Template of maatwerk, wat is wijsheid?

Wanneer kies je voor een website template of maatwerk oplossing voor het online positioneren van jouw bedrijf? Een lastige keuze waar steeds meer ondernemers zich mee bezighouden. Want je bedrijf is geen bedrijf als je geen website hebt. It’s that simple… of toch niet?

Want hoe zit het met Grietje van de sieradenwinkel op de hoek? Die verkoopt toch ook haar spullen gewoon? Doet ze nog best goed ook. Op zaterdag moet je soms zelfs in de rij gaan staan om geholpen te worden. Maar zij heeft geen website.

Natuurlijk is Grietjes sieradenwinkel een bedrijf, alleen niet zo’n grote. Als Grietje succesvoller wil worden, is het wellicht een goed idee om ook online wat producten aan te bieden. Wij zien het al voor ons Template of maatwerkhoor: armbanden en kettingen in een scala aan materialen. Klopt Grietje bij ons aan? Dan bieden we haar twee keuzes: een website met een vast template, of een website met een maatwerk design. Wat gaat het worden? Template of maatwerk? Na een persoonlijk gesprek kunnen we waarschijnlijk concluderen dat de eerste keuze het meest vanzelfsprekend is. Maar je weet het niet, misschien is Grietje ambitieus en wil ze niet alleen lokaal, maar ook landelijk bekender worden?

Stel jezelf vragen

Template of maatwerkTemplate of maatwerk dus. Een template is makkelijk, maar brengt beperkingen met zich mee. Maatwerk is uniek, maar ook wat duurder. Wat kies jij? Een dilemma? Stel jezelf de volgende vragen en maak een goede afweging!

Template of Maatwerk: Waar sta ik?

Ten eerste is het belangrijk om je af te vragen waar jouw organisatie op dit moment staat voordat je de keuze kan maken tussen het gebruiken van een website template of maatwerk. Hoe groot is je bedrijf? Hoe veel klanten heb je? Hoe bekend is je bedrijf op dit moment? En zijn er eventueel problemen waar je tegenaan loopt?

Laten we Grietje met haar sieradenwinkel er nog eens bij halen. De sieradenwinkel van Grietje is in haar dorp, met circa 5.000 inwoners, een begrip. Iedereen die een op zoek is naar een mooie ketting, weet Grietje te vinden. Maar daar houdt het dan ook op. De sieradenverkoopster zou graag iets bekender worden, zodat ook inwoners van de dorpen uit de omgeving voortaan Grietje opzoeken voor sieraden. Ze denkt dat een website haar daarbij kan helpen.

Template of Maatwerk: Waar wil ik staan?

Grietje wil haar website dus gebruiken om meer bekendheid te genereren. Eigenlijk vind ze het al voldoende als bezoekers er haar contactgegevens kunnen vinden. Ze verwacht dat die contactgegevens in combinatie met de juiste SEO-instellingen ervoor zorgen dat bewoners uit de omliggende dorpen haar winkel zullen vinden.

Denk dus niet alleen na over waar je op dit moment staat, maar vraag jezelf ook af waar je wilt staan bij het kiezen tussen een template of maatwerk website oplossing. Vraag je bij de keuze voor een template of maatwerk ontwerp daarom af wat jij met je website wilt bereiken. Is dat naamsbekendheid, net als Grietje? Of wil je je winst vergroten door online (meer) producten te verkopen? Vraag jezelf ook af of je verwacht dat je bedrijf in omvang zal toenemen, of dat je bedrijf de huidige omvang in de toekomst zal houden.

Template of Maatwerk: Welke rol speelt mijn website?

Vraag jezelf bij het kiezen voor template of maatwerk af hoe belangrijk jouw website is in jouw dagelijkse ondernemersactiviteiten. Heb jij een grote webshop en is jouw website dus een belangrijke bron van inkomsten? Of heb jij veel landingspagina’s en dient jouw website als leadgenerator? Dan kun je stellen dat jouw website een belangrijke rol speelt. Maar dient jouw website net als de website van Grietje als ondersteuning van haar eigenlijke ondernemersactiviteiten: het fysiek verkopen van sieraden? Dan heeft jouw website slechts een kleine, ondersteunende rol.

Template of Maatwerk: Hoe belangrijk is snelheid?

Stel jezelf de vraag hoe belangrijk het is dat jouw website een snelle laadtijd heeft. Is het erg als jouw website soms wat trager is? Of leidt een trage website tot veel ontevreden klanten? Als dat laatste van toepassing is op jouw organisatie, dan is het aan te raden om voor uniek maatwerk te kiezen. Templates bevatten namelijk veel overbodige functies, zoals meerdere homepagina’s, widgets enzovoorts. Dat betekent dat een template ook veel overbodige codes bevat, wat je website trager maakt. Maak je daarnaast gebruik van een goedkope hosting, dan kan dat rampzalige gevolgen hebben voor je website. Dus het belang van snelheid is van invloed op jouw keuze tussen een template of maatwerk website.

