Verhoog je conversiepercentage met A/B testen

a vs b testen banner

A/B testen (ook wel split testen genoemd) is een manier waarop je design aanpassingen op je website kunt testen en onderzoeken. Zo kun je bijvoorbeeld twee versies van een webpagina of app met elkaar vergelijken om erachter te komen welke versie beter presteert.

A/B testen maakt gebruik van data en statistieken om design veranderingen te valideren en te onderbouwen en uiteindelijk je conversiepercentage te verhogen.

Gerichte vragen dankzij A/B testen

Het doen van een A/B test die een bepaalde variatie vergelijkt met de huidige prestaties op je website zorgt ervoor dat je gerichte vragen kunt stellen over het design en de gebruikerservaring op je website. Daarnaast kun je design aanpassingen op je website onderbouwen met data en gegevens.

A/B testen zorgt ervoor dat website optimalisatie geen giswerk meer wordt. Alle aanpassingen op je website kun je meten en daar de beste variatie bij kiezen. Je gaat dus van “ik denk dat” naar “ik weet dat” en ja, dat maakt een enorm verschil!

Hoe werkt A/B testen

Bij een A/B test kies je een pagina op je website, pas je hier iets op aan en zorg je vervolgens dat deze evenveel wordt getoond. Deze verandering kan zo klein zijn als de kleur van een button op je website of zo groot als een compleet redesign van een pagina. Vervolgens krijgt de helft van je bezoekers de ene variant te zien en de andere helft de andere.

Hierna meet je voor de controle versie en de variatie de betrokkenheid op de website. Dit krijg je inzichtelijk door naar statistieken te kijken over:

  • Bounce percentages
  • Time on site
  • Uitstappercentage
  • Aantal bekeken pagina’s

Waarom jij wilt A/B testen

proces a b testing

A/B testen zorgt ervoor dat je veranderingen op je website kunt onderbouwen met data en cijfers. Hierdoor kun je super makkelijk hypotheses opstellen en leren welke veranderingen op je website zorgen voor een betere gebruikerservaring.

A/B testen is een constant proces van analyseren, optimaliseren en verbeteren. In principe kun je elke stap in het aankoopproces van je website analyseren en verbeteren. Hierdoor weet je zeker dat jouw prospects niet afhaken door bepaalde ruis op je website.

Let er wel op dat je maar één verandering per keer meet. Wanneer je tegelijkertijd verschillende a/b testen uitvoert binnen hetzelfde aankoopproces, krijg je geen valide data. Je kunt dan namelijk niet met 100 procent zekerheid zeggen dat de conversie verhoging binnen dit proces komt door de ene of de andere aanpassing.

Het A/B test proces

Om ervoor te zorgen dat je niet zomaar in het wilde weg gaat meten heb ik een stappenplan voor je opgesteld. Gebruik dit stappenplan voordat je begint met A/B testen.

  • Verzamel data: zoek in Google Analytics naar pagina’s met grote bezoekersaantallen. Deze pagina’s zijn een goede start, omdat je hierdoor het snelst data uit je A/B tests kunt halen. Zoek binnen deze selectie naar pagina’s met een laag conversiepercentage of hoog uitstappercentage.
  • Stel meetbare doelen op: bedenk van tevoren wat je wilt bereiken met je A/B testen. Wanneer je geen meetbare doelen hebt kun je blijven testen, maar weet je nooit wanneer je tevreden kunt zijn met het resultaat.
  • Stel hypotheses op: Wanneer je inzichtelijk hebt gekregen wat je precies wilt bereiken, is het tijd om hypotheses op te stellen. Beschrijf waarom je denkt dat de variatie beter werkt dan de controle versie. Wanneer je een lijst van idealen hebt, kun je deze vervolgens prioteren op basis van belang, moeilijkheidsgraad en
  • Maak variaties: gebruik een A/B test tool om de gewenste veranderingen op je website door te voeren. Dit kan iets kleins zijn als een stukje content, de kleur van een knop of een aanpassing binnen je navigatiebalk.
  • Start je experiment: Zet je experiment live en laat je bezoekers meedoen aan je test. In deze stap zullen website bezoekers op basis van je instellingen willekeurig een versie van je A/B test te zien krijgen.
  • Analyseer de resultaten: Wanneer je experiment is afgerond, is het tijd om te gaan analyseren. Bekijk welke variatie beter presteert en voer deze permanent door op je website.

