SharpSpring marketing: een onmisbare tool voor online succes


Love_SharpSpringZeg eens eerlijk: weet jij of je een succesvolle online marketing-strategie hebt? 
Waarschijnlijk weet je wel hoeveel bezoekers je website trekt, hoeveel mensen je volgen op Twitter en hoeveel mensen je nieuwsbrief ontvangen. Maar betekent veel bezoekers, veel followers en veel ontvangers van de nieuwsbrief vanzelfsprekend dat je als organisatie online succes hebt? Nee. Deze cijfers zeggen namelijk heel veel over de kwantiteit, maar niet zoveel over de kwaliteit. Bij een succesvolle online marketingstrategie gaat het er niet alleen om zoveel mogelijk mensen te bereiken, maar gaat het om het bereiken van de juiste mensen. Hoe boks je dit het beste voor elkaar? Met SharpSpring marketing!


Verandering in consumentengedrag

Het gedrag van de consument is veranderd. De klant van vandaag doet steeds meer aankopen via internet, of gebruikt internet om zich te oriënteren op zijn aankoop. Dat betekent dus dat het voor eigenlijk elke organisatie belangrijk is om ook op het internet vindbaar te zijn. De consument laat zijn keuze immers (voor een groot deel) afhangen van de informatie die hij daar gevonden heeft. Maar hoe zorg je er nou voor dat de klant bij het zoeken van informatie op jouw website terecht komt? Hoe zorg je ervoor dat hij juist bij jou zijn product koopt of dienst afneemt en niet bij de concurrent? Daar is een heel handige en beproefde methodiek voor: inbound marketing.

Inbound marketing

HubSpot_marketing

Inbound marketing is gebaseerd op het idee dat de consument naar jou toe komt, in plaats van het actief benaderen van de consument. De methodiek gaat uit van de informatiebehoefte van de consument en speelt daar op in.

Maar hoe zorg je ervoor dat de consument naar jou toe komt? Ik zal dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Stel je voor dat je een verkoper bent van hoogwaardige espresso machines en jij wilt dat de koper jou vindt, hoe ga je van start?

Verkennen

Voordat iemand een aankoop gaat doen, zal hij of zij zich in de meeste gevallen eerst gaan oriënteren en op onderzoek uit gaan. Wat is belangrijk bij een espresso machine? Dit is de verkennende fase. In deze fase gaat de koper op zoek naar een antwoord op zijn of haar probleem. In dit geval is dat het niet hebben van een goed kopje espresso.

In de verkennende fase gaat de koper verschillende facetten onderzoeken die hem helpen in het kiezen van de juiste espresso machine. De prijs is natuurlijk belangrijk, maar ook het design, het aantal kopjes, de tijd die nodig is om een kop espresso te zetten, de smaak en het energiegebruik kunnen van belang zijn. Bij een goede inbound strategie wordt er aandacht besteedt aandacht aan al deze vragen in deze verkennende fase. De consument gaat op zoek naar antwoorden en zal in 90% van de gevallen beginnen met een zoekopdracht in de zoekmachine. Jij moet er nu voor zorgen dat de consument jouw antwoorden op deze vragen gaat vinden. Hoe? Dat doe je door ervoor te zorgen dat jouw website en landingspagina’s de juiste en relevante content bevat, die antwoord geeft op deze vragen.

Content optimalisatie met SharpSpring marketing

Zorgen voor goede en relevante content op je website is dus belangrijk. Maar hoe zet je deze content effectief in én test je het succes ervan? Hiervoor is een zeer handig programma ontwikkeld door de Amerikanen Rick Carlson en Travis Whitton: het SharpSpring Marketing platform. SharpSpring ondersteunt je bij het opstellen en verspreiden van content, het beheren ervan en het analyseren van de voortgang. Met SharpSpring krijg je uitgebreide informatie over het succes van je website, landingspagina, blogs, social media en andere online activiteiten. Met behulp van SharpSpring marketing kan je daarnaast e-mailmarketing campagens opzetten, leads converteren, contacten beheren en nog meer.

Zo is het met behulp van SharpSpring marketing ook mogelijk om van alle verschillende online marketingkanalen overzichtelijke rapportages te maken, waardoor cijfers beter te begrijpen zijn en je prestaties eenvoudig te verbeteren. Zo laat SharpSpring bijvoorbeeld zien via welk kanaal bezoekers op je website komen en wat zij daar allemaal hebben gedaan. De tool laat ook zien hoe de website presteert met betrekking tot verschillende SEO factoren.

SharpSpring Website Traffic

Leadgeneratie met behulp van SharpSpring Marketing

Het Customer Relation Management System (CRM system) van SharpSpring Marketing is erg waardevol. Het is bijzonder geschikt voor leadgeneratie door het benaderen van leads via bijvoorbeeld social media of middels een nieuwsbrief. Dit betekent dat door middel van SharpSpring marketing potentiële klanten in beeld kunnen worden gebracht en zij gericht benaderd kunnen worden. Laten we weer de esspressomachine als voorbeeld gebruiken.

In de zoektocht naar meer informatie over verschillende espressomachines komt de koper via de zoekmachine terecht op één van jouw landingspagina’s waarop je een checklist aanbiedt met daarin de 10 punten waarop je moet letten als je een espressmachine wit gaan aanschaffen. Om deze checklist te bemachtigen moet de koper zijn voor- & achternaam + e-mailadres opgeven via een formulier. Zodra de koper dit gedaan heeft, is hij of zij geconverteerd van bezoeker naar lead en heb je de gegevens vastgelegd in het CRM. De zoekende consument is nu bekend als een zogenaamde lead en kan benaderd worden. Vervolgens kun je punten aan deze lead toekennen door middel van het lead score systeem in SharpSpring.

Lead nurturing wordt een makkie met SharpSpring marketing

Nu de lead bekend is, kan deze met behulp van SharpSpring marketing worden gevolgd en benaderd worden met gepersonaliseerde informatie. Het eerste contact stamt namelijk het de verkennende fase. Maar voordat dat de daadwerkelijke aankoop gedaan wordt zal de koper verder door de salesfunnel moeten gaan om uiteindelijk een beslissing te maken. Door de koper nu gedurende dit proces steeds te voorzien van de juiste informatie waar hij of zij op dat moment behoefte aan heeft begeleidt je hen door de salesfunnel. Als het moment van aankoop dan eenmaal daar is, is jouw bedrijf top-of-mind. Je hebt je gedurende het proces opgesteld als expert en betrouwbare partner. Hierdoor zijn barrières verdwenen en is de kans dat de espressomachine bij jou wordt aangeschaft veel groter!

Het mooie is, bovenstaande is pas het topje van de ijsberg. De mogelijkheden van SharpSpring marketing om jou te ondersteunen in dit gehele proces zijn uitgebreid maar tegelijkertijd ontzettend gebruikersvriendelijk. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je gaat verdrinken in de mogelijkheden.


Aan de slag met SharpSpring marketing

Kortom, SharpSpring is dé online tool om gerichter aan de slag te gaan met online marketing. IQ Leads is official SharpSpring reseller en kan jouw organisatie volledig ondersteunen in de implementatie van het SharpSpring CRM. Benieuwd wat SharpSpring voor jouw bedrijf kan betekenen? Download dan ons gratis e-book: in vier stappen naar een effectieve inbound SEO strategie. Een online marketing strategie creëren en uitvoeren is namelijk één ding, maar de vervolgstappen zijn minstens zo belangrijk.