Zes tips voor het inrichten van een Adwords campagne

Iedereen die ooit Google heeft gebruikt heeft ze weleens gezien. Advertenties in de zoekmachine. De drie bovenste resultaten en de resultaten aan de rechterkant van je scherm zijn advertenties. Vaak genoeg horen wij nog geluiden als: ‘niemand klikt op die advertenties’ en iedereen lijkt te beweren dat zij nooit op Google advertenties klikken. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 60 procent van de mensen weleens op een Adwords advertentie heeft geklikt.

Door Adwords advertenties zie je snel resultaat. Jouw website kan binnen een mum van tijd op de eerste pagina van Google staan. Waardoor je super snel meer bezoek naar je website kunt genereren en als je het goed doet meer conversies. De enige keerzijde is dat Adwords geld kost. Je betaalt voor elke klik op je advertenties. Gelukkig mag je deze kosten wel zelf bepalen. Je betaalt met Adwords nooit meer dan het Adwords campagne budget dat je instelt.

Aangezien jij deze blog leest, neem ik aan dat jij ook wilt adverteren in Adwords. Ik neem ook aan dat je nog een beetje sturing nodig hebt. Daar ga ik je vandaag mee helpen. Als je nog geen Adwords account hebt, kun je die hier aanmaken.

Tip 1. Gebruik een duidelijke campagnenaam

Je zou denken dat dit een inkoppertje is. Toch gaat dit bij het inrichten van een Adwords campagne regelmatig fout. Vaak zien we dat er benamingen worden gebruikt waaruit je niet direct op kan maken waar de advertenties over gaan. Kies voor een goede en duidelijke campagne naam. Een goede vuistregel is om de namen uit je navigatie te gebruiken.

Wanneer je met grote accounts werkt is het handig om de campagnes te nummeren. Wanneer je dit niet doet, sorteert Adwords ze automatisch op alfabetische volgorde. Meestal niet echt handig wanneer je overzicht wilt bewaren. De volgende structuur vind ik zelf overzichtelijk werken.

  • Advertenties in het zoeknetwerk: 01, 02, 03 etc.
  • Advertenties in het Displaynetwerk: 11. 12, 13 etc.
  • Advertenties op Google Shopping: 21, 22, 23 etc.

VolgordeTip 2. Locatie targeting

Vraag je bij het inrichten van een Adwords campagne goed af op welk niveau je actief bent met je bedrijf: internationaal, nationaal, regionaal of misschien wel plaatselijk. Met Adwords kun je mensen heel gericht targetten op basis van hun locatie.

Stel je voor dat je als bedrijf alleen werkzaamheden verricht in Den haag en omgeving. Dan kun je beter niet landelijk gaan adverteren. De kans is groot dat deze geïnteresseerde toch nooit klant worden. Dit is natuurlijk geld over de balk gooien.

In plaats van landelijk kun je in dit geval beter regionaal adverteren. Focus op Den Haag, maar ook op plaatsen die hieromheen liggen, zoals: Delft, Nootdorp en bijvoorbeeld Zoetermeer. Daarnaast kun je kiezen voor radius targeting. Je geeft hierbij aan in een straal van hoeveel kilometer je wilt adverteren. Google maakt vervolgens een cirkel aan om deze plaats en dit wordt dan het gebied waarin de advertenties tonen.

LocatiesTip 3. Laat geen bezoekers lopen met taalinstellingen

Een veel voorkomende fout bij beginnende adverteerders is dat ze de taalinstellingen verkeert instellen. En de gedachte erachter is in principe heel erg logisch. “Ik verkoop mijn producten in Nederland, dus mijn taalinstellingen moeten op Nederlands staan”. Hoewel dat heel erg logisch klinkt, is dit 100 procent onjuist.

De taalinstellingen binnen Adwords hebben te maken met de taalinstellingen van de browser. Heel veel Nederlands sprekende mensen hebben hun browser op Engels staan. Al deze potentiële klikken loop je vervolgens mis. Dood zonde natuurlijk! Zet je taal instellingen op elke taal. Dan weet je zeker dat je geen klikken mis loopt.

