Uniek
  • Bevat het zoekwoord
  • Niet langer dan 30 karakters en niet korter dan 65 karakters
  • Niet hetzelfde als de H1 op de pagina

In SEOshop stel je de titel op dezelfde plek in als de URL. Bij producten dus onder: ‘producten -> algemeen -> Titel Nederlands en bij categorieën onder categorieën -> Titel Nederlands.

Meta titels en meta beschrijvingen

Meta Titels en meta beschrijvingen hebben geen directe invloed in de ranking van de pagina’s van je website. Ze hebben wel invloed op de hoeveelheid bezoekers die doorklikt vanuit Google naar jouw pagina. De beschrijving en titel biedt jouw de kans om je SEOshop website te promoten in de zoekresultaten.

IQ leads serp - SEOshop SEO tips

Een zoekmachine vriendelijke meta beschrijving:

  • Is nooit langer dan 156 karakters
  • Is nooit korter dan 70 karakters
  • Beschrijft de pagina die achter het zoekresultaat ligt
  • Bevat het belangrijkste zoekwoord
  • Is uniek
  • Heeft een call-to-action

Een zoekmachine vriendelijke titel:

  • Is uniek
  • Bevat het zoekwoord
  • Is nooit langer dan 65 karakters en korter dan 40 karakters

De meta titel en beschrijving stel je bij SEOshop in door te navigeren naar producten  en vervolgens naar SEO. Bij ‘Titel’ en ‘Omschrijving’ stel je de meta beschrijving en meta titel in.

Zoekmachine vriendelijke meta - SEOshop SEO tips

Content

Een van de belangrijkste on-site SEO elementen is tekst. Zoekmachines willen een significante hoeveelheid unieke content op iedere pagina zien. Uit recent onderzoek blijkt dat pagina’s met 1.000-1.200 woorden het merendeel van alle eerste zoekresultaten pagina’s beslaan.

Uiteraard snappen wij ook dat dit voor productpagina’s teveel is. Probeer echter wel voor elk product een unieke beschrijving te maken. Heel veel online winkels nemen de beschrijvingen over die zij van de leverancier krijgen.

Dit zorgt ervoor dat je ten eerste niet uniek bent, maar bovendien ook gebruik maakt van duplicate content. Dit kan door Google zo zwaar gestraft worden dat je helemaal uit de zoekresultaten wordt verwijderd en dat je website dus geen kans meer maakt om ooit op de eerste pagina van Google te komen.

SEOshop SEO tips - seo checklist

Wanneer je content schrijft is het belangrijk dat je gebruik maakt van kopjes (H1, H2 & H3). Plaats in de H1 tag van je pagina het belangrijkste zoekwoord vooraan en plaats er een beschrijvende tekst omheen. Zorg er daarnaast voor dat in de eerste alinea van je content je zoekwoord nogmaals terugkomt. Maak ook gebruik van H2 kopjes en plaats daar ook weer je zoekwoord in.

Probeer ervoor te zorgen dat je belangrijkste zoekwoord ongeveer 2-3% per pagina. Zo weet je zeker dat zoekmachines begrijpen waar de pagina over gaat.

De content van de pagina’s stel je in SEOshop in door naar een bepaalt product of categorie te navigeren, dan naar ‘Algemeen’en vervolgens kun je bij inhoud Nederlands de content van je website verbeteren en aanvullen.

Inhoud aanpassen pagina seoshop - SEOshop SEO tips

Meer weten?

Meer SEOshop SEO tips stelen? Dat vinden wij helemaal niet erg! Vraag hieronder jouw gratis SEO scan aan en kom erachter op welke vlakken jij je de SEO van je SEOshop kunt verbeteren. Je ontvangt van ons een mooi rapport met daarin een uitgebreide SEO review van je webshop. Geen tijd, zin of kennis? Wees gerust, wij zijn er voor je! Neem eens een kijkje op onze SEOshop dienstpagina of neem direct contact met ons op voor onze mogelijkheden!