Waarom je schema.org opmaak moet gebruiken voor een hogere CTR

Gestructureerde gegevens opmaak met schema.org

Schema.org op een juiste wijze toepassen op je website zal bijdragen aan een hogere click-trough-ratio (CTR) in de zoekresultaten.

Geloof het of niet, zoekmachines zoals Google, hebben nog steeds moeite om alle content op je webpagina’s goed te begrijpen. Ja, je pagina’s worden geïndexeerd en weergegeven in de zoekresultaten, maar Google en anderen zoekmachines begrijpen nog lang niet altijd de daadwerkelijke betekenis van alle content op je site. Gelukkig zijn er gestructureerde gegevens!

Mocht je nog niets af weten van gestructureerde gegevens (of rich snippets), of mocht je wel al weten wat dit inhoudt, maar er nog niet aan toe bent gekomen om dit te implementeren? Dan wordt het tijd dat je hie snel verandering in brengt. Want als je hier niet snel mee gaat beginnen kan het voorkomen dat je de welbekende boot mist en daarmee de mogelijkheid om meer verkeer naar je website te krijgen.

Gestructureerde gegevens geven jouw gebruikers in de zoekresultaten meer informatie over de content op jouw pagina’s.

Met de meest recentelijke introductie van rich snippets opmaak heb je namelijk nu de mogelijkheid om Google veel meer informatie te geven over de content op je website. Google kan deze informatie weer gebruiken om jouw weergave in de top 10 zoekresultaten te verbeteren. Ondanks dat de toepassing vrij eenvoudig is, je moet de juiste HTML code toepassen, wegen de nadelen van het implementeren van deze code (tijd, moeite) niet op tegen de voordelen (betere weergave en een hogere CTR en daarmee meer leads). Om je een idee te geven van hoe rich snippets eruit zien in de zoekresultaten hier wat voorbeelden.

  • Product opmaak

schema.org

  • Video opmaak (zoals bij YouTube video’s)

schema.org

  • Reviews en recensies opmaak

schema.org

  • Artikel opmaak

schema.org

  • Evenementen opmaak

schema.org

  • Muziek opmaak

schema.org

Waarom schema.org?

Er zijn verschillende mogelijkheden die je kunt toepassen voor het gerbuiken van gestructureerde opmaak op je websitepagina’s met behulp van rich snippets, echter de grootste zoekmachine zoals Google geven de voorkeur aan schema.org.

Schema.org was ontwikkeld om de zaken te vereenvoudigen voor webmasters en om één universeel format te ontwikkelen: één eenvoudige plek waar je als webmaster naar toe kunt gaan om te leren over schema opmaak, maar ook om ervoor te zorgen dat er niet een behoefte ontstaat voor verschillende opmaak typen, maar in plaats daarvan één richtlijn die iedereen volgt. Een universeel omarmde toepassing dus.

Er zijn letterlijk honderden manieren waarop je deze opmaak kan toepassen op je content, echter je moet er wel voor zorgen dat de opmaak die je toepast relevant is voor het type content op je pagina. Als voorbeeld: stel je wilt reviews opmaken, dan moet je alleen de tags daarvoor gebruiken die je hier kan vinden. De minimum implementatie eisen van rich snippets om zichtbaar te zijn in de zoekresultaten, is door op ze minst twee tags te implementeren. Echter, ik adviseer je om zoveel mogelijk tags te implementeren als relevant zijn voor die pagina en dat je zoveel mogelijk werkelijke informatie versterkt als mogelijk is.

Des te meer informatie je geeft, des te waarschijnlijker dat je rich snippets weergegeven zullen worden in de zoekresultaten. Je geeft dus in feite Google meer opties om betere informatie weer te geven aan de gebruiker van de zoekmachine. Houdt hierbij wel rekening met de regels en richtlijnen die Google hiervoor opgesteld heeeft en dat je deze volgt bij het toepassen van gestructureerde gegevens.

