Website trends die wij begin 2015 ervaren

Het eerste kwartaal van 2015 zit er alweer bijna op. Ondanks dat het jaar nog redelijk pril is, hebben wij in deze eerste maanden alweer de nodige verschuivingen gezien op het gebied van online marketing en nieuwe trends die opdoemen aan de horizon. Wat zijn deze nieuwe verschuivingen en welke trends hebben wij al waargenomen? Je leest het in deze blog: de website trends die wij begin 2015 ervaren.

website trendsMinder parallax

Gelukkig snappen steeds meer en meer mensen dat Parallax websites meer nadelen hebben dan voordelen op het gebied van SEO. Hoewel ik als individu sommige sites echt heel mooi vind, kan ik er als internet marketeer niet omheen dat als eerste een website gevonden dient te worden. Een website moet dus Google vriendelijk zijn. Een website dient naast een mooi design SEO hoog in het vaandel te hebben.

Veel paralllax sites hebben ook maar één pagina (vertical scrolling). Alle content is te bereiken door alleen maar naar beneden te scrollen. Een mooi voorbeeld van hoe het beter kan met een parallax site is die van Fima. Niet dat hier nu alles op SEO gebied klopt, maar het zou wel kunnen. Hun URL structuur biedt namelijk mogelijkheden.

De langzamere laadtijd stelt het geduld van de (mobiele) bezoeker op de proef

Een ander probleem is dat parallax websites slecht te zien zij op bijvoorbeeld een iPad. Scrollen met een muis of swipen met een vinger is een heel groot verschil en geeft daardoor een heel ander effect. Gezien de groei van mobile devices is een parallax website anno 2015 geen juiste keuze meer richting de toekomst.

Food websites

Een sector die de supermarkten weleens op de kop zou kunnen gaan zetten zijn food websites. Er zijn nu diverse partijen die vers voedsel online aanbieden en een ware beleving creëren. Al enige tijd maken we thuis geregeld gebruik van de diensten van bijvoorbeeld Hellofresh, waarom? Wij zijn geen hobby koks, hebben niet echt een passie voor koken en dan biedt Hellofresh ons de mogelijk om eens in nieuws uit te proberen. Alle producten gemakkelijk bij elkaar, een duidelijke omschrijving voor een origineel recept. Iets wat ik per definitie niet in een supermarkt tegenkom.

Boodschappen doen via Albert Heijn helpt mij niet. Ik heb geen probleem om naar de supermarkt te gaan, ik/wij weet gewoon niet wat wij gaan eten.

De supermarkt levert geen inspiratie

Het onafhankelijk Kennisinstituut voor de ontwikkeling van de markt van de buiten-huishoudelijke consumptie FSIN, onderscheidt 3 groepen.

  1. Foodservice bezorging
  2. Seniorenmaaltijden
  3. Levensbemiddeling bezorgen

AH.nl is marktleider in de derde groep. Volgens FSIN is dit een sterk groeiende markt. Zeker 27.500 Nederlandse huishoudens ontvangen wekelijks een maaltijdbox (doelgroep 1) aan huis, blijkt uit een rondgang van de Volkskrant.

GfK nam in het derde kwartaal van 2014 de online Fast Moving Consumer Goods (FMCG) voor het eerst nauwkeuriger onder de loep. Twee procent van alle bestedingen in die periode aan food  en  nearfood artikelen wordt online gedaan. Dit komt neer op een omzet van 153 miljoen euro. Waarvan 18 procent van deze aankopen via de tablet wordt gedaan.

Shop in Shop sites

Met een omzet van om na bij 14 miljard over 2014, is online shoppen niet meer weg te denken. Nu we steeds vaker online kopen, lopen we ook tegen het feit aan dat we heel veel sites moeten bezoeken om onze aankopen te doen. Elke keer met andere spelregels. Regels m.b.t. retouren, levertijd, verzendkosten etc.

Shop in shop websites bieden op één website de mogelijkheid om bij verschillende winkels te kunnen kopen. Het is een zogenaamde portal. Ondanks dat er al verschillende portals zijn, staan we hier nog echt in de kinderschoenen.

De implementatie van een shop in shop gaat niet altijd even gemakkelijk en soepel en daarom heeft Bol.com een alternatief gelanceerd. Het betreft niet alleen shop in shops, maar een variant hierop omdat het ook bedoeld is voor website eigenaren die geen webshop hebben.

Contextual marketing

website trendsOok bij e-commerce is het van belang dat klanten individueel worden benaderd wanneer ze online shoppen. En dat brengt nogal wat wijzigingen met zich mee. Men moet doelgerichter te werk gaan en hiervoor zal de sales- en klanttevredenheid gemaximaliseerd moeten worden.

