Social media monitoring is noodzaak!

Social media monitoring is noodzakelijk om alle social media activiteiten rondom je bedrijf in de gaten te houden. Word-of-mouth gaat hard op social media en mensen verwachten tegenwoordig ook veel sneller een reactie van je, dus eigenlijk moet je 24/7 bijhouden wat er gezegd wordt en er zo snel mogelijk op inspelen. In deze blog vertel ik wat je dan precies zou moeten monitoren en wat een paar handige tools voor social media monitoring zijn!

Social media monitoring in het kort

Met social media monitoring kan je bijhouden wat er allemaal gezegd wordt over jouw producten, diensten, industrie en bedrijf en door wie.

In Nederland worden er elke dag weer miljoenen tweets verstuurd en Facebook updates geplaatst. Daarnaast geven mensen tegenwoordig ook graag commentaar op alle vormen van e-content zoals blogs, fora en artikelen.

social-media-monitoring

Als je even niet oplet dan kunnen er al tientallen of zelfs honderden reacties geplaatst zijn over jouw artikel, product of merk. Wanneer die reacties positief zijn kan het in principe geen kwaad als je even niet oplet (alhoewel je natuurlijk ook op positieve berichten kunt inspelen). Maar als die reacties negatief zijn en je zit er niet gelijk bovenop, dan is het kwaad al geschied. Social media monitoring is tegenwoordig dan ook niet meer een leuk extraatje, maar echt noodzakelijk voor social business!

Wat kan je met social media monitoring?

Met social media monitoring kan je een aantal verschillende dingen:

Klantenservice (webcare)

Social media monitoringAls mensen met een probleem zitten dan bellen ze vaak niet meer gelijk naar de servicedesk, ze gooien het op internet. Problemen en vragen over je producten of diensten zullen vaak genoeg gesteld worden. Zorg dat je binnen korte tijd hierop reageert. Houd vragen, problemen en klanten in de gaten en ga met je sociale volgers in gesprek om zo de beste klantenservice te bieden. Doe je dit niet, dan kan elke internetgebruiker dit zien.

Engagement

Social media monitoring helpt je ook om (potentiële) klanten aan jouw merk te binden. Sociale media zijn uitermate geschikt om direct met je doelgroep in gesprek te gaan. Nodig ze uit om op jouw posts, tweets en updates te reageren en zoek het gesprek op. Wordt er iets positiefs gezegd over jouw product, dienst of merk? Reageer daar dan ook op! Bedank ze of geef ze een leuk extraatje. Dit zal ervoor zorgen dat ze in de toekomst ook aan jou zullen denken omdat ze een positief gevoel bij je merk hebben.

Marketing resultaten

Houd ook bij welke marketinginspanningen significant zijn en welke niet. Rapporteer het aantal comments, +1’s, likes en shares, maar ook hoeveel reacties er op je social media uitingen binnen komen en wat het sentiment rondom je merk op social media is. Op deze manier weet je steeds beter wat jouw doelgroep wil en kun je steeds beter meer bezoekers, leads, klanten én promotors genereren via social. Kortom, besteed aandacht aan de content analyse.

Reputatiemanagement

Als ook maar één iemand openbaar iets negatiefs over jouw merk zegt, dan kan dit gelijk door onnoemelijk veel anderen gezien worden. Op internet gaat mond-tot-mond reclame razendsnel en daarom kan je er maar beter gelijk bovenop zitten. Negeer negatieve berichten absoluut niet! Wees ook niet beledigd, maar ga de dialoog aan. Bied je excuses aan wanneer gepast en bedenk iets om de attitude van de schrijver van het bericht positief te beïnvloeden. Misschien vind je het in geldverspilling om iets terug te geven, maar geloof mij, dit kost vaak minder dan de reputatieschade die je anders oploopt. En daarnaast zal een geschikte vergoeding juist weer leiden tot positieve mond-tot-mond reclame, omdat je het goed opgelost hebt. En dat wekt vertrouwen bij de consument.

Marktonderzoek

Vergeet ook niet om social media marktonderzoek te doen. Houd bij wat er wordt gezegd om zo je producten te verbeteren of eventueel ideeën op te doen voor nieuwe producten en/of diensten. Je kunt je volgers zelfs rechtstreeks om input vragen of speciale klantpanels uitnodigen. Daarnaast kan je bijhouden wie actief zijn op jouw social media, om zo je marketinginspanningen eventueel te richten op een specifiekere doelgroep dan dat je nu doet.

Social media monitoring tools

Ik hoop dat ik je nu wel overtuigd heb dat social media monitoring een noodzakelijk onderdeel van je social media strategie is, maar hoe kan je dit dan doen? Je hebt natuurlijk geen tijd om zelf alles in de gaten te houden, want dan zou je constant alle social media sites en profielen af moeten gaan. Maar gelukkig hebben ze daar wat op gevonden en zijn er genoeg social media monitoring tools beschikbaar. Deze tools bieden overzicht in alle activiteiten rond jouw social media sites. Voorbeelden van dergelijke tools zijn: HootSuite, Coosto, BuzzCapture, SocialSensr, Media Injection en zo heb je er nog veel meer. Voor social media monitoring moet je voor jezelf bekijken welke tool jij het prettigst vindt werken. 

Social media monitoring

Hoe houd jij de social media activiteiten rond jouw bedrijf bij? En belangrijker nog, hoe vaak doe je dit? Ik hoor graag hoe en waarom je het zo doet!

Ben je nog niet zo actief bezig met social media? Lees dan zeker even ons e-book: ‘E-commerce optimalisatie met SEO en social media’. Hierin wordt het belang van social media marketing uitgelegd en hoe je social media effectief kan inzetten.

b7f821cc-6a02-4239-942b-900c20b7baa4