Vijf tips voor een geavanceerde AdWords-strategie

Steeds meer van jouw concurrenten gebruiken Google AdWords. Dit betekent dat we op zoek moeten gaan naar de verborgen schatten binnen AdWords.

Soms bestaan die verborgen schatten uit de verborgen instellingen en knoppen die in de AdWords interface te vinden zijn. Deze kleine PPC-campagne-instellingen kunnen jou een enorme voorsprong geven op je concurrentie. Dus hierbij vijf tips om je concurrentie voor te blijven met AdWords.

AdWords Strategie tip #1: Test in-marketdoelgroepen

Heb jij jezelf weleens afgevraagd wat Google doet met de enorme hoeveelheid data die het verzamelt over zo’n beetje iedereen op het internet? De data die Google verzamelt over iedereen die een aankoop via internet doet of die van plan is om een aankoop via het internet te doen. Het antwoord: Een AdWords-feature genaamd in-marketdoelgroepen, maakt gebruik van deze enorme schat aan informatie. En juist die feature wil jij toepassen binnen je Adwords-strategie.

Google kent jouw klanten

Het idee achter deze feature is dat je verder kunt kijken dan alleen demografische gegevens. Met in-marketdoelgroepen richt je advertenties in op mensen die aan Google hebben laten zien dat ze een bepaald product willen aanschaffen. Dit weet Google doordat deze mensen er bijvoorbeeld regelmatig onderzoek naar hebben gedaan.

Google weet namelijk wanneer een internetgebruiker veel onderzoek heeft gedaan naar een product, producten heeft vergeleken of op een vergelijkbare advertentie heeft geklikt en vervolgens iets heeft aangeschaft. Al deze data gebruikt Google om adverteerders te helpen de juiste doelgroep te vinden voor hun producten.

In de onderstaande afbeelding vind je een voorbeeld van een aantal categorieën die AdWords hierbij aanbiedt:

AdWords-strategie

Laten we zeggen dat je een autodealer bent en je bent op zoek naar mensen die van plan zijn om een auto te kopen. Dan is deze feature natuurlijk perfect om deze doelgroep te bereiken door gebruik te maken van Google’s schat aan informatie.

AdWords Strategie tip #2: Probeer AdWords’ dynamische advertenties

Reguliere remarketing laat advertenties zien zonder te weten welk product een bezoeker heeft bekeken op je website. Dit is natuurlijk niet echt handig en hierdoor loop je onnodig klikken mis. Wat je beter kunt gebruiken is de productspecifieke targeting. Deze functie is speciaal voor retailers die graag hun producten willen remarketen aan mensen die al eerder op hun website zijn geweest en daar een bepaald product hebben bekeken.AdWords-strategie

Met een beetje hulp van onze vrienden bij Google kun je bepalen welke productpagina’s mensen hebben bezocht en zo remarketing advertenties vertonen op basis hiervan. In andere woorden, je laat mensen precies zien waar ze naar op zoek zijn.

Mensen die dus allang je website hebben verlaten en heel ergens anders zijn, worden herinnerd aan het feit dat ze op zoek waren naar jouw product. Misschien kun je je wel voorstellen dat dit de relevantie van je advertenties enorm verhoogt, waardoor je website beter converteert.

Google AdWords Pakketten - SEA pakketten

3.     Pas je advertenties real-time aan

Jij en ik weten dat actualiteit een belangrijk onderdeel is van een goede advertentie. Maar voor het continu bedenken van promoties, het updaten van kortingscodes en het inspelen op media hebben we natuurlijk geen tijd. Daarom heeft Google een aantal scripts gelanceerd.

Het is bijvoorbeeld mogelijk om tegen Google te zeggen:Mijn aanbieding begint vandaag en eindigt over 14 dagen, updatet mijn advertentie dus elke keer dat deze wordt getoond.’ Je kunt dit zelfs verfijnen tot op het uur! Bijvoorbeeld: ‘Webinar begint over 2 uur, mis het niet!’

