Van 1.617 bezoekers naar 38.626 bezoekers per maand

an 1.617 bezoekers naar 38.626 bezoekers per maand

Het is tijd om de lessen van IQ leads in de praktijk te brengen. Ik hoop dat je ons e-book SEO: The ultimate beginners guide hebt gelezen. Je hebt namelijk enige basiskennis van SEO nodig om de technieken in deze case study zelf toe te kunnen passen.

Als je ons e-book hebt gelezen of al over basis SEO kennis beschikt, ben je waarschijnlijk al eerder druk bezig geweest met SEO.  Ik kan me voorstellen dat je op zoek bent gegaan naar de juiste zoekwoorden, geniale content hebt gemaakt om te ranken en je pagina’s SEO-friendly hebt geoptimaliseerd.

Soms is het alleen lastig om op korte termijn resultaat te zien met SEO. SEO is dan ook een proces waar je, net als bij je onderneming, aandacht aan moet blijven besteden zodat je resultaten blijven groeien. Daarom laten wij aan de hand van deze case study zien welk resultaat je al gemakkelijk kunt bereiken door de technieken beschreven in ons e-book SEO: The ultimate beginners guide toe te passen.

Case – Shockwave.nl

In deze blog ga ik je stap-voor-stap vertellen wat wij hebben gedaan voor de Shockwave.nl om hun concurrentie de baas te zijn en van hun nieuwe website een succes te maken.

SEO resultaten Schockwave

Shockwave.nl is een bedrijf dat shockwave behandelingen aanbiedt. Misschien weet je al wat shockwave therapie is, maar de kans is groot dat het je nog onbekend in de oren klinkt.  Daar vormt zich al het eerste probleem, als je zelf niet weet wat het is, dan weet je zeker dat er nog veel meer mensen zullen zijn die onbekend zijn met deze therapie.

Wat is shockwave therapie dan? Bij een shockwave behandeling kunnen ze aan de hand van gerichte hoge energetische geluidsgolven peesontstekingen en slijmbeursontstekingen behandelen. Shockwave.nl is een van de eersten in Nederland die deze behandelmethode gebruikt.

Seo resultaten perspectief

Stap 1 – Zoekwoordenonderzoek

Iedere SEO strategie begint met een zoekwoordenonderzoek. Als er niet gezocht wordt op jouw zoekwoorden dan heeft het ook weinig zin om hier SEO voor te doen. Om erachter te komen of er gezocht wordt op de zoekwoorden waar jij aan denkt zal je de cijfers in moeten duiken. We hebben de zoekwoordplanner van Google gebruikt om een indicatie te krijgen over hoeveel mensen er maandelijks op de term “shockwave behandeling” en “shockwave therapie” zochten.

SEO resultaten schockwave

Zoals je kunt zien wordt er aardig gezocht op ons zoekwoord shockwave therapie.

Maar we wilden ons niet alleen op één zoekwoord focussen. We wilden de markt breder benaderen. Dus zijn we een stapje verder gegaan en gaan brainstormen. De vraag die we onszelf stelden was: “Wanneer heeft iemand shockwave therapie nodig?”.

Al snel kwamen we met een lange lijst van aandoeningen waarbij een shockwave behandeling kan helpen. Natuurlijk pluggen we die weer in de zoekwoordplanner, hier een aantal van de zoekwoorden uit de brainstormsessie:

SEO resultaten zoekwoorden

De woorden hebben niet direct met shockwave therapie te maken, maar shockwave therapie kan wel de oplossing bieden tegen deze klachten. Grote kans dat shockwave therapie dus nuttig is voor mensen die zoeken naar bijvoorbeeld hielspoor.

