Waarom zijn er conversieverschillen tussen AdWords en Analytics?

Oplettende website eigenaars zien verschillen in de conversiestatistieken verkregen uit Google Analytics en de data verkregen uit Google AdWords. Hoe kan dat? Het is beide toch van Google? Klopt, maar de twee werken verschillend. Het is appels met peren vergelijken.

Daar ik deze vraag toch redelijk gesteld krijg, dacht ik laat ik dit maar eens op papier zetten, dan kan iedereen er van leren. Daarom in deze blog aandacht voor de conversieverschillen tussen AdWords en Analytics.

conversieverschillen tussen adwords en analytics

Welke verschillen zijn er ?

Google AdWords gaat uit van de laatste klik op de advertentie & Google Analytics gaat uit van de laatste websessie.

Daarnaast zijn er nog veel meer verschillen in data tussen deze twee tools, maar de focus in deze blog ligt op conversies, daar ik dit het belangrijkste item vind. Maar om nog een voorbeeld te geven: Bij Google Analytics duurt een sessie 30 minuten. Alles wat binnen deze sessie gebeurt behoort tot dezelfde klik. Bij Google Adwords is dat niet het geval. Klik je twee keer op een advertentie en dat leid tot een conversie? Dan zijn dat bij AdWords 2 conversies. AdWords filtert ongeldige klikken, Analytics niet.

Daarnaast kan er in AdWords ook nog een vertraging optreden van 72 uur.

Wat moet ik nu aanhouden?

Die vraag is op zich heel simpel te beantwoorden. Hou het gewoon bij één waarde en ga niet lopen vergelijken. Vergelijk alleen wanneer je denkt dat er iets niet klopt. Er van uitgaande dat de codes allemaal op de juiste manier zijn geplaatst op je website, adviseer ik één platform te kiezen. Maak op basis van dat ene platform je aanpassingen en je verbeteringen. Google biedt jouw de mogelijkheid om beiden te doen, maar nogmaals ik hanteer liever één systeem.

Welke dat is? Dat hangt ook af van de KPI’s die we hebben gesteld, van de website en de klant. Maar meestal gebruiken we Google Analytics als leidraad voor de gewone campagnes en/of budgetten.

Je wilt graag weten welke resultaten jouw website heeft behaald, je wilt daarbij ook weten waar het websiteverkeer vandaan komt en welk verkeer voor welke conversies heeft gezorgd. Dat kan alleen in Google Analytics. Ook daar zit een verschil tussen AdWords en Analytics en dat is de toekenning van de conversie. Zo maakt Google van een AdWords bezoeker, die bij een 2e bezoek via een andere bron binnenkomt, een nieuwe, andere bezoeker. Daarmee wordt de source van het verkeer aangepast. De laatste source krijgt de credit!

Analytics hanteert het last-cookie-counts principe, AdWords niet.

Voor diegene die 10.000 euro of meer per maand aan Search uitgeeft, verlangd natuurlijk ook harde data om zijn of haar inspanningen te analyseren. In dat geval is AdWords leidend (punt) als het aan komt op de conversieverschillen tussen AdWords en Analytics.

Wat is nu eigenlijk een conversie?

Hierop lijkt een voor de hand liggend antwoord te zijn, toch? Maar helaas verneem ik vaak nog verschillen. Zoveel verschillen zelfs, dat Google vorig jaar ook e.e.a. heeft aangepast en onderscheid heeft gemaakt tussen conversies en converterende klikken.

Conversies staat voor alle sales en unieke leads. Het aantal geconverteerde klikken staat voor het aantal klikken dat ervoor nodig is om tot het aantal conversies te komen. Dat komt er eigenlijk op neer dat Google zelf ziet of een conversie een sale is (welke meerdere keren als conversie mag worden geteld) of een lead (maximaal één keer).

Conversieoptimalisatie - SEO Audit

Conversieverschillen tussen AdWords en Analytics op mobiel

Vaak wordt gezegd dat conversies op mobiel niet gebeuren en dat de bezoeker op mobiel zich enkel aan het oriënteren is. Als ik naar mezelf kijk, dan ben ik het daarmee eens. Ook als ik AdWords aanklik op mijn mobiel. Meestal is dat niet om een aankoop te doen. Maar om snel ergens te komen.

Gebruik je Analytics als tool om conversies te meten, dan kan je ook nog veel makkelijker kijken naar de customer journey en kan je veel breder bekijken of én hoe conversies tot stand komen.

Zolang responsive websites een kopie zijn van de desktopversie zonder daarbij rekening te houden met het swypen vs klikken en zonder rekening te houden met microconversies, zal de data lastig te interpreteren zijn vanuit Google AdWords alleen.

Er kunnen dus verschillen zitten tussen de conversiepercentages uit Google Analytics en AdWords. Ook hier zijn weer meerdere oorzaken mogelijk waarvan de meeste inherent zijn aan de gebruikte meetmethode.

Google Analytics en Google AdWords meten conversies gewoonweg op verschillende manieren.

conversieverschillen tussen adwords en analytics