Wat is een lead waard?

prospect leadsIn de wereld van online marketing zijn leads heel belangrijk. Een lead is een potentiële klant. Maar wat is zo’n lead nu eigenlijk waard? Veel klanten, maar nog veel meer prospects willen leads. Hoe, dat maakt ze eigenlijk niet uit.

Outbound marketing

In het verleden gaven ze geld uit aan callcenters. Je kent het vast wel. Met een belscript werd een lijst nagebeld. Een afspraak was een lead. Als ik daar een gemiddelde van zou nemen, dan hebben klanten daar in het verleden gemiddeld 200 euro per lead voor betaald. Blijkbaar was dat het waard. Maar dat wil niet zeggen dat een lead 200 euro mag kosten. Dat is een lead niet waard

IQ Leads belt ook zeker, we noemen dat outbound marketing. Maar we doen veel meer met inbound marketing. We maken je bekend op het internet zullen we maar zeggen. Via een goede Google website en via social business wordt jouw naam, jouw merk en jouw product bekend gemaakt.

Inbound marketing

Via een uitgekiende en zeer doordachte zoekmachine optimalisatie creëren we een stijgende stroom van bezoekers naar jouw website. Dit zijn allemaal leads. Bezoekers zijn nog geen kopers, dat is waar. Zonder bezoekers geen kopers. Een lead is dus een bezoeker.

Deze lead is op zoek naar jouw dienst of product, daarom is hij/zij op jouw site terecht gekomen. Een van de manieren om te meten of de leads ook interessant zijn voor jouw bedrijf, is door gebruik te maken van Google Analytics. Hoe lang is de persoon op de site en wat doet hij/zij daar? Wat wordt bekeken? Staat de informatie daar waar de lead op zoek naar was?

Dus, wat is een lead nou waard?

Wat de waarde van een lead is, is mijn inziens zeer afhankelijk van jouw dienst of product. Een reservering voor een diner, een nieuwe auto, een software licentie, je begrijpt de omzet die een lead kan betekenen is verschillend. Toch hebben veel mensen een getal in hun hoofd.

Wat is een lead waard?

Wat is een lead jou waard? Wat wil je uitgeven voor leadgeneratie? Hoeveel leads heb je nodig om een sale te maken? De laatste conversie is minstens zo belangrijk. De waarde van een lead heeft te maken met de kwaliteit ervan. Hoe bepalen we die kwaliteit? Hoe beter de lead hoe makkelijker de conversie naar sale natuurlijk is.

Als we de waarde van een lead eigenlijk niet kunnen bepalen, wat mag deze dan kosten? Geven de kosten dan een vertaalslag richting de waarde. Is er een verhouding tussen de kosten en de waarde van een lead? Helaas ook die is er niet.

Wat een lead mag kosten staat wel direct in verhouding tot wat je aan waarde uit een lead kan halen. Wat een lead jou aan omzet kan opleveren. We zien heel veel Adwords campagnes, waarin heel veel geld wordt betaald voor leadgeneratie. Maar zeer veel geld wordt ook weggegooid. De juiste zoekwoorden worden niet opgevolgd. De kosten voor een lead liggen vaak te hoog in Adwords.

IQ Leads helpt jou kwalitatieve leads binnen te trekken

Kortom, wil je ook besparen op de maandelijkse uitgaven? Wil je ook meer leads voor hetzelfde budget, neem dan contact op met IQ Leads en dan laat ik zien waar jouw organisatie waarde laat liggen. Vrijblijvend bellen kan ook; 0172 422 506.