Wat is SEA?

SEO en SEA zijn begrippen die je waarschijnlijk al vaak genoeg tegen bent gekomen, maar wat is SEA nu precies?

SEA is een afkorting die staat voor Search Engine Advertising of in het Nederlands: zoekmachine adverteren. Door zoekmachine adverteren krijg je de kans om boven en rechts van de organische zoekresultaten te verschijnen, hier dus:

Serp2

Zoals je ziet zijn er net als bij de organische zoekresultaten een aantal plaatsen beschikbaar. Over het algemeen is de stelregel dat je zo hoog mogelijk in Google wilt komen. Dit is niet anders bij SEA. De hoogte van jouw positie in de zoekresultaten wordt bepaald door:

Hoogte van je bod

Elke keer dat iemand een zoekopdracht doet op Google doet je advertentie mee in een veiling. Je bepaalt zelf aan welke veilingen en met welke zoekopdrachten je mee wilt doen. Met SEA biedt je op zoekwoorden. Deze zoekwoorden kun je zelf uitkiezen. Wanneer je hoger op een bepaalt zoekwoord biedt dan anderen die meedoen in de veilig. Kom je boven deze mensen te staan. Je betaalt dan niet het bedrag wat je hebt geboden, maar slechts één cent boven het bod van degene waar je boven komt te staan. Zo weet je zeker dat je nooit teveel betaald.

KwaliteitsscoreKwaliteitsscore

Eén van de kernwaardes van Google is dat ze relevante en kwalitatieve data willen tonen aan mensen die ernaar op zoek zijn. Dit zie je dan ook terug in SEA. De kwaliteitsscore van een advertentie bepaalt in grote mate op welke plek je komt te staan. Daarnaast kun je met een advertentie die een hogere kwaliteitsscore heeft lager bieden en toch op dezelfde plek verschijnen dan met een hoger bod.

De kwaliteitsscore bestaat uit vijf onderdelen:

  • Verwachte doorklikfrequentie van de advertentie: wanneer niemand op een advertentie klikt is deze waarschijnlijk niet relevant aan het zoekwoord. De advertentie beantwoordt niet waar de internetter naar op zoek is. Dus krijgt deze advertentie een lagere kwaliteitsscore. De doorklikfrequentie bereken je door de volgende formule: Impresses/aantal klikken*100.

Deze statistiek is deels gebaseerd op historische klikken en vertoningen uit het verleden.

  • Verwachte doorklikfrequentie van de zichtbare URL: Hoeveel klikken heeft de zichtbare URL in het verleden opgeleverd.

Tip: In de zoekresultaten van Google worden zoekwoorden dikgedrukt gemaakt in de zoekresultaten. Plaats dus je zoekwoord in de zichtbare URL. Dit zorgt ervoor dat deze meer opvalt.

  • Kwaliteit van de landingspagina: Google hecht veel waarde aan landingspagina’s. Dit zijn dus de bestemmingspagina’s die zich achter de URL bevinden. Google baseert de kwaliteit van deze pagina’s op drie punten: relevantie, transparantie en overzicht.

Tip: Blijf je landingspagina’s constant A/B testen. Test bijvoorbeeld de content, de indeling of de kleur van je CTA’s.

  • Relevantie van de advertentie met betrekking tot de zoekopdracht: Des te relevanter jouw advertentie is met betrekking tot de zoekopdracht des te beter je kwaliteitsscore.

Tip: Probeer om het gekozen zoekwoord twee keer terug te laten komen in je advertentie. Dit zorgt voor een verhoogde relevante en een betere doorklikfrequentie. Maak daarnaast voor elk product of dienst een aparte advertentiegroep aan. Plaats daarnaast nooit meer dan 5-20 zoekwoorden in één advertentiegroep. Op deze manier houdt je advertenties relevant en de kwaliteitsscore hoog.

  • Geografische prestaties: Des te beter je prestaties zijn in een bepaalde regio, des te hoger de kwaliteitsscore.

Tip: Zoek uit vanaf welke locaties de meeste klikken en conversies plaatsvinden. Verhoog op basis hiervan je biedingen voor deze locaties.

Advertentie extensies

Advertentie_extensies

De positie van je advertentie kan ook veranderen door advertentie extensies. Je hebt hierbij de keuze uit:

  • Locatie extensies
  • Oproep extensies
  • Sitelinks
  • Hightlights
  • App extensies
  • Review extensies

Met advertentie extensies zorg je dat er meer informatie over je bedrijf in de advertentie verschijnt. Dit zorgt onder andere voor een toename in vertrouwen van degene die op zoek is naar een dienst waarop jij adverteert.

