Waarom Inbound SEO Google gaat veroveren

De klassieke SEO (zoekmachine optimalisatie) zoals we die kennen is niet meer effectief. Websites vol met zoekwoorden en enorm veel interne links, verborgen pagina’s en dergelijke worden vandaag de dag eerder afgestraft dan beloond. Daarnaast is een andere belangrijke conclusie dat de SEO factoren die nog wel werken, anno 2014 op zichzelf niet meer genoeg zijn om Google in beweging te krijgen en je website of webshop zo hoog te laten ranken zoals jij dit graag zou willen zien.

Wat werkt dan wel hoor ik je denken?

Searchmetrics heeft een mooie infographic gemaakt die grotendeels weergeeft waar het om gaat en hoe je hoger in Google terecht kunt komen. Mits…. je inderdaad aan de voorwaarden voldoet. Aan alle voorwaarden. Niet aan 1, niet 2, zelfs niet aan 10, maar aan alle voorwaarden. De uiteindelijke waarheid weet niemand, want dat is het best bewaarde geheim van Google, maar hiermee kom je een heel eind.

Inbound seo

Inbound SEO voorziet in de invulling van deze voorwaarden en is een combinatie tussen SEO die nog wél werkt en Inbound Marketing. SEO die nog wel werkt bestaat naar mijn mening uit een aantal verschillende zaken. Uiteraard moet je de meta descriptions goed zetten en zoekwoord-gerelateerd werken, maar in principe zijn dit eenmalige acties die bij het vullen van een website en/of webshop goed dienen te worden doorgevoerd. Daarnaast is binnen de huidige SEO eigenlijk linkbuilding het belangrijkste ingrediënt. Kwalitatieve linkbuilding wel te verstaan, gericht op de geselecteerde zoekwoorden en dus niet alleen maar op een homepagina zoals we nog vaak zien.

Technische SEO

Technische SEO is een heel ander verhaal. Ook dit dient uiteraard vanaf de bouw ingericht te worden, maar er is de laatste tijd nogal wat veranderd door Google. Zorg voor een schone code, zorg voor een snelle website en wees er zeker van dat je schema.org hebt geïmplementeerd. De laatste technische SEO ontwikkeling is die van het gebruik van HTTPS in plaats van HTTP. Google wil een veiliger internet en heeft nu dus ook HTTPS als rankingfactor benoemd. Niet alleen voor webshops, maar voor álle websites. De hoogste tijd dus om met je webbouwer contact op te nemen om de certificaten aan te vragen en je website geschikt te maken voor HTTPS.

Contentplaatsing in de vergetelheid?

Een andere bijzonder onderschatte factor door vrijwel alle bureau’s en webbouwers is waar je je content op de website plaatst. Bijgaande afbeeldingen die door Mace zijn gepubliceerd laten dit schematisch zeer goed zien.

Belangrijkste content.

Inbound seo

Minder belangrijke content

Inbound seo

Het geeft te denken dat de meeste SEO’ers en webbouwers hier überhaupt geen aandacht aan schenken. IEDERE geïndexeerde pagina in Google heeft een kwaliteitsscore. De hoogte van deze score heeft direct invloed op hoe goed een pagina ranked in Google. Dit wordt niet actief gepromoot door Google en zoals gezegd er wordt eigenlijk door bureaus en webmasters nauwelijks aandacht aan geschonken. In een tijdperk waarin content zo belangrijk is geworden is het dus een must, sterker nog een basisvoorwaarde, om hier veel aandacht aan te besteden.

Conclusie: Inbound Marketing versus Inbound SEO

Inbound marketing is het online aanbieden van informatie/content aan belangstellenden die daar op dat moment naar op zoek zijn. In plaats van te targetten op hoge concurrentie en niet concrete zoekwoorden zorgt inbound marketing voor de invulling van een concrete behoefte. Helpen in plaats van verkopen dus. Inbound marketing zoals wij dat kennen ontbeert echter een aantal zaken die wel degelijk van belang zijn in het proces en een aantal daarvan zijn hierboven benoemd. Zo richt Inbound marketing zich bijvoorbeeld niet op technische SEO en wordt een belangrijk topic als linkbuilding eigenlijk niet belicht.

Daarnaast is het zeker ook belangrijk om je Social Media goed in te richten want je wilt jouw content zo breed mogelijk verspreiden. Social Media draagt ook in hoge mate bij aan je link earning en branding. Overigens doe je er ook verstandig aan om vanaf het begin te denken aan content management en te werken met een goede contentplanning. Doe je dit niet, dan zul je zien dat na verloop van tijd de discipline gaat afnemen en dus ook je aantallen leads.

Inbound SEO brengt alle huidige facetten van SEO (die nog wel werken) en inbound marketing bij elkaar en wat ontstaat is een gouden combinatie, ofwel een stroom van kwalitatieve leads. Het één kan anno 2014 niet meer los staan van het ander voor een maximale leadgeneratie en wat mij betreft zijn er ook eigenlijk geen alternatieven.

Inbound SEO is zeker niet makkelijk en in veel gevallen moet je een lange adem hebben om de juiste stroom van informatie te vinden die je doelgroep goed aanspreekt. Toch is deze nieuwe manier van optimaliseren naar mijn mening de enige weg voorwaarts in het sterk veranderde landschap dat Google heet.