Topje van de ijsberg

Dit is echter pas het topje van de ijsberg! Je kunt namelijk nog veel meer dynamische trucs toepassen op je advertenties. Neem het voorbeeld hieronder, alles dat geel gekleurd is bevat een dynamische waarde.AdWords-strategie

Zoals je ziet is het mogelijk om de productnaam, de productdetails, de prijs en de promotie te coderen. Dit maakt ons werk als PPC-marketeers zoveel makkelijker!

Voordat Google dit type maatwerk introduceerde, moesten AdWords-marketeers al hun producten in een spreadsheet plaatsen op basis van hun voorraad. Deze moesten ze vervolgens handmatig updaten en deze gegevens werden gebruikt om ‘dynamische advertenties’ op te maken.

Nu kun je dit bereiken met een klein stukje code dat iedere PPC-marketeer kan begrijpen en toepassen. Zoals je ziet: tijden veranderen.

AdWords Strategie tip #4: Plan je advertenties op basis van je salescapaciteiten

Er is niets frustrerender dan het betalen voor leads die ‘koud’ zijn geworden. Zorg er dan ook voor dat jij de leads die je genereert, direct kunt terugbellen. Plaats bijvoorbeeld geen advertenties op zondag, als jouw salesteam op dat moment van een welverdiend weekend geniet. Als je op zondag een lead binnen hebt gehaald, dan is deze op maandag wellicht niet meer geïnteresseerd in jouw product of dienst. Zonde van het geld dus!

Advertentieplanning toepassen

Om je ROI op advertentie-uitgaven zo hoog mogelijk te houden, maken sommige bedrijven veel gebruik van advertentie planning. Je vindt de optie onder geavanceerde campagne-instellingen en ziet er als volgt uit:

AdWords-strategie

Deze functie kan bijvoorbeeld ook handig zijn als je sales team en je kantoor bijvoorbeeld in Nederland staan, maar je prospects zich bevinden in Amerika. Of wanneer je hebt gezien dat je prospects meer geneigd zijn om op een bepaalde tijd een aankoop te doen.

Deze simpele instelling verzekert je ervan dat je alleen betaalt voor leads die de potentie hebben iets op te leveren.

5.     Laat je concurrenten je budget niet leegzuigen

Je concurrenten klikken ook op jouw advertenties, zeker weten! Er is een gouden hack om hiervan af te komen en je budget dus niet te besteden aan je concurrenten. De hack? Gebruik IP uitsluitingen!

Er is een truc waarmee je achter het IP-adres van je concurrent kunt komen om deze vervolgens uit te sluiten. Het gevolg is dat je concurrenten je advertentie ook nooit meer te zien krijgen.

Het IP-adres van je concurrent kun je op een verschillende manier achterhalen:

  • Probeer een email van dit bedrijf te vinden. Hier staat vaak een IP-adres in.
  • Ook kun je proberen het IP-adres te vinden voor het domein van dit bedrijf. Op Ehow vond ik een helder artikel over hoe je dit kunt bereiken. Soms gebruiken bedrijven andere IP-adressen voor het browsen dan voor waar hun website is gehost. Dat maakt het iets lastiger, maar het is het proberen waard.

Nu je het IP-adres van deze bedrijven hebt achterhaald is het tijd om deze ook daadwerkelijk uit te sluiten. Scroll hiervoor naar het gedeelte ‘IP-adres uitsluitingen’ in de AdWords-instellingen en plak de IP-adressen hier in. De pagina ziet er als volgt uit:

AdWords-strategie

Et voilà! Je concurrenten verspillen je geld niet meer.

Tot slot

Ik hoop dat je tenminste één van de bovenstaande tactieken kunt toepassen en dat het je geholpen heeft bij de uitvoering van je AdWords-strategie. Welke tactieken ga jij toepassen en wat is jouw favoriete tactiek? Laat het ons weten door een reactie te plaatsen!
Download ons gratis E-book: AdWords voor de slimme ondernemer