Waar gaat SEO heen in 2015?

De ontwikkelingen binnen het SEO vakgebied gaan zo snel, er veranderen zo snel zaken dat we ons niet kunnen focussen op wat nu werkt. We kunnen de trends niet zomaar afwachten. We dienen in te spelen op de toekomst. We moeten vooruit denken. Waar wil Google naartoe?

SEO updates van Google 2014

Ik heb in 2014 meer updates voorbij zien komen dan al de jaren hiervoor. Alle dieren zijn voorbij gekomen, Panda’s, Penguins, De Hummingbird en nu weer Pigeons. Wat hebben ze gemeen? Weet jij het? In ieder geval is de overeenkomst dat elke Google update ervoor zorgt dat er minder gemanipuleerd wordt, dat vreemde praktijken worden aangepakt, dat het gaat om eerlijke SEO technieken.

Eén ding is zeker. We dienen goede content te plaatsen. We dienen goede content te creëren. Content marketing bestond al lang, maar wat is nu content marketing? Dat is een container begrip! Het gaat niet om enkel SEO.

Van SEO  naar content in 2015

Voor 2015 zien we bij IQ Leads een voortzetting van een verandering waar we in 2014 al in hebben voorzien. Een shift van de focus van SEO naar Content. Wij noemen het Inbound SEO.

Zakelijke content moet wel wat luchtiger gaan worden. Het moet leuk zijn om te lezen. Ik voorzie een groot verschil ontstaan in de schrijfstijl.

SEO veranderingen 2015

SEO veranderingen 2015 - andere teamsamenstellingWe zien dan ook een verandering in de functie inhoud. We zien een verandering in de teamsamenstelling. Er zijn andere kwaliteiten nodig, terwijl het oude blijft bestaan. Technische SEO is nog steeds noodzakelijk. Een goede code voor de site blijft essentieel. Het team heeft naast de SEO Specialist, nu ook behoefte aan content creatie, maar ook aan content distributie. Social Media kan hierin een grote rol spelen.

Verder blijft snelheid ontzettend belangrijk. Medewerkers dienen snel informatie te kunnen opnemen. Aan de kant van de bureaus zoals IQ Leads, maar zeer zeker ook aan de kant van onze klanten. De klant dient een content productie machine te worden. Kunnen ze dat niet, dan kunnen we dat bij IQ Leads voor ze overnemen. Maar ook bij uitbesteden dient er een goed overleg te zijn. Wat voor content dient er te worden geschreven, wanneer dient het te worden aangeleverd? Wanneer wordt het geplaatst? Een goede content planner is een must, als ook iemand die dit coördineert.

SEO veranderingen 2015 - big dataAlles draait om data – BIG DATA-, zonder data begin je niets. We dienen Analytics goed te analyseren, trends te volgen, linkprofielen goed te bekijken. Zoek de relaties, de verbanden. Wat gaat goed en wat gaat niet goed. Data gedreven marketing! Data gedreven Content.

In Nederland gebruikt 96% van de mensen de Google zoekmachine. Zakelijk gezien is het verspreiden van het risico heel normaal. Elke ondernemer doet dit. Dus dit dienen we ook te doen met online marketing. Niet volledig draaien op Google. We dienen te zorgen dat we bezoek op onze website krijgen via meerdere kanalen. Kanalen die we een tweede keer rechtstreeks bezoeken, niet via Google, maar rechtstreeks. Mogelijkheden zijn:

  1. E-mail Marketing
  2. Social Media, Volgen, fan pagina’s
  3. Review sites, Yelp

Het kost zeven keer meer om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande klant meer te laten kopen. Waarom denken we daar dan niet aan met onze websites, onze producten en onze services? Werk ook nog meer aan je brand, aan je merk. Zorg dat je site aan de achterkant goed is opgebouwd. Zaken zoals schema.org en rich snippets zijn een must en, wanneer goed ingevuld, een bijdrage aan je brand.

Wat verandert er nog meer in 2015:

  1. Een verdere groei van HTTPS
  2. Meer zoekvolume via mobiel, ik verwacht meer dan 50%. In 2015 voor het eerst een groter zoekvolume via mobiel.
  3. Video marketing. Op Facebook delen we eigenlijk alleen maar afbeeldingen en films, geen geschreven teksten. Deze vorm van content krijgt meer aandacht.
  4. De Knowledge Graph van Google zal ook meer en meer in Nederland gaan werken.
  5. Semantische SEO. Zie ook ons e-book: Semantische SEO: De invloed van gestructureerde gegevens op jouw website.
  6. Uiteraard nog veel meer updates
  7. Pagerank waarde verandert
  8. Gebruikersvriendelijkheid van websites nu ze meer gemaakt worden voor de mens en niet voor Google.
  9. Het besef dat internet marketing geen trucje is, maar de nieuwe manier van marketing. We geven geen preken meer aan onze prospects, maar we gaan met ze in gesprek als partner. We gaan een strategie uitstippelen hoe we online en offline kunnen combineren.
  10. Verdere groei in wearables. En dan met name hoe deze nieuwe devices deel uit gaan maken van ons leven.
  11. Retargeting zal groeien. De bezoeker is reeds geweest op je site, maar heeft nog niet gekocht. Deze bezoeker voorzien van relevante content is meetbaar en doeltreffend.
  12. Inbound SEO als de nieuwe manier van optimalisatie. De nieuwe manier van leadgeneratie. De nieuwe manier van coderen.

2015 wordt weer een druk jaar met een hoop nieuwe dingen, trends en een voortzetting van zaken die we in 2014 zagen ontstaan. De grootste verandering zie ik dus echt die bij de mensen en de teamsamenstelling. In deze steeds sneller veranderende markt dien je snel te kunnen inspelen op de veranderingen. Je moet makkelijk informatie tot je kunnen nemen. En ik voorzie een groei voor IQ Leads van 100%. Wil je ook bij ons werken of wil je ook met ons werken, neem dan contact op met ondergetekende.

Eric Bakker | 0172 421 411

Download onze gratis Whitepaper: Google Algoritme ontrafeld!