SharpSpring Inbound Marketing Methodologie: laat de consument naar jou toe komen

Van bellen naar de consument en afgekapt worden, tot mailen naar de consument en geen reactie krijgen. Van reclame maken op de televisie, radio en in de krant, tot niet altijd precies weten wat je er nou eigenlijk uithaalt. Is het nog wel mogelijk om de consument binnen te halen met Outbound Marketing?

Consumenten worden dagelijks plat gegooid met reclames (meer dan 377 reclameconfrontaties per dag!), maar hoe kan jij er met jouw organisatie nou voor zorgen dat de consument alsnog naar jou toe komt voor jouw producten en/of diensten? Hoe kan jij vandaag de dag tussen al jouw concurrenten nog gevonden worden door de consument?

SparpSpring Inbound Marketing Methodologie

Met de SharpSpring Inbound Marketing Methodologie en de inzet van SharpSpring! Waar de bedrijven met Outbound Marketing op zoek gaan naar de consument, laat je de consument met Inbound Marketing op zoek gaan naar jou!

SharpSpring heeft dit uitgewerkt in een methodologie, de zogenaamde SharpSpring Inbound Marketing Methodologie. Deze methodologie bestaat uit vier fasen, namelijk: Attract, Convert, Close en Delight. Via deze vier fasen probeer je van een onbekend persoon uiteindelijk een klant of misschien zelfs wel een promotor van je bedrijf, product of service te maken.

Buyer-journey-stanandstacy-medium

Naast de Sharpspring Inbound Marketing Methodologie speelt de ‘Buyers Journey’ een belangrijke rol binnen Inbound Marketing. De Buyers Journey richt zich op de drie verschillende fasen van het aankoopproces van de consument. De eerste fase van het proces is de ‘Awareness’ fase, in deze fase wordt je potentiële consument zich bewust van een probleem. In de tweede fase, de ‘Consideration’ fase, gaat je potentiële consument op zoek naar een oplossing. In de derde en laatste fase, de ‘Decision’ fase, maakt je potentiële consument een keuze tussen de verschillende oplossingen. De Buyers Journey komt voornamelijk terug in de Attract en Convert fasen van de SharpSpring Inbound Marketing Methodologie. De verschillende fasen van de Inbound Methodologie worden hieronder verder toegelicht.

HubSpot Inbound Marketing Methodologie

Creëer content voor je ideale consument

In de Attract fase moet jij als bedrijf content creëren voor de consument. Maar wat voor content moet je dan gaan creëren? Met behulp van vooronderzoek is het mogelijk om de ‘Buyer Persona’s’, oftewel jouw ideale consument, vast te stellen. Aan de hand van deze uitgebreide profielschets kun jij gericht je ideale consument bedienen van kwalitatieve content.

Jij moet er dus voor gaan zorgen dat de content op jouw website aansluit bij de wensen en behoeften van de ideale consument. Je moet de focus niet leggen op het promoten van je eigen producten of diensten, maar op het informeren van de consument. De ontwikkelde content moet aansluiten bij datgene waar zij naar op zoek is en is afhankelijk van de Buyers Journey. Het creëren van content in de Awareness fase is anders dan het creëren van content in de Consideration- of Decision fase. Jij moet de consument datgene bieden waarnaar zij op dat moment op zoek zijn, om zo van toegevoegde waarde te zijn voor hen. Op basis van je ontwikkelde content en het opbouwen van vertrouwen moet de consument uiteindelijk in de Decision fase voor jou gaan kiezen.

Maar hoe komt de ontwikkelde content nou bij je Buyer Persona? Dit is afhankelijk van twee onderdelen. Aan de ene kant met behulp van zoekmachine optimalisatie (SEO). Door jouw website continu te optimaliseren voor de zoekmachines wordt jij beter gevonden door jouw Buyer Persona’s en kan jij hen gaan converteren van bezoekers naar leads.

Aan de andere kant met jij je content op de juiste kanalen plaatsen. Het bepalen van de juiste kanalen is afhankelijk van je Buyer Persona’s. Maakt hij veel gebruik van social media? Dan gebruik jij social media om hen te bereiken. Het promoten van je content is van net zo groot belang als het ontwikkelen van content. Je kunt nog zo veel tijd stoppen in het ontwikkelen van content, maar het promoten van je content is noodzakelijk om de consument te bereiken.

Van bezoeker tot mogelijke klant

In de Convert fase moet jij als bedrijf van je bezoeker een lead gaan maken. Door een Call to Action (CTA) toe te voegen aan de content is het mogelijk om in het bezit te kunnen komen van zijn contactgegevens. Je CTA moet echter wel afgestemd zijn op jouw content en daardoor ook op de fase (Buyers Journey) waarin de consument zich bevindt.

HubSpot Inbound Marketing Methodologie

Vanuit de CTA kom je op een Landing Page waar consumenten iets kunnen aanvragen of downloaden door het invullen van een formulier. Dit kan bestaan uit nog meer informationele content, video’s, case studies of misschien wel een trial download. Na het invullen van het formulier komt je consument op een Thank You Page om diegene te bedanken en ben jij in het bezit van enkele contactgegevens. De consument is bekend met jouw bedrijf en vanaf dat moment is het mogelijk om van die consument ook daadwerkelijk een klant te gaan maken.

SharpSpring Inbound Marketing Methodologie: de klant staat centraal

In de Close fase moet jij als bedrijf van je lead ook echt een klant gaan maken. In dit geval is het toch noodzakelijk om de lead te benaderen. Dit doe je echter niet uit het niets, want de lead is al bekend met jouw bedrijf en vertrouwt jou door de content die jij hebt aangeboden.

Je moet de lead echter wel benaderen op het juiste moment en met de juiste content. Dit is wederom afhankelijk van de fase waarin de consument zit. Zit de lead in de Awareness fase, de Consideration fase of de Decision fase? Afhankelijk van de fase is het mogelijk om de juiste content te bieden en een relatie op te bouwen met je consument of om zelfs direct over te gaan tot verkoop. Je moet de klant op een zo persoonlijk mogelijke manier benaderen om het vertrouwen te verhogen en de relatie te verbeteren of de verkoop te stimuleren. De klant staat centraal!

HubSpot Inbound Marketing Methodologie

Vertrouwen is de sleutel tot succes

In de Delight fase moet jij als bedrijf van je klant een promotor gaan maken. Het opbouwen van vertrouwen is cruciaal en komt terug binnen elke fase van de SharpSpring Inbound Marketing Methodologie, ook na een eventuele aankoop van je klant. Je moet dan ook juist tijd en geld stoppen in het behouden van je klanten. Het behouden van klanten is goedkoper dan het aantrekken van nieuwe klanten en daarom moet jouw bedrijf hier voldoende aandacht aan besteden.

Als bedrijf moet je blijven innoveren om de consument te helpen met de juiste producten en services. Als bedrijf moet je blijven communiceren om de consument te helpen met problemen en advies te geven waar mogelijk. Als bedrijf moet je content blijven bieden (educatie) om hun kennis te laten groeien. Dit zijn de drie belangrijke pijlers om van je klant uiteindelijk een promotor te kunnen maken!

SharpSpring Inbound Marketing Methodologie: tot slot

Heb je meer vragen over SharpSpring en de SharpSpring Inbound Marketing Methodologie? Neem dan gerust contact met ons op, wij beantwoorden graag al jouw vragen!