Website promotie met Google AdWords

Website promotie Google Adwords

Google AdWords is een fantastische tool voor het snel verkrijgen van meer bezoekers. Maar wat heb je aan alleen bezoekers. Met Google AdWords betaal je per klik, dus elke bezoeker kost je gewoon geld.

Wij zien website promotie met Google AdWords daarom net even anders. Een goede campagne kenmerkt zich niet doordat deze veel bezoekers binnenhaalt of de hele dag overal zichtbaar is. Een goede campagne kenmerkt zich wel door:

  • Een goede ROI
  • Veel conversies
  • Meer organische zoekopdrachten (branding)
  • Relevant bezoek

Hoe je dit doet? Hier 5 tips die jouw lachend naar je AdWords account zullen laten kijken.

Website promotie tip 1: Stel meetbare doelen in

Groeien met website promotie Google Adwords

Aangezien je via website promotie met Google AdWords betaalt per klik, kun je niet zonder meetbare doelen. Want hoe weet je of een campagne presteert als je niet weet wat je wilt bereiken. Dus moet je doelen opstellen. Ik zal je daar vandaag een handje bij helpen. In principe hanteren wij voor onze klanten altijd 4 soorten doelen:

  • Conversie optimalisatie
  • Naamsbekendheid
  • Kosten per conversie
  • Combinatie van deze doelen

Beschrijf de doelen die je wilt behalen via het SMART principe. Maak de doelen dus:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Actiegericht
  • Resultaatgericht
  • Tijdsgebonden

Een voorbeeld:

Niet:  zoveel mogelijk conversies

Wel: 31 december 2016 het conversiepercentage verhoogt hebben naar 3 procent en elke maand gemiddeld 22 conversies realiseren.

Uiteraard hoeft een conversie niet alleen een aankoop te zijn. Dit ligt eraan welk doel jij voor bezoekers op de website hebt. Een aantal voorbeelden van conversies zijn:

  • Tijd op de website
  • Contact aanvragen
  • Informatie aanvragen
  • Producten aan winkelwagen toevoegen

Het aantal type conversies is eindeloos. Bedenk wat voor soort conversies jij wilt meten en schrijf hier SMART doelen voor. Zo weet je altijd wanneer je tevreden kunt zijn met je AdWords advertenties.

Website promotie tip 2: Bepaal jouw belangrijkste producten

Website promotie belangrijkste producten

Bepaal welke producten voor jou belangrijk zijn en wat de marges zijn van verschillende producten. Het doel van website promotie is natuurlijk meer winst maken met je online omgeving. Begin met jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wat zijn mijn best verkochte producten
  • Op welke producten zit veel marge
  • Welke producten verkopen goed via mijn webshop

Wanneer je dit in kaart hebt gebracht, moet je bepalen hoeveel advertentiebudget je maximaal wilt betalen per aankoop/conversie. De kans is groot dat je in de eerste maand niet direct je streefdoel gaat halen.

Geen paniek!

Bij website promotie via AdWords komt een hoop testen kijken. Goede resultaten bereik je alleen  door constant te testen en te optimaliseren. Gelukkig weet jij door de vorige tip dat je doelen moet stellen. Werk langzaam naar deze doelen toe en stel je doelen bij zodra je deze behaalt hebt.

Doel behaald? Dan mag er best een klein feestje worden gevierd!

Google AdWords Pakketten - SEA pakketten

Website promotie tip 3: Maak gebruik van de verschillende zoekwoordopties

Met Google AdWords heb je 4 verschillende zoekwoordopties:

  • Broad: wordt getoond op elke zoekopdracht die ook maar enigszins op je zoekwoord lijkt
  • Modified: Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die de aangepaste term bevatten
  • Phrase: Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep zijn
  • Exact: Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die een exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term zijn.

[blockqoute] Weet wat je doet en waarom je dit doet![/blockqoute]
De truc is natuurlijk niet om ze zomaar in het wilde weg te gebruiken. Gebruik de ‘broad’ zoekwoorden vooral om nieuwe zoekwoord ideeën te krijgen. Broad zoekwoorden worden het meest getoond. Via de ‘details’ tab in AdWords kun je vervolgens kijken op welke zoekopdrachten je advertentie wordt getoond.

