Wat betekent de “Google Pigeon Update” voor ons?

Google Pigeon UpdateIQ Leads is al langer actief op het gebied van local SEO, maar het staat voor de rest van Nederland nog in de kinderschoenen. Ook Google begint nu steeds meer waarde te hechten aan het lokaal vindbaar zijn, door de toenemende stijging van mobiel gebruik. Een logisch gevolg, want wat heeft een winkel die lokaal opereert uit Limburg eraan om in Den Helder gevonden te worden? Juist, niet zoveel. Daarom introduceert Google nu de nieuwste Google update: de Google Pigeon Update, die met name gericht is op lokale vindbaarheid. Dit kan voor jouw bedrijf van belang zijn voor jouw content marketing en de manier waarop je webteksten schrijft.

Het moge duidelijk zijn dat Google graag dierennamen gebruikt voor haar updates. Zo zijn Panda, Penguin en Hummingbird de laatste jaren geïntroduceerd en telkens geüpdatet. Deze updates hebben grote gevolgen gehad voor websites die zich niet aan de richtlijnen van Google hielden en voor de manier waarop SEO deze dagen wordt uitgevoerd. Google heeft sinds vorige week de Duif aan deze dierenmix toegevoegd met de nieuwe Google Pigeon Update.


Wat houdt de Google Pigeon Update in?

Donderdag 24 juli 2014 heeft Google het nieuwe algoritme voor betere lokale zoekresultaten daadwerkelijk gelanceerd; De Google Pigeon Update. De resultaten van de Google Pigeon Update zijn zichtbaar binnen Google Maps en in de standaard Google zoekresultaten. Wat Google zelf zegt over de nieuwe Google Pigeon Update:

“the new local search algorithm ties deeper into their web search capabilities, including the hundreds of ranking signals they use in web search along with search features such as Knowledge Graph, spelling correction, synonyms and more”

De officiële naam bestaat nog niet vanuit Google. Search Engine Land heeft deze update daarom de naam ‘Pigeon’ gegeven. Dit komt omdat duiven er naar neigen om terug naar huis te vliegen. Daarom past de naam ‘duif’ voor deze update goed bij het nieuwe algoritme.

Net als bij de vorige vogel-update, Hummingbird, waarbij een nieuw algoritme voor de standaard zoekresultaten plaats vond, vinden ook bij deze nieuwe Google Pigeon Update de veranderingen vooral plaats achter de schermen. Toch zijn de ontwikkelingen van de Google Pigeon Update wel zichtbaar in de zoekresultaten en de rankings. Google zelf heeft hier nog geen cijfers over afgegeven. Deze Google Pigeon Update is geen algoritme die zich specifiek richt op spam. Op dit moment is de Google Pigeon Update alleen uitgerold voor Engelse zoekopdrachten in de VS. Wanneer de Google Pigeon Update wordt uitgerold in andere landen en talen, is nog niet bekend. In Nederland is er dus nog weinig aan de hand, maar Google zal hier ongetwijfeld snel verandering in brengen. Daarom is het belangrijk om nu al in te spelen om de nieuwe Google Pigeon Update. Benieuwd hoe? Neem contact met ons op via deze pagina en wij helpen u de nieuwe Google Pigeon Update voor te zijn!

Verandering in Google Maps door Google Pigeon Update

Enkele dagen voor de update:

Google Pigeon Update

Vlak na de update:

Google Pigeon Update

Veranderingen in zoekresultaten door Google Pigeon Update

Uit de data van Moz.com blijkt dat er significante verschillen zijn in de Google zoekresultaten door de Google Pigeon Update. Op 24 juli werd nog in 11,2% van de zoekresultaten een zogenaamd pack met lokale resultaten getoond. Op 25 juli, direct na de update was dit nog bij slechts 4,2% van de zoekresultaten het geval. Een daling van ruim 60%! Daarnaast is het aantal zoekresultaten met één lokaal resultaat gestegen en het aantal zoekresultaten met meerdere locaties in een carrousel gedaald. De Google Pigeon Update heeft dus een flinke impact gehad op de zoekresultaten.

Google Pigeon Update

Door de Google Pigeon Update is ook de zichtbaarheid van lokale directories gestegen. Zo profiteert Yelp van het nieuwe algoritme. Hieronder is een zoekopdracht te zien naar ‘gary danko yelp’ van vlak voor de update:

Google Pigeon Update

Na de update staat Yelp op de eerste positie voor deze zoekopdracht:

Google Pigeon Update

Uit onderstaande afbeelding is te zien dat ook andere lokale directories naast Yelp profiteren van de Google Pigeon Update. Bij een zoekopdracht naar ‘seattle restaurants’ worden in de carrousel wel specifieke restaurants getoond, maar in de resultaten daaronder enkel directories:

Google Pigeon Update

Vergelijkbare resultaten zijn zichtbaar bij een zoekopdracht naar ‘miami hotels’, terwijl een zoekopdracht naar ‘chicago pizza’ juist wel weer specifieke pizzeria’s toont in de zoekresultaten onder de carrousel.


Conclusie over Google Pigeon Update

Lokale directories lijken te profiteren van de Google Pigeon Update. Verder is het nog te vroeg om conclusies te trekken over welke ranking factoren een rol spelen of welke zijn gestegen of gedaald. De factoren die in elk geval al van belang waren en die dat nog steeds blijven, zijn aanwezigheid van een unieke pagina van iedere vestiging op uw website, een correcte en goed ingevulde Google+ pagina (binnen Google – Mijn Bedrijf) en een goede aanwezigheid in de vorm van links, reviews en citaties op relevante websites in uw regio.

Heeft u hulp nodig bij het inrichten van de huidige factoren of wilt u de Google Pigeon Update voor zijn? Neem dan contact op met IQ Leads!

Liever zelf meer halen uit je website? Download dan gratis onze white paper: Google Analytics voor beginners.

Download onze gratis white paper voor beginners van Google Analytics!