Net zoals het met een hoop andere zaken in de wereld van SEO, zal ook misbruik van rich snippets door Google bestraft worden met een penalty, genaamd de Spammy Structured Data Markup Penalty. Wanneer je dus niet de richtlijnen volgt en rich snippets toepast op een black-hat achtige wijze kan dit als gevolg hebben dat je rich snippets niet meer worden getoond in de zoekresultaten. Daarnaast kan de desbetreffende pagina of zelfs je hele site lager gewaardeerd worden door Google. Dit wil je dus te allen tijde voorkomen.

Zorgt schema.org opmaak ervoor dat mijn rankings omhoog gaan?

Het is nog steeds niet duidelijk of gestructureerde opmaak je rankings helpt te verbeteren. Maar als Google wil dat de beste resultaten getoond worden aan de gebruiker, en jouw pagina geeft via deze gestructureerde opmaak meer en uitgebreidere informatie dan andere pagina’s in de zoekresultaten, dan zou het best eens mogelijk kunnen zijn dat in de toekomst dit een rankingsfactor gaat worden. Voor alsnog is hier voor nu niets over bekend.

Schema.og en rich snippets helpen je CTR te verhogen in de zoekresultaten

….zelfs als je niet als eerste ranked! Op dit moment, en dat blijft zo totdat Google schema.org opmaak meeneemt als ranking factor, is het enige doel van rich snippets het verhogen van je CTR in de SERPS. Als jouw zoekresultaat completere informatie weergeeft in de zoekresultaten dan die van websites die hoger ranken, kan het nog steeds zo zijn dat jouw resultaat eerder aangeklikt wordt vanwege deze volledigere informatie weergave. Dit is vooral handig wanneer je organisch nog niet in de top 3 posities staat, maar door middel van rich snippets wel een beter zoekresultaat weergeeft dan zij die boven jou rich snippets (nog) niet toepassen.

De al bestaande CTR grafiek die bekend is in de SEO wereld krijgt dus opeens een hele andere waarde en is eigenlijk alleen nog van toepassing wanneer gekeken wordt naar zoekresultaten zonder rich snippets. Mocht je de grafiek niet kennen, hieronder kan je deze zien met de gemiddelde CTR horende bij de positie in de zoekresultaten:

Google Knowledge Graph

Google heeft haar Knowledge Graph ooit geïntroduceerd om andere zoekmachines te laten zien hoe goed zij hun resultaten wel niet kunnen weergegeven aan haar gebruikers. Hoewel de Knowledge Graph niet in de war moet worden gehaald met rich snippets opmaak die wij toepassen op onze webites, moet wel gezegd worden dat Google schema.org gebruikt om de informatie in haar Knowledge Graph samen te stellen. Hieronder een voorbeeld van Google’s knowledge graph:

schema.org

Structured data testing tool

Zodra je er klaar voor bent om de code te implementeren op je website, is het handig dat je bekend raakt met Google’s Structured Data Testing Tool welke je kan terugvinden in je Search Console (het voormalige Google Webmaster Tools). Met behulp van deze tool kan je controleren of jouw geimplementeerde code voldoet aan de standaarden van Google. Het is belangrijk dat je dit doet voordat je je pagina met code live gooit, om zo te voorkomen dat je geen penalty krijgt, of dat Google je code niet goed kan indexeren. Het kan namelijk wel weer een tijdje duren voordat Google je site opnieuw indexeert en tot die tijd worden je rich snippets niet (goed) weergegeven.

Monitor je site voor fouten

Zodra je eenmaal gestructureerede gegevens hebt toegepast op je website is het belangrijk dat je de gevolgen hiervan actief blijft monitoren in je search console en eventuele problemen zo snel mogelijk verhelpt.

Belangrijkste punten betreffende gestructureerde opmaak:

  • Het toepassen van gestructureerde gegevens op je website helpt zoekmachines met het beter begrijpen waar jouw content over gaat.
  • Zoekmachines gebruiken deze data om je pagina’s in de zoekresultaten beter weer te geven.
  • Hiermee kan je hogere CTR’s realiseren en zelfs verkeer wegsnoepen van sites die hoger in de zoekresultaten staan.
  • Voordat je live gaat moet je eerst je code testen, testen, testen en nog eens testen!
  • Als je eenmaal de code geïmplementeerd hebt, moet je de voortgang blijven monitoren in Google’s search console.