Aan de slag met Search Engine Optimalization? Zeven SEO tips!

SEO tipsJe hoeft geen afgestudeerd internetmarketeer te zijn om te weten dat het belangrijk is om online vindbaar te zijn. Je hoeft eveneens geen internetmarketingexpert te zijn om te weten dat veel internetgebruikers gebruik maken van zoekmachines om informatie te vinden. Omdat niet iedere organisatie budget zal hebben om alle teksten op haar website te laten herschrijven behandel ik in dit blog een aantal SEO tips om de online vindbaarheid van je site of shop te vergroten.

Voordat ik begin met mijn SEO tips zal ik nog even kort het begrip Search Engine Optimalization (SEO) uitleggen. SEO is eigenlijk niets meer dan ervoor zorgen dat je website organisch vindbaar is in zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie betekent dat een website op zo’n manier is samengesteld dat een zoekmachine af kan lezen waar je website over gaat. Belangrijk, want zo komen de bezoekers op je website terecht. Daarbij kunnen de onderstaande tips je helpen.

1. Bedenk goed: wat zoekt een bezoeker op mijn website?

Hoewel een zoekmachine géén menselijke bezoeker is, probeert een zoekmachine wel zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van een menselijke bezoeker. Anders gezegd: een zoekmachine probeert op basis van de wensen van een menselijke bezoeker de zoekresultaten weer te geven. Daarom is het belangrijk om eerst antwoord te geven op de vraag ‘Wat zoekt een bezoeker op mijn website?’ Wanneer je bijvoorbeeld een webshop met televisies bezit, is het aannemelijk dat een bezoeker zoekt naar televisies. Maar zoekt een bezoeker naar een ‘goedkope televisie’, een ‘LCD televisie’ of een ‘slaapkamertelevisie’? Deze informatie is essentieel bij het bepalen van de juiste zoekwoorden!

2. Zoek de juiste zoekwoorden

Als je weet wat je bezoeker op je website zoekt en welke zoekwoorden hij daarvoor zal gebruiken, is het zaak om te kijken naar de beste combinatie van zoekwoorden. Daarbij is het verstandig om een zoekwoordenonderzoek te doen om te kijken op welke zoekwoorden het meeste gezocht wordt. Wanneer er nauwelijks gezocht wordt op een ‘slaapkamertelevisie’ heeft het namelijk niet heel veel zin om daar een pagina over te schrijven. SEO draait ook om het vinden van het juiste puzzelstukje.

SEO tips: keywords

3. Een lang zoekwoord is beter dan een kort zoekwoord

De volgende tip uit ons lijstje met SEO tips is: het is beter om je te richten op lange zoekwoorden (zogenaamde ‘long-tail keywords’) dan op korte zoekwoorden (zogenaamde ‘short-tail keywords’). Dat komt doordat deze unieker zijn en de kans dat de juiste bezoekers worden aangetrokken groter is. De zoekterm ‘televisie’ is bijvoorbeeld heel erg algemeen, en gevonden worden op de zoekterm ‘televisie’ betekent niet automatisch dat de bezoeker ook daadwerkelijk op zoek is naar de televisies die op jouw website worden aangeboden. Voor hetzelfde geld zoekt de bezoeker naar een televisiegids of de oude televisies voor de echte verzamelaar. Je kunt dus beter een bezoeker hebben die zoekt op een ‘lcd-televisie met een mooi design’.

4. Een specifiek zoekwoord is beter dan een algemeen zoekwoord

Lange zoekwoorden maken het makkelijker om specifieker te zijn. Specifieke zoekwoorden hebben daarnaast het voordeel dat het makkelijker is om vindbaar te zijn door een zoekmachine. Omdat er minder pagina’s zijn waarop wordt gesproken over een ‘Sony kdl-50w815b’ dan over een televisie, is het met de eerste zoekterm een stuk makkelijker om hoger in een zoekmachine terecht te komen. Let er wel op dat er nog steeds voldoende zoekvolume op deze woorden moet zitten.

5. Schrijf eerst voor je bezoekers, dan voor zoekmachines

Een van de belangrijkste SEO tips is: je schrijft in eerste instantie voor je bezoekers. Je wilt dat bezoekers op jouw website informatie kunnen vinden en daarom op jouw website terecht komen. Natuurlijk houd je bij het schrijven de zoekmachine in je achterhoofd. Denk er echter wel aan: wanneer jouw bezoekers tevreden zijn, is de zoekmachine dat ook.

SEO tips6. Zoek naar de goede keyword density

In aanvulling op het bovenstaande voorbeeld is het goed om de dichtheid van je keyword (je keyword density) niet teveel te overdrijven. Een tekst als ‘De Sony kdl-50w815b is een kleurentelevisie met een mooi design. De Sony kdl-50w815b is gebouwd van sterke materialen en heeft hierdoor een robuuste uitstraling. De Sony kdl-50w815b werkt qua interface ook heel mooi …’ maakt het weliswaar duidelijk waar je tekst overgaat, maar is niet echt fijn leesbaar voor je bezoekers. En dat heeft een zoekmachine ook weer door. Een goede keyword density ligt tussen de 2 tot 3 % voor contentpagina’s en voor blog tussen de 1 tot 2%. Een tool als SEO Book of de SEO plug-in van Yoast kan je helpen met het berekenen van je keyword density. Collega Bart behandelt in zijn blog over WordPress SEO deze laatste tool uitgebreid.

7. Zorg ervoor dat je keyword zichtbaar is

Hoewel je je tekst niet vol moet spammen met keywords, is het wel belangrijk dat je keyword zichtbaar is. Zorg er daarom voor dat je keyword sowieso wordt vermeld in je headers (de titel van je pagina), je tekst, je url, SEO-titel en je meta-beschrijving.

Aan de slag met deze SEO tips!

We wensen je veel succes met het toepassen van deze SEO tips. Hierbij kan onze ultieme ‘SEO Website Content Checklist’ goed van pas komen. Kom je er niet helemaal uit of wil je graag concreet advies van ervaren SEO tekstschrijvers? Neem dan vrijblijvend contact op met IQ Leads en wij kijken wat we voor jou kunnen betekenen.

file-1940121258