“Denk vanuit het perspectief van de klant, niet vanuit het product”

Stap 2 – Concurrentie onderzoek

We hebben nu geïdentificeerd waar mensen die shockwave nodig hebben naar zoeken. Nu gaan we content creëren voor deze zoekwoorden. De eerste stap is onderzoeken welke pagina’s de concurrenten hebben geschreven voor het zoekwoord ‘hielspoor’. We gaan er vanuit dat de pagina’s die in de top 10 bij Google staan een goed antwoord kunnen geven op deze vraag.

Stel jezelf dus altijd de vraag:

“Waar zoeken mensen naar als ze jouw zoekwoord intypen?”

Dit komt er uit Google rollen als je het zoekwoord hielspoor intypt:

SEO resultaten SERP

We doen graag goed onderzoek, dus we hebben alle pagina’s van de concurrenten aandachtig bekeken en de terugkomende thema’s genoteerd. De hoofdthema’s van deze websites zijn onder te verdelen in drie categorieën.

  • Wat is hielspoor?
  • Wat zijn de symptomen van hielspoor?
  • Hoe behandel je hielspoor?

SEO resultaten beter dan concurrenten

We moesten dus een informatieve pagina maken waarop beschreven staat wat hielspoor precies is. Een pagina over de symptomen van hielspoor en een pagina over hoe je hielspoor behandelt.

Uiteraard gaat IQ leads nog een stapje verder. We moeten meer en betere informatie bieden dan onze concurrenten om echt een toegevoegde waarde te kunnen bieden. Dus we gaan naast de drie hoofdthema’s ook schrijven over:

  • een pagina boordevol met oefeningen die mensen met hielspoor kunnen doen om zelf bij te dragen aan de behandeling van hun hielspoor
  • Hoe fysiotherapie effectief bijdraagt aan de behandeling van hielspoor
  • Of het mogelijk is om hielspoor te behandelen door middel van operatie?

We hebben nu een solide plan bedacht om de concurrentie te verslaan door meer en betere content te maken. Uiteraard kunnen wij deze contentstrategie niet alleen  gebruiken bij hielspoor, maar bij alle klachten die te behandelen zijn met shockwave therapie. We zijn dus ook pagina’s gaan schrijven voor de zoektermen: ‘frozen shoulder’ en ‘slijmbeursontstekingen’.

Stap 3 –  Content creatie

Zorg dat je kwalitatieve content hebt!

Nu komen we op het punt dat je content moet gaan creëren. Meestal heb je alle informatie wel in huis en kun je direct beginnen. Soms moet je een expert inschakelen voor het schrijven van de teksten.

Rayer Healthcare – het moederbedrijf van shockwave.nl – heeft zeer goede specialisten rondlopen die de shockwave behandelingen kunnen uitvoeren en alles weten over de verschillende aandoeningen. Zij hebben vaak een medische achtergrond dus weten niet alleen alles over shockwave therapie, maar ook over fysiotherapie en andere medische behandelingen.

Het is zonde om deze bron van kwalitatieve informatie over de aandoeningen links te laten liggen dus hebben we gevraagd of zij de teksten wilden schrijven over de onderwerpen die wij hadden vastgesteld. Vervolgens hebben wij de teksten SEO proof gemaakt.

Als je zelf niet de beste bent, vraag het de beste

Bluepoint_art

In dit geval deden wij online marketing voor echte healthcare specialisten, die we konden benaderen voor het schrijven van kwalitatieve en inhoudelijk content.

Nu zou het in jouw geval kunnen zijn dat je een bedrijf hebt die (bijvoorbeeld) balpennen verkoopt. Je hebt bedacht dat je een pagina  wilt maken over ballpoint-art, maar zelf heb je deze kennis niet in huis en jouw pennenleverancier ook niet. Dan is het een goed idee om experts te benaderen voor jouw content.

In het voorbeeld van balpennen zullen dit bijvoorbeeld kunstenaars kunnen zijn. Je kunt ze vragen wat voor je te schrijven, of om kunstwerken te leveren in ruil voor exposure. Jij hebt je content en zij hebben hun exposure, win-win!

