Van Alphen naar Afrika, Johannesburg

Van mijn interesses heb ik uiteindelijk mijn werk gemaakt. Daar waar ik een achtergrond in de wegenbouw heb, ben ik vanuit de wegenbouw naar recruitment gegaan. In recruitment was online vindbaarheid enorm belangrijk en uiteindelijk heeft dat geleid tot IQ Leads. Frappant is dat ik mijn civiele achtergrond nog heel vaak kan gebruiken in de gesprekken met prospects.

Waarom deel ik deze inzage met je: Nu vanwege het feit dat alles wat te maken heeft met online marketing mijn interesse heeft. Dit heeft mijn passie. Ik help graag anderen om online succesvol te worden. Ergo ik help graag mensen en wanneer ik ze dan ook nog eens kan helpen op het gebied van online marketing is dat helemaal leuk.

Al met al ben ik dan ook al heel wat jaartjes bezig met online marketing, al ver voordat we daar 100% mee aan de slag gingen met IQ Leads. Ook met Qualitivity heb ik vele workshops gegeven en stond het geven van trainingen lange tijd om mijn verlanglijst. Hierdoor is ook het traineeship ontstaan. We zagen een grote groep slimme mensen die niet werden aangenomen als online marketeer omdat ze het aan kennis ontbrak en ik vond het leuk om ze dat bij te leren.

Al met al zijn er zeker 8 traineeships geweest in de afgelopen jaren. Het geven van workshops en trainingen doen we nog steeds, doe ik nog steeds en heb ik ook al op diverse evenementen in Nederland mogen doen. Gaaf was het dan ook dat ik (inmiddels) mocht gaan spreken op een internationaal congres op het gebied van geld, vermogen en ondernemen. Ergo ik mocht mijn eigen topic hiervoor kiezen. Probleem was wel dat het in het Engels gedaan moest worden.

Nu spreek best redelijk Engels meen ik, maar dit was toch wel een tandje extra. Je kunt voor zo’n grote groep niet gaat stotteren. Al jaren maak ik gebruik van coaches en ook mijn coach heb ik gebruikt om de presentatie voor te bereiden. Hij weet mijn passie en paste mijn presentatie aan, verbeterde en vulde aan waar mogelijk. Uiteraard hoorde daar een PowerPoint presentatie bij.

De dag dat ik vloog, had ik vier uur vertraging in London. Ik heb die tijd gebruikt om aan mijn presentatie te werken, te oefenen. Maar zoals de weken daarvoor ik kreeg hem maar niet goed. Ik struikelde over woorden, paste wederom slides aan en toen moest ik toch even slikken. Dit gaat niet werken…..

Maar wat is er aan de hand. Is het mijn geheugen? Waar ligt het probleem?

Toen realiseerde ik mij dat ondanks de beste intenties van mijn coach, ik realiseerde mij dat de presentatie niet meer 100% van mij was, het was nu meer een show, het kwam uit het hoofd en niet meer vanuit het hart. Het was niet authentiek genoeg.

Ik heb ter plekke een nieuwe speech geschreven, helemaal opnieuw en uiteraard wel over hetzelfde onderwerp. Het voelde goed. De volgende dag had ik nog wat extra tijd voordat het evenement begon, ik heb de PowerPoint ingekort en de presentatie twee keer in mijn hotelkamer geoefend.

Zonder problemen. Nu was het mijn verhaal.

Zaterdag 14 augustus na een kleine vertraging door de vorige spreker heb ik uiteindelijk mijn presentatie gehouden om 14:30. Een volle zaal met 1800+ ondernemers. Na een warm en speciale introductie mocht ik beginnen.

De tijd vloog voorbij. (voor mij een groot scherm met je tijd) Het enige wat ik niet mocht doen is over de tijd heengaan. Dat is een doodzonde op een evenement als dit. Andere moeten dan wachten op jou en met de keynote sprekers zijn er nu eenmaal vaste tijden opgesteld.

Lessens geleerd?

Ja natuurlijk:

  • Een PowerPoint is eigenlijk een taboe. Remco Claassen zegt altijd, gebruik niets wat meer licht geeft dan jezelf. Als je hem dan toch gebruikt, zo min mogelijk slides
  • Tekst op de slide moet wel van een enorme afstand te lezen zijn, daarom is een afbeelding beter
  • Alles kan fout gaan, dus je moet de presentatie ook kunnen geven zonder de slides en net zo krachtig over kunnen komen als met PowerPoint.

Dus zo sta je in Alphen aan den Rijn op het kantoor van IQ leads ’s morgens een training te geven over Google Analytics, zit je ’s middags op het vliegtuig onderweg naar Afrika voor een presentatie over online marketing, met het onderwerp H2H, de human to human connectie, de H2H factor die de meeste marketeers vergeten bij hun optimalisatie werkzaamheden.