AdWords update exact keyword matching

Google AdWords UpdateKomende maand is het zover, in september 2014 verandert de wereld van exact keyword matching voorgoed door de nieuwste AdWords update. Google verplicht haar AdWords klanten om dan gebruik te gaan maken van ‘close variant keyword matching’. Dit is een methode die standaard ook meervoudsvormen en foutieve spelling van de zoekwoorden meeneemt in veilingen. Daardoor zal het straks helaas niet meer mogelijk zijn om de optie ‘sterke gelijkende varianten niet opnemen’ te selecteren. Vanaf (eind) september 2014 zal dit standaard staan op ‘spelfouten en andere sterk gelijkende varianten’. We hebben geen keuze meer: exact keyword matching is niet meer (exact).

Waarom deze AdWords Update?

De aankondiging van Google geeft aan dat er in tenminste 7% van alle zoekopdrachten spelfouten zitten. Hoe langer de zoekopdracht, hoe groter de kans op een type- of spelfout. Ondanks die spelfouten of meervoudsvormen, zijn mensen in principe op zoek  naar hetzelfde of in hetzelfde geïnteresseerd, meldt Google. De wijziging die eind september gaat plaatsvinden heeft overigens alleen betrekking op de exacte [ ] en zinsdeel “ ”-variant zoekwoorden. Bij de brede varianten werden standaard al meervoudsvormen en spelfouten meegenomen.

Google geeft daarnaast aan dat adverteerders die sinds 2012 kozen voor de optie ‘bevat meervoudsvormen, spelfouten en andere sterk gelijkende varianten’, gemiddeld 7% meer kliks op de zoektermen ontvingen met vergelijkbare doorklikratio’s (CTR) en conversie percentages. Logisch natuurlijk, dat Google deze vorm daarom standaard wil gaan maken; het levert meer kliks op en dus meer geld voor Google.

Daarnaast geeft Google aan dat spelfouten en meervoudsvormen vaak niet getriggerd werden, omdat hier vaak de melding ‘low search volume’ naar voren kwam. Een indicatie dat er niet of nauwelijks wordt gezocht op dat woord binnen de Google zoekmachine, waardoor meervoudsvormen of foutieve spelling geen advertenties opriepen. Voor sommigen misschien een positief punt, voor anderen weer niet… Maar hoe nu om te gaan met deze AdWords Update??

AdWords Update

Deze campagne-instelling zien we (eind) september dus niet meer terug!

Zoekwoorden uitsluiten

Na doorvoering van deze Adwords update zal het niet meer mogelijk zijn om meervoudsvormen of foutieve spellingen standaard te ontsluiten voor adverteren op Google. Als er bepaalde meervoudsvormen of foutieve spellingen straks slechter presteren dan de enkelvoudsvorm, moet dit handmatig worden doorgevoerd door middel van negatieve zoekwoorden oftewel uitsluitingszoekwoorden.

Als je bijvoorbeeld het zoekwoord [telefoon kopen] in je campagne hebt opgenomen, dan wordt door deze nieuwe update ook de advertentie getriggerd als men zoekt op [telefoons kopen]. Voorheen zou dit niet gebeuren. Als je dit niet zou willen, moet je het zoekwoord “telefoons” uitsluiten in deze campagne of advertentiegroep.

Steeds minder controle over AdWords

Google wil natuurlijk meer geld en dus meer kliks. Dat is waarschijnlijk de hoofdreden dat deze update doorgevoerd zal worden. Daarnaast werd een tijd geleden al duidelijk dat Google steeds minder inkomsten krijgt door advertenties, omdat het zoekverkeer door mobiel steeds meer toe neemt.

Omdat er op mobiele apparaten simpelweg minder plek is voor advertenties, wordt hier dus ook minder vaak op geklikt dan bij desktop apparaten. Helaas betekent dat voor adverteerders dat we steeds meer de controle kwijt raken over primaire functies. Uiteraard zijn er altijd manieren om hier omheen te komen, maar dat kost wel weer meer tijd. Adverteerders willen natuurlijk altijd de keuze hebben om zo specifiek mogelijk te targeten, maar dat wordt helaas steeds meer beperkt door Google.

Wat vind je van deze Google AdWords update? Wat voor invloed zal het hebben?

Hulp bij deze AdWords update?

Wij helpen  uiteraard graag met het doorvoeren van deze update binnen jouw campagnes. Onze SEA experts hebben nu al wat mazen in de wet bedacht die deze update min of meer kunnen omzeilen. Benieuwd? Neem contact met ons op! Als je nu ons AdWords Bonuspakket afneemt, ontvang je bovendien €150 gratis bij een besteding van €150. Dat is dus 100% extra!  Vraag nu jouw AdWords pakket aan en we tackelen gelijk deze AdWords update!

b56cb247-b980-4888-bb49-6c4787cc25ba