A/B testing tips

Resultaten a b testen

Het kan best lastig te zijn om te beginnen met A/B testen. Dus speciaal voor jou een aantal ideeën om te beginnen. Aangezien A/B testen heel afhankelijk zijn van het type website heb ik de tips en ideeën ingedeeld op basis van een aantal branches.

Een Online publisher wil er waarschijnlijk voor zorgen dat er meer artikelen gelezen worden, het aantal lezers wordt vergroot en er meer artikelen worden gedeeld. Om deze doelen te bereiken kunnen ze de volgende A/B testen uitvoeren:

  • Inschrijf formulieren
  • Aanbevolen content
  • Social sharing knoppen

Een online reisbureau wil waarschijnlijk het aantal verkochte reizen verhogen of een bijbehorend product als een reisverzekering o.i.d. Zij zouden de volgende A/B testen uit kunnen voeren:

  • Zoekfunctie op de homepage
  • Zoekresultaten pagina
  • Ondersteunende productpresentatie

Een E-commerce website wil waarschijnlijk het conversiepercentage van haar website verhogen of het aantal verkopen tijdens bepaalde feestdagen.

  • Aanbiedingen op de homepagina
  • Navigatie menu’s
  • Het aankoopproces

Een technologie bedrijf wil natuurlijk het aantal hoge kwaliteit leads die van hun website komen verhogen, het aantal proefversie gebruikers verhogen of bepaalde klanten aantrekken. Zij kunnen de volgende experimenten opstellen:

  • Invulformulieren
  • Proefversie inschrijvingen
  • Call-to-actions

Doen VS niet doen

a b testen doen

Er komt echt een heleboel kijken bij A/B testen. Deze onderstaande do’s en dont’s zorgen ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt.

Doen

  • Test door tot je 90 procent significantie hebt. Dit zorgt ervoor dat toevalligheden zoveel mogelijk worden uitgesloten.
  • Zorg dat je aan het einde van je experiment uitkomt op een power level van minimaal 50%
  • Kijk van te voren naar je bezoekers en conversies om er zeker van te zijn dat er wat te verbeteren valt
  • Kies eerst een duidelijk bezoekerssegment waarin je gaat testen. Testen op ‘alle’ is alleen slim als je heel veel verkeer hebt
  • Stel van te voren een einddatum in. Voorkom dat je blijft testen totdat je resultaten hebt die je wel leuk vindt
  • Blijf In ieder geval gedurende één hele verkoopcyclus testen als je bezoekers twee weken nodig hebben, stop dan niet na 8 dagen

Niet doen

Langer dan twee weken een test laten lopen. Gemiddeld gooit iedereen eens in de twee weken zijn cookies weg
Meerdere tests op dezelfde pagina of in hetzelfde proces tegelijk draaien. De nieuwe varianten beïnvloeden elkaar
Testen als de gebruikerservaring voor de controle en nieuwe variant verschillen. Zorg bijvoorbeeld voor een vergelijkbare laadtijd
Testen op bezoekers die de website net voor de livegang van de test hebben bezocht. Dit vervuilt de resultaten enorm
Op alle devices tegelijkertijd testen. Bezoekers die meerdere devices gebruiken, zien de website anders
Testen met je bestaande klanten als zij geen tweede keer kunnen converteren. Ook dit verpest de resultaten
Testen met gebroken weken (bijv van een dinsdag tot maand) Zo kunnen de verschillen in weekdagen niet van invloed zijn.

Succes

Heel er veel succes met A/B testen! A/B testen kun je het best doen met behulp van de marktleider op het gebied van A/B testing tools: https://www.optimizely.com/ Met de gratis versie van de tool kun je onbeperkt experimenten uitvoeren op één website. Mocht je er toch nog niet helemaal uitkomen, neem dan gerust contact met ons op. Onze A/B test experts zitten voor je klaar.

Conversieoptimalisatie - SEO Audit