Template of Maatwerk: Hoe belangrijk is uniek zijn?

Sommige organisaties zijn heel afhankelijk van de uitstraling van hun merk. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola met de kenmerkende ‘bubbels’ op hun website die op de complete huisstijl van het merk aansluiten. Dit zou niet mogelijk zijn met een Template of maatwerkstandaard template. Voor een dergelijk bedrijf is de keuze voor maatwerk of template dus vanzelfsprekend.

Je kunt je voorstellen dat ondernemers met een kleine organisatie, zoals Grietjes sieradenwinkel, minder belang hechten aan zo’n unieke website. Als de website van Grietje op de website van een andere lokale sieradenwinkel lijkt, dan maakt haar dat waarschijnlijk weinig uit. Grote organisaties kunnen zich dit slechter permitteren. Stel je eens voor dat Coca Cola hetzelfde template als Fanta of erger nog Pepsi zou gebruiken! Vraag je daarom af hoe belangrijk jij het vindt dat jouw website uniek is bij het maken van een keuze tussen een template of maatwerk website.

Template of Maatwerk: Heb ik bijzondere wensen?

Het komt regelmatig voor dat bedrijven bij ons aankloppen die al een website hebben. Dan kan het zo zijn dat die website een koppeling heeft met een externe database. Als wij die website vernieuwen, is het van belang dat wij handmatig een koppeling maken tussen de nieuwe site en de oude database.

Maar het kan ook zo zijn dat je hele andere wensen hebt. Je wilt bijvoorbeeld een interactieve functie toevoegen aan je website. Of je wilt de website meertalig maken. Alles is mogelijk, maar een template is voor dergelijke wensen niet toereikend genoeg.

Het antwoord!

Als je de bovenstaande vragen hebt beantwoord, kun je conclusies trekken over wat de beste keuze is voor jouw onderneming: een template of maatwerk ontwerp.

De typische templategebruiker is bijvoorbeeld een ondernemer met een vrij klein en onbekend bedrijf. Op de lange termijn is hij niet van plan daar veel aan te veranderen. Bovendien is zijn website niet een (belangrijke) bron van inkomen. Omdat het zo’n klein bedrijf is, is het geen groot probleem als de website dezelfde uitstraling heeft als een andere website. Tot slot heeft deze ondernemer geen bijzondere (maatwerk)wensen voor zijn website. Met andere woorden: een template is voldoende voor de website die hij wil opzetten. Grietje met haar kleine, lokale sieradenwinkel is een goed voorbeeld van een typische templategebruiker.

Iedere ondernemer die meer wil, kan het beste kiezen voor een uniek maatwerk ontwerp. Deze vorm is dan ook de beste oplossing voor elk middelgroot tot groot bedrijf en voor ondernemers die misschien nog niet zo groot zijn, maar wel van plan zijn om op korte termijn tot een grotere organisatie uit te groeien. Ook ondernemers waarvan de website een belangrijk onderdeel is van de dagelijkste ondernemersactiviteiten, is een maatwerk ontwerp aan te raden. Je hebt bijvoorbeeld een webshop of je doelgroep is online erg actief. Voor ondernemers waarvan een unieke uitstraling van de website belangrijk is en ondernemers met speciale wensen voor hun website is uniek maatwerk ook de beste oplossing.

Template of maatwerk, ben jij eruit?

Heb je de bovenstaande vragen beantwoord? Dan hopen wij dat de beslissing ‘template of maatwerk’ voor jou een stuk gemakkelijker is geworden. Neem in dat geval gerust contact met ons op om verder te praten. Is het antwoord voor jou niet zo zwart-wit en twijfel je over wat de juiste beslissing is? Bel ons op +31 172 421 411 voor een afspraak en wij helpen je graag verder.

Vraag Antwoord met ‘template’ als oplossing Antwoord met ‘maatwerk’ als beste oplossing
Waar sta ik? Mijn bedrijf is vrij klein en onbekend. Mijn bedrijf is middelgroot tot groot en vrij bekend.
Waar wil ik staan? Er zal niet veel veranderen aan degrootte van mijn bedrijf. Ik heb ambitieuze plannen voor mijn bedrijf.
Welke rol speelt mijn website? De website speelt een kleine, onbelangrijke rol voor mijn bedrijf. De website is een belangrijk onderdeel van mijn dagelijkse ondernemersactiviteiten.
Hoe belangrijk is snelheid? Als mijn website een keer niet snel laadt, is dat niet erg. Het is belangrijk dat mijn website snel is, zodat ik mijn klanten altijd optimaal van dienst kan zijn.
Hoe belangrijk is uniek zijn? Het is niet erg als mijn website op een andere website lijkt. Het is belangrijk dat mijn website een unieke uitstraling heeft.
Heb ik bijzondere wensen? Ik heb geen bijzondere wensen voor mijn website. Ik heb bijzondere wensen voor mijn website, zoals koppelingen of speciale functies.