Google sluit de deur voor Doorway Pages

Google is constant bezig met het verbeteren en opschonen van haar zoekresultaten. Het doel – haar gebruikers de meest relevante en interessante content aanbieden. In het verleden heeft Google al meerdere algoritme updates uitgevoerd met als doel spammy en niet relevante content uit haar zoekresultaten te verwijderen. Op 12 maart kondigde Google haar laatste algoritme update aan. Doelwit? Doorway pages.

Doorway pages

Doorway pages: je komt er niet meer mee weg. 

Wat zijn doorway pages?

Doorway pages zijn pagina’s of websites die niet zijn ontworpen voor de gebruiker, maar voor de zoekmachine. Deze pagina’s bestaan alleen om zo veel mogelijk verkeer aan te trekken. Voor de gebruiker hebben ze nul waarde.

De twee meest voorkomende typen doorway pages zijn:

  • Cloaking en redirection doorway pages: hier wordt een compleet andere pagina aan de zoekmachine getoond, dan de pagina die de bezoeker krijgt te zien. Op het moment dat een gebruiker op zo’n link klikt, wordt hij onmiddellijk doorgeleid naar een andere pagina op de site.
  • Content rijke doorway pages: dit type doorway page is wel bereikbaar voor de gebruiker, maar is ook ontworpen met de zoekmachine in gedachten. Hier wordt in het ontwerp rekening gehouden met de gebruiker, maar qua inhoudt en waarde is alles gericht op de zoekmachine.

Wat is het verschil tussen landingspagina’s en doorway pages?

Omdat er nogal eens onduidelijkheid bestaat over het verschil tussen landingspagina’s en doorway pages, willen we dit toch even behandelen. Doorway pages kan je zien als een extra stap voor de gebruiker naar zijn uiteindelijke doel. Landingspagina’s zijn ontworpen om de gebruiker alles te geven naar waar hij zocht. Het belangrijkste kenmerk van doorway pages is dat ze nauwelijks waarde voor de gebruiker hebben. Waar een landingspagina juist is gemaakt om relevante informatie aan de gebruiker te bieden.

Waarom gebruiken mensen doorway pages?

Zoals al eerder aangegeven is het belangrijkste doel van doorway pages het binnenhalen van verkeer door goed, vaak extreem goed, te ranken op een specifiek zoekwoord. Vaak richten doorway pages zich op gebruikers uit verschillende locaties, terwijl de bedrijven geen afdelingen hebben op die locaties. Neem bijvoorbeeld een schoenenwinkel in Amsterdam die verkeer binnenhaalt met de zoekwoorden “schoenenwinkel eindhoven” en “schoenenwinkel groningen”, terwijl hij daar niet actief is.

Moet je je nu zorgen gaan maken met je lokale website? Nee. Zo lang je in de locaties waar je je op richt ook daadwerkelijk actief bent zit je veilig. Het is wel belangrijk dat je relevante en specifieke content voor je lokale websites publiceert. Wanneer je verschillende websites beheert die zich richten op meerdere steden, maar allemaal met dezelfde content, zal Google het zien als doorway pages.

Waarom keert Google zich zo tegen doorway pages?

Google heeft altijd al een afkeer tegen doorway pages gehad. Het is alleen nu pas dat ze zich specifiek richt op een sterke aanpak van de spammy activiteiten. Het grootste probleem dat Google heeft met deze pagina’s is dat ze weinig tot geen waarde bieden aan de gebruiker. In weze opereren doorway pages tegen de primaire doelstellingen van Google.

Wat moet ik doen?

Het is slim om te beginnen met de identificatie van mogelijke doorway pages. Bekijk de verschillende richtlijnen van Google en kijk of jou pagina’s aan de criteria voldoen. Zo ja, verwijder de pagina’s voordat Google ze verwijderd en je algemene rankings ook nog eens worden gestraft.

Bij twijfelgevallen is het een goed idee om jezelf de volgende vragen te stellen: vindt de gebruiker hier waar hij naar zoekt? Levert de pagina waardevolle informatie aan de gebruiker? Zorgt de pagina voor onnodige extra stappen voor de levering van de daadwerkelijke informatie aan de gebruiker?

Adresseer de lezer, niet alleen de zoekmachine. In het geval van meerdere locaties is het belangrijk dat je er voor zorgt dat alle pagina’s unieke waarde leveren.

Dus wat moet je doen als je op dit moment doorway pages gebruikt? Kortweg, stop ermee! Ze zijn een negatieve presentatie aan de gebruiker en op het moment dat Google ze als doorway pages identificeert, kun je een grote daling in bezoekersaantallen verwachten.