Tip 4. Kies een dag budget en een goede bied strategie

Eén van de grote voordelen van adverteren met Adwords is dat je nooit meer uit kan geven dan dat er in je spaarvarken zit. Stel voor jezelf vast wat je kwijt wilt zijn aan Adwords. Begin laag en analyseer de eerste data. Wanneer je Adwords inspanningen zorgen voor meer conversies kun je er voor kiezen dit budget beetje bij beetje te verhogen.

Vervolgens is het tijd om een biedstrategie in te stellen. Er zijn 6 type biedstrategieën te benoemen:

  • Maximaliseren van klikken: haalt het maximaal aantal klikken uit je budget.
  • Advertentiepositie: Google past je biedingen aan zodat je altijd bovenaan de voorpagina van Google staat.
  • Overtreffinspercentage: Je biedingen worden aangepast zodat je automatisch een positie hoger krijgt dan een domein naar keuze.
  • Doel-CPA: Stelt automatisch biedingen waarmee zoveel mogelijk conversies worden gegenereerd binnen de gemiddelde CPA-doelstelling.
  • Verbeterde kosten per klik: Past biedingen automatisch naar boven of beneden aan op basis van hoe waarschijnlijk het is dat de klik tot een conversie leidt.
  • Doelrendement op advertentie-uitgaven: Stelt biedingen automatisch in om de conversiewaarde te maximaliseren.

Tip 5. Extra informatie met Advertentie-extensies

Een super nuttige mogelijkheid tijdens het inrichten van je Adwords campagne,  die naar mijn mening te weinig wordt toegepast. Met advertentie extensies kun je een advertentie uitbreiden met diverse extra opties. Deze extensies maken je advertentie dynamischer en relevanter. Er zijn een aantal opties:

  • Sitelinks: Hiermee kun je links onder je advertenties plaatsen die verwijzen naar andere pagina’s op je website.
  • Highlights: Super geschikt voor het benoemen van de voordelen van je bedrijf.
  • Locatie: Hiermee komt de vestigingsplaats van je bedrijf onder de advertentie te staan.
  • Oproepextensies: Pas deze extensie toe wanneer je een telefoonnummer onder je advertentie wilt plaatsen.
  • App extensies: Wanneer je bedrijf een app heeft kun je direct een link onder een advertentie plaatsen, zodat zoekers deze direct kunnen downloaden.
  • Automatische extensies: Dit zijn meestal beoordelingen. Deze worden automatiseer gegenereerd wanneer je meer dan 30 beoordelingen heb op Google+ of bij één van de Google partnerwebsites.

Advertentie_extensiesTip 6. Koppel Google Analytics aan Adwords

Tijdens het optimaliseren van je Adwords campagne heb je aan alleen data over klikken niet genoeg. Je wilt ook weten wat mensen doen wanneer ze op je website zijn belandt. Om deze gegevens in te zien moet je Google Analytics koppelen aan Adwords. Dit doe je door te navigeren naar je Google Analytics account. Vervolgens klik je op beheerder en dan op Adwords-links.

Adwords_links

Klik nu op de rode knop met de tekst: “+Nieuwe Linkgroep”.

Nieuwe_linkgroep

Adwords vraagt vervolgens om een Adwords id. Deze vindt je rechts bovenin de Adwords interface. Wanneer je deze hebt gevuld hoef je de uitnodiging alleen nog even te accepteren in Google Adwords. Hiervoor klik je binnen het Adwords account op het tandwiel, vervolgens op ‘gekoppelde accounts’. Hier klik je op Google Analytics en accepteer je het koppelingsverzoek.

Om de informatie inzichtelijk te krijgen in Adwords, moet je eerst de juiste Google Analytics kolommen in Adwords toevoegen. Hiervoor navigeer je naar campagnes. Vervolgens naar kolommen en dan kolommen aanpassen. Onder het knopje Google Analytics zie je nu alle Analytics kolommen die je toe kunt voegen.

Kolommen_toevoegen

Meer informatie Adwords campagne

Heb je vragen over een Adwords campagne, of wil je misschien je Adwords uitbesteden, neem dan contact op met een SEA specialist van IQ Leads.