Met Contextual Marketing kan je er voor zorgen dat bezoekers en klanten verschillende content te zien krijgen tijdens verschillende websitebezoeken. Wanneer je reeds bekend bent met het merk hoef je niet hetzelfde te zien, als wanneer je voor de eerste keer op de site komt.

Dit zal ook vooral een technische insteek hebben en het marketing automation platform SharpSpring is hier al heel ver mee. Ergo er zijn al examens in af te leggen.

M-commerce

Niet de desktop of de laptop zorgt in 2015 voor de meeste verkopen. Nee, de consument stapt massaal over op mobiele platformen om zijn aankoop te doen. Mobiele telefoon, tablet, phablet, het maakt de consument niet uit.

Mobiel first!

Voor professionals van technologiebedrijven is dit wellicht geen verrassing, maar voor veel consumenten zijn mobiele betalingen, nog een nieuwe ontwikkeling waarvan zij langzaam maar zeker de voordelen inzien. PayPal’s voorspelling voor 2015 is dat m-commerce een derde van de totale e-commerce beslaat.

47% van de mensen haakt af wanneer het afrekenproces te ingewikkeld is!

Gemiddeld heeft een mobiele gebruiker 140 scherm-aanrakingen nodig om een online bestelling te plaatsen. Paypal is erin geslaagd dit getal te verlagen naar 19.

Social Commerce

Twitter en Facebook introduceren buy buttons. Het grootste voordeel van social commerce is dat je de consument al veel vroeger in het aankooptraject kunt beïnvloeden. Daardoor kun je klanten wegkapen voor je concurrenten, die zich beperken tot search en display advertising.

Social meeting meets shopping!

Mensen gebruiken social media niet direct voor hun aankopen. Maar consumenten komen door social media wel vaak op het idee om iets te kopen.

website trends

Dynamische Retargeting

Vers van de pers. In de onlangs bezochte training op het kantoor van Google in Amsterdam kregen we uitgebreid de voordelen te zien van dynamische retargeting.

Het gemiddelde conversiepercentage van een webshop ligt zo rond 1.5% – 2%. Met andere woorden: circa 98% van je bezoekers koopt/converteert niet. Retargeting is de meest effectieve en gerichte manier van online adverteren. Je benadert alleen de bezoekers die eerder in aanraking zijn gekomen met jouw website.

website trends

Beperking geldigheidsduur SSL certificaten

In 2014 heeft Google aangegeven een veilig internet te willen stimuleren door er een ranking factor van te maken. Maar het hebben van een https verbinding is niet alles. Per 1 april 2015 worden de richtlijnen voor uitgifte van SSL certificaten verder aangescherpt. Vanaf deze datum staat het CABform een maximale geldigheidsduur van 39 maanden toe. Vooruitlopend hierop start Comodo per 1 maart met het beperken van de geldigheidsduur tot 39 maanden.

Alle Certificate Authorities (CA’s) die zijn aangesloten bij het overkoepelende CA/Browser Forum hebben ingestemd met de wereldwijde hernieuwde en verbeterde richtlijnen voor de uitgifte van een SAN SSL Certificaat. Domeinnaam gevalideerde certificaten mogen hierdoor niet langer uitgegeven worden op een ongeldige Fully-Qualified Domain Name (bijvoorbeeld .local).

De reden die wordt gegeven voor de wijziging is dat de interne server namen niet uniek zijn en daarom eenvoudig te vervalsen. Met veel voorkomende namen als server001 of webmail weet de gebruiker nooit zeker of hij daadwerkelijk met de juiste partij of met een kwaadwillende te maken heeft. E.e.a. is van kracht per 1 november 2015.

website trends

Wij raden aan om gelijk de beste vorm te nemen. De Uitgebreide/Extended Validatie (EV). Uitgebreide of Extended gevalideerde SSL Certificaten zijn certificaten die aan de strengste validatie worden onderheven. Het bedrijf wordt volledig nagetrokken aan de hand van externe bronnen en de uitgifte van dit type certificaat duurt dan ook ongeveer 7 werkdagen

Welke website trends zijn voor jou van belang?

Nieuwsgierig welke trends jij moet gaan toepassen voor het verhogen van jouw online opbrengsten? Neem gerust contact met ons op en kijk samen met ons welke ontwikkelingen jou gaan helpen met het vergroten van jouw online inkomsten!

Naast het toepassen van de juiste website trends is het uiteraard ook van belang dat jouw website voldoet aan bepaalde SEO must haves. Welke dat allemaal zijn? Bekijk ze allemaal in ons gratis e-book welke je via onderstaande button kan bemachtigen:

25 website must haves