SEO zoekmachine optimalisatie: fabels of feiten?

SEO_zoekmachine_optimalisatieHeb jij moeite om bij te houden wat de laatste SEO zoekmachine optimalisatie regels zijn? Dan ben je niet de enige. Google voert immers honderden algoritme updates per jaar uit, dus niet zo gek als je dan niet meer weet welke tactieken wel nog werken en welke niet. In deze blog word je up-to-date gehouden over de belangrijkste fabels en feiten.


Google first, visitor second

Fabel. De lezer moet altijd op de eerste plaats staan, ook wanneer het gaat op SEO zoekmachine optimalisatie. Je kunt nog wel optimaal gevonden worden, maar als je vervolgens een tekst levert aan de bezoeker die hem helemaal niet aanspreekt, is al je moeite voor niet geweest. Je maakt het zelf vast ook regelmatig mee dat je op een zoekresultaat klikt, op de pagina landt en vervolgens binnen de kortste keren weer weg bent, omdat de pagina niet aan je verwachtingspatroon voldoet, niet lekker loopt en overduidelijk voor zoekmachines geschreven is.

Zo veel mogelijk keywords

Fabel. Een aantal jaar geleden kwam je nog weg met een overmatig gebruik van je keyword (oftewel zoekwoord) op je website. Had je een copyshop en je liet het woord ‘copyshop’ honderden keren op je website voorkomen, dan kwam je hoog in de Google zoekresultaten terecht. Google is nu slimmer geworden en straft keyword stuffing af. Zoekwoorden blijven belangrijk, maar je hebt tegenwoordig te maken met een meer intuïtieve zoekmachine. Laat zoekwoorden op natuurlijke plekken in de tekst voorkomen. Denk als je websitebezoeker, dan komt dat vanzelf goed.

Meer pagina’s = meer resultaat

Je zou misschien denken: feit. Maar ik moet je helaas teleurstellen. Meer pagina’s leiden niet automatisch tot betere SEO zoekmachine optimalisatie resultaten. Focus op kwaliteit, niet op kwantiteit. Het gaat niet de hoeveelheid content, maar de inhoud van die content. Dus: fabel.

Het is niet alleen maar Google wat telt

Feit. Zo’n 96% van de Nederlanders gebruikt de Google zoekmachine. Toch is dit niet de enige site waar je je op moet focussen. Social media zijn tegenwoordig belangrijke bijdragers aan je SEO zoekmachine optimalisatie rendement. Daarnaast zijn review websites zoals Yelp ook aan belang aan het winnen doordat Google meer nadruk legt op local search. Vergeet ook zoekmachine Bing niet. Deze wordt steeds intuïtiever en gebruikt het aantal volgers op Twitter als een aanwijzing voor autoriteit.

Zet alles in op content

Fabel. Voor Inbound SEO is goed geschreven content, met informatie gericht op de juiste buyer persona essentieel. Toch kom je er niet met alleen goede content. Je content moet ook gevonden worden. Je hebt dus een sterke totaalstrategie nodig waarin je ook je content distributie en SEO tactieken in meeneemt. Content is slechts één stukje van de (Inbound) SEO puzzel.

Nationale bedrijven kunnen ook Local SEO tactieken gebruiken

Feit. Local SEO is niet alleen besteed aan lokale bedrijven. Heb je een nationaal bedrijf? Zorg er dan voor dat je ook de local pages optimaliseert. Neem daarin alle gebieden mee waarin je actief bent. Registreer je bij lokale directories en zorg dat je lokale reviews ontvangt. Dan maak je gebruik van local SEO zoekmachine optimalisatie, ook in de gebieden waar je niet fysiek aanwezig bent.


SEO zoekmachine optimalisatie aldus IQ Leads

Je ziet, wat vroeger werkte omtrent SEO zoekmachine optimalisatie werkt vandaag lang niet allemaal meer en er komen steeds nieuwe tactieken bij. Hou deze blog in de gaten om up-to-date te blijven voor de feiten en fabels. Wat nu in ieder geval werkt is: focus op je lezer, hou Google tevreden en biedt content aan waar je doelgroep daadwerkelijk wat aan heeft. Dat komt samen in Inbound SEO. Benieuwd wat Inbound SEO precies is? Neem dan contact op.