Stap 4 – Content optimaliseren

SEO resultaten snippet

Nu beginnen de echte SEO werkzaamheden pas. Voor Shockwave bestonden deze werkzaamheden uit:

  • De meta title en meta description aanpassen zodat deze aansluiten bij het zoekwoord.
  • Correcte H1 voor de titel en H2 tags gebruikt voor de kopjes.
  • Afbeeldingen toevoegen om de content te ondersteunen
  • Alt tags aan de afbeeldingen toevoegen.
  • De interne linkstructuur opzetten, zodat alle relevante topics naar elkaar linken.

Stap 5 – De resultaten: Je zaait wat je oogst!

Van 1.617 bezoekers naar 38.626 bezoekers per maand!

seo-resulteten-groei

Tijdens de eerste maanden van onze strategie in juli 2013 schoten de bezoekersaantallen door het plafond. Door onze op maat gemaakte SEO strategie zijn de bezoekersaantallen in de eerste 6 maanden van 1.617 gestegen 25.792 bezoekers per maand!

Je ziet in de afbeelding hierboven dat de bezoekersaantallen daarna iets omlaag zijn gegaan, maar dat is ook niet zo gek. De enorme buzz die de we hebben veroorzaakt gaat zich stabiliseren. De maanden daarna heeft shockwave.nl een stabiele 20.000 bezoekers per maand gehaald!

Door de solide SEO basis die we hebben gelegd, kunnen de bezoekersaantallen met minimale inspanningen blijven groeien. Je ziet dat de bezoekersaantallen na juli 2014 gestaag omhoog gaan. Ze zijn nu  in 2016 zelfs bijna het dubbele van de piek in 2014!

Beat the competition!

Hoe presteren onze zoekwoorden en verslaan we echt de concurrentie? Hieronder zie je de zoekwoorden waar we op gevonden willen worden. De “ranking” betekent de positie in de zoekresultaten. Hier een overzicht van de prestaties:

Slijmbeursontsteking    

seo-resulteten-ranking

   Frozen Shoulder

seo-resulteten-frozen-shoulder-ranking

Hielspoor

seo resultaten hielspoor

Conclusie

Door onze SEO werkzaamheden hebben wij een solide basis neer weten te leggen voor Shockwave.nl die wij daarna maandelijks steeds verder hebben geoptimaliseerd met onze SEO aanpak. Door middel van een op maatgemaakt stappenplan hebben wij 20X(!) zoveel bezoekers gerealiseerd (and still climbing).

Het stappenplan voor Shockwave bestond uit:

Stap 1 – Zoekwoorden onderzoek: Denk vanuit de klant! Voor welke probleem biedt jouw product of service een oplossing?

Stap 2 – Concurrentie onderzoek: Welke content heeft je concurrentie over dit onderwerp? Bedenk wat voor content jij moet maken om de concurrentie mijlenver achter je te laten!

Stap 3 – Content Creatie: Maak de content die je nodig hebt om de concurrentie te verslaan. Zelf te weinig kennis is huis? Roep dan hulp in van experts in je vakgebied.

Stap 4 – Content Optimalisatie: Dit zijn alle SEO activiteiten die je op je pagina en op de content kan uitvoeren. Om het je makkelijk te maken, hebben we een SEO content checklist gemaakt.

Stap 5 – Geniet van je succes: Leun naar achter, pak een sigaartje en een glas whisky en bekijk de stijging in website bezoekers. Heb je nog geen webanalytics software geïnstalleerd, zet dan gratis Google Analytics op je website.

Meer weten?

SEO kan in het begin een beetje uitdagend zijn, vooral omdat er ook een stukje technische SEO bij zit. Bij IQ leads maken we het je graag gemakkelijk. We houden er van om onze kennis met je te delen en de beste manier om moeilijke onderwerpen makkelijk uit te leggen is een infographic! Je mag natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen!

CTA-seo-strategie-bovenste-plank