Kies je zoekwoorden

Zoals gezegd betaal je per keer dat iemand op je advertentie klikt. Je mag zelf bepalen waarop je wilt adverteren. Daarbij is het wel handig om rekening te houden met wat je concurrenten bieden. Dit kun je onderzoeken via de Keyword planner. Wij hebben de top-10 duurste zoektermen van 2015 even voor je op een rijtje gezet:

Nummer Zoekwoord/term Prijs per klik
1 islamitisch uitvaartverzekering € 74,17,-
2 cloudhosting € 67,83,-
3 binaire opties wiki € 65,61,-
4 auto verzekeren online € 61,55,-
5 autoverzekering direct afsluiten € 61,36,-
6 verzekering afsluiten auto € 57,44,-
7 online autoverzekering afsluiten € 56,59,-
8 direct online autoverzekering afsluiten € 55,54,-
9 uitvaartverzekering € 54,52,-
10 php mail € 51,65,-

Wanneer je zelf via de zoekwoorden planner aan de slag gaan kunnen de bovenstaande bedragen afwijken. Dat komt doordat Google Adwords een veiling is en er constant nieuwe toetreders komen en adverteerders weggaan.

Ga voor Long-tail

Zoals je ziet zijn sommige zoekwoorden heel duur. Toch is het absoluut niet nodig om leeg te lopen op Adwords. Zorg dat je long-tail zoekwoorden uitkiest. Dit zorgt voor lagere kosten en meer relevant verkeer. Bijvoorbeeld: Wanneer je online tassen verkoopt dan kun je beter adverteren op het zoekwoord: ‘bruine leren tas kopen’ dan op het zoekwoord ‘tas kopen.’

Long-Tail

Bij het eerste zoekwoord is jouw potentiële bezoeker namelijk al geïnteresseerd in een tas en weet degene al wat voor tas het moet zijn. Bij het tweede geval is de shopper zich waarschijnlijk nog aan het oriënteren.

Wat is SEA op zijn best?

Met SEA betaal je om bovenaan de zoekresultaten van Google te verschijnen. Dat kan iedereen! Om succesvol te zijn met SEA met je het op de juiste manier aanpakken.

Tips voor het effectief gebruik van SEA:

  • Gebruik de Keyword Tool om te onderzoeken waar je doelgroep op zoekt: Zorg dat je de zoekvraag van zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk in kaart brengt
  • Maak gebruik van negatieve zoekwoorden: Dit zijn woorden waar je niet op gevonden wilt worden. Wanneer je een product verkoopt, wil je bijvoorbeeld nooit gevonden op het woord ‘gratis.’
  • Maak gebruik van locaties: Zeker wanneer je een regionaal bedrijf bent, maar ook wanneer je nationaal adverteert. Maak een aparte advertentiegroep, die zich alleen target op de regio waarin je bedrijf zicht bevindt. Mensen doen nog steeds graag zaken dicht bij huis.
  • Houd je conversies bij: Zorg dat je altijd weet welke advertenties en zoekwoorden geld voor jou verdienen. Google Adwords geeft je een schat aan informatie over bijvoorbeeld: conversies per zoekwoord, kosten per conversie en doorklikfrequentie.
  • Blijf testen en analyseren: Blijf testen en optimaliseren. Pauzeer of verwijder zoekwoorden en advertenties die niet presteren. Verbeter advertenties die wel presteren en voeg zoekwoorden variaties toe van zoekwoorden die in het verleden hebben geconverteerd.
  • Optimaliseer ook je website: Voor elke bezoeker die vanuit AdWords op je site komt, betaal je geld. Zorg er dus voor dat je site goed op orde. Zorg voor relevante, transparante en overzichtelijke landingspagina’s.

Wat is SEA in het kort

Als antwoord op de vraag: ‘Wat is SEA’ is het belangrijk om te weten dat SEA een platform is waarmee je relevante bezoekers naar je website wilt krijgen. Wat dat betreft sluit SEA goed aan op SEO. Daarom is mijn advies om gebruik te maken van beide. Gebruik de data uit SEA om erachter te komen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Probeer vervolgens via SEO hoog in de zoekresultaten te komen voor deze zoekwoorden. Dan kun je vanzelf minder gaan besteden aan SEA.

Ik hoop dat ik je antwoord heb kunnen geven op de vraag: ‘Wat is SEA’. Mocht je nog vragen hebben dan kun je deze altijd in een reactie onder deze blog plaatsen. Of neem even contact op met één van onze AdWords specialisten, zij helpen je graag verder.

Meer weten over SEO? Dan kan ook! Download ons gratis E-Book: SEO – het heden, verleden en de toekomst!