Gebruik ‘exact’ en ‘modified’ zoekwoorden vooral om specifieker te targetten. Wanneer een broad zoekwoord heel vaak op dezelfde zoekterm wordt getoond. Dan is het verstandig deze toe te voegen als exact zoekwoord. Vergeet hier vervolgens niet hoger op te bieden. Wanneer je er hoger op biedt dan het ‘broad’ zoekwoord, wordt het exacte zoekwoord boven het ‘broad’ zoekwoord verkozen.

Website promotie Tip 4: Niet meer dan 5-10 zoekwoorden per advertentiegroep

Keywords website promotie Google Adwords

Het is super verleidelijk om zoveel mogelijk zoekwoorden in één advertentiegroep te plaatsen. Dit kost het minste werk, dus ben je lekker snel klaar. Toch is dit een verschrikkelijke no-go. Aangezien je betaalt per bezoeker is de relevantie van de zoekwoorden met betrekking tot je advertenties enorm belangrijk.

Zoekopdrachten die overeen komen met je advertentie tekst worden in de zoekresultaten dik gedrukt. Het doorklikpercentage van advertenties waarbij dit gebeurt is aanzienlijk hoger dan advertenties waarbij dit niet gebeurt. Aangezien doorklikfrequentie onderdeel uitmaakt van de kwaliteitsscore van Google, kan dit een hoop geld besparen.

Daarom adviseren wij om sterk vergelijkbare zoekwoorden en synoniemen in één advertentiegroep te plaatsen, met daarbij relevante advertenties. Zo weet je zeker dat je geen lage kwaliteitsscore haalt door een slechte doorklikfrequentie.

Website promotie tip 5: Relevante advertentieteksten

Website Promotie met Google Adwords advertentieteksten

Maak van je advertentieteksten geen clickbait. Tuurlijk kun je een fantastisch hoge doorklikfrequentie krijgen door woorden als: ‘gratis’, ‘goedkoop’ of ‘sale’, maar deze beloftes moet je dan natuurlijk ook wel nakomen!

Zorg voor relevante en specifieke advertenties

Maak je advertentieteksten specifiek. In de vorige tip heb ik het al even over de relevantie van de advertentie met betrekking tot de zoekwoorden gehad. Maak voor elke productgroep die je wilt verkopen een aparte advertentiegroep aan met aparte advertenties. Dit maakt je campagne 100% meetbaar. Daarnaast draagt dit ook weer bij aan de relevantie van de ingetypte zoekopdrachten.

Goede advertentieteksten schrijven is een hele kunst. Je weet nooit wat voor teksten goed gaan presteren en welke teksten jou niets opleveren. Schrijf daarom per advertentiegroep minimaal twee advertentieteksten. Op deze manier kun je A/B testen en dus meten welke woorden je in je advertentieteksten moet gebruiken.

Website Promotie met AdWords, quick tips:

  • Schrijf de belangrijke woorden met hoofdletters: de realiteit is dat mensen op internet een slechtere concentratieboog hebben dan een goudvis. Mensen scannen zo een beetje elke tekst op het internet. Door belangrijke woorden met hoofdletters te schrijven, kun je de aandacht van je potentiële klant vatten.
  • Gebruik leestekens: Een leesteken is een natuurlijk rustmoment in je advertentietekst en verhoogt de leesbaarheid en dus in veel gevallen de doorklikfrequentie.
  • Geef de lezer een opdracht: Internetters en zoekers via zoekmachines mag je best een handje helpen om keuzes te maken. Door duidelijk te maken wat voor doel de potentiële bezoeker moet gaan volbrengen, kun je vrij succesvol niet relevante bezoekers filteren
  • Stel een vraag in je koptekst, bijvoorbeeld: ‘Nieuwe auto kopen?’: Deze kun je vervolgens beantwoorden in de body van je advertentie.

Aan de slag

Nu ben jij aan de beurt! Met bovenstaande tips geloof ik er heilig in dat jij betere resultaten kunt gaan boeken met je website promotie. Meer lezen? Ook daar hebben wij aan gedacht! We hebben speciaal voor jou het e-book ‘AdWords voor ondernemers’ gemaakt! Deze kun je helemaal gratis downloaden via onderstaande button!

Heel veel succes met je AdWords campagne! En mocht je er na het lezen van deze blog en het e-book toch nog niet helemaal uitkomen. Onze AdWords specialisten zitten ook voor jou vragen klaar!

Download ons gratis e-book: AdWords voor de slimme ondernemer