Wat ik in 3 maanden tijd geleerd heb als online marketeer

Hoe heb ik mijn eerste 3 maanden als online marketeer ervaren tijdens het traineeship online marketing?

Ik ben het traineeship online marketing gaan volgen vanwege mijn passies voor schrijven en alles wat met internet te maken heeft. Ik hoopte veel te leren over zoekmachineoptimalisatie, gebruiksvriendelijkheid, en webanalyse. In de eerste week van het traineeship online marketing hebben we direct de basis van SEO behandelt: zoekwoorden, meta descriptions, ranking factors, etc. Alhoewel het nu allemaal erg vanzelfsprekend is, was veel van deze stof nieuw voor mij. Ik wist wel het een en ander over het schrijven van aantrekkelijke teksten, maar de invloed die je hebt op rankings in Google als online marketeer was nieuw voor mij.

HubSpot & Google Analytics

In de tweede week hebben we het inbound marketing platform HubSpot behandelt. Dit was vooral veel zelfstudie in de vorm van leerzame videos. Aan het eind van de week hebben we een examen afgelegd om het HubSpot-certificaat te halen. De filosofie van HubSpot is erg interessant en zet de stof uit de eerste week in perspectief. Eerst moet je bezoekers aantrekken, vervolgens converteer je ze in leads, daarna sluit je de deal, en als laatste behaag je je bestaande klanten.

Online Marketeer

De derde week stond in het teken van Google Analytics. Ik vond dit de meest interessante week. We hebben gekeken hoe je het bezoek op een website kunt bijhouden, maar ook welke pagina’s van je website het goed doen of juist niet. Je kunt precies zien hoe gebruikers zich op je site bewegen en welke keuzes zij maken. Vooral voor webshops is dit cruciale informatie. Met Google Analytics krijg je inzicht tijdens welke stappen van het aankoopproces je bezoekers afhaken.

Fysiotherapie en Enhanced E-commerce

Na de eerste maand die in het teken stond van studie ben ik bij IQ Leads aan de slag gegaan met een aantal eigen websites en Google Analytics. Ik ben alles wat we hebben geleerd gaan toepassen op de websites www.fysiotherapieinformatie.nl en www.tandartsinformatie.nl. Hiervoor heb ik eerst een uitgebreide SEO-analyse gedaan om te achterhalen hoe de sites er voorstonden. Vervolgens ben ik alle meta-tags en pagina’s gaan optimaliseren. Ik probeer nu meer verkeer binnen te halen met nieuwe blogs en linkbuilding.

Online marketeer

Daarnaast ben ik mij in de afgelopen week gaan inlezen in Google Analytics, Search Console, en de Google Tag Manager. IQ Leads wil zich meer in Google Analytics gaan specialiseren en ik mag de mogelijkheden hiervoor onderzoeken. Een belangrijk onderwerp hierin is ‘Enhanced E-commerce’, een manier om al het bezoekersgedrag op je webshop te meten. Om goede metingen te krijgen, moeten Google Analytics en de nodige tags vanaf het begin correct worden geïmplementeerd.

Volgende stap als online marketeer

Ik hoop mij als online marketeer te specialiseren in webanalyse. Hiervoor moet ik leren hoe ik de juiste data krijg en hoe ik deze interpreteer. Om de data te begrijpen moet je ook weten hoe deze is verkregen. Hiervoor moet ik ook een beetje kennis krijgen van JavaScript. Met de standaard implementatie van Google Analytics meet je het paginabezoek, maar met wat extra moeite kun je er zelfs achter komen hoeveel iemand op een bepaalde pagina’s heeft gescrolled en hoe lang die daarover heeft gedaan. Dit geeft waardevolle informatie over de relevantie en kwaliteit van je content.

Dit soort dingen zorgen ervoor dat ik met veel enthousiasme alle informatie tot me neem die ik tegen kom. Ik ben blij dat dit traineeship mij de kans geeft om mij te ontwikkelen als online marketeer en de kennis die ik opdoe direct in de praktijk te gebruiken.

Ben jij ook nieuwsgierig ingesteld en heb je affiniteit met schrijven en het internet? Dan is dit traineeship misschien ook iets voor jou. Om een indicatie te krijgen van het traineeship kun je ook de blogs van de andere trainees lezen.