Zoekmachine Adverteren via Google in 7 heldere stappen

Zoekmachine Adverteren

Over zoekmachine adverteren kunnen hele boeken worden geschreven (die zijn er dus ook). Via deze blog maak ik je wegwijs in de wondere wereld van zoekmachine adverteren. Zoals bij alle marketing activiteiten is de eerste stap je doelen stellen. Voor AdWords zijn deze doelen vooral gericht op wat je wilt bereiken met je campagne. Een aantal AdWords doelen zijn:

  • Conversies (contactaanvragen, aankopen etc.)
  • Naamsbekendheid
  • Kosten per conversie/ doel CPA (kosten per aankoop)
  • Combinatie van bovenstaande

Zoekmachine adverteren stap 1: Meetbare doelen

Het is heel belangrijk dat je doelen meetbaar maakt. Wanneer je dit niet doet heb je uiteindelijk geen idee waarop je moet gaan optimaliseren.

  • Conversies

Niet: Zoveel mogelijk conversies.

Wel: Hoeveel conversies per maand/jaar? Bepaal ook wat een conversie voor jou betekent. Is dat een aankoop, duur op de pagina, aantal bezochte pagina’s of een offerte aanvraag.

Probeer zo realistisch mogelijke doelen te stellen. Wanneer je doelen stelt die niet haalbaar zijn weet je zeker dat je nooit tevreden kunt zijn over je campagne.

  • Naamsbekendheid

Niet: Zoveel mogelijk bezoekers.

Wel: Hoeveel vertoningen per dag? Hoeveel bezoekers per maand?

  • Kosten per conversie

Niet: Vanaf het begin tot eind van het jaar hetzelfde doel CPA.

Wel: Realistische kosten per conversie voor de 1e maand, 2e maand en 3e maand.

Bedenk ook wanneer het uiteindelijk doel CPA behaald moet zijn? Over hoeveel maanden en is dat realistisch in vergelijking met je marges en de CPC in de markt.

  • Combinatie van doelen

Niet: Zoveel mogelijk conversies tegen een zo laag mogelijke prijs.

Wel: Wees realistisch. Kun je zoveel mogelijk conversies verwachten als je je focust op zo min mogelijk kosten per conversie.

Stap 2: Bepaal welke producten belangrijk zijn

Hierbij is het belangrijk dat je bedenkt welke producten belangrijk voor jou zijn. Kijk hierbij naar:

  • Snel verkopende producten
  • Producten waar veel marge op zit
  • Producten die online goed verkopen

Vervolgens is het belangrijk om hier goede zoekwoorden bij te vinden. Deze zoekwoorden bepalen voor een groot deel hoe goed de campagne gaat presteren. Zorg dat je zo specifiek mogelijke zoekwoorden opzoekt. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt in fietsen, wil je niet adverteren op fiets. Probeer een gerichter zoekwoord hierin te vinden. Denk aan zoekwoorden als: ‘online fiets kopen’ of ‘fiets (plaatsnaam/regio)’.

Gelukkig hoef je deze woorden niet helemaal zelf te bedenken. Google heeft een super handige tool: de zoekwoordplanner. Met deze tool krijg je eenvoudig inzicht in de verschillende zoekwoorden. Je kunt data ophalen op basis van: zoekvolume, concurrentie en voorgesteld bod.

Stap 3: Relevante zoekwoorden

Om achter relevante zoekwoorden te komen gebruik je de zoekwoordplanner. Deze tool vind je onder hulpprogramma’s in de AdWords interface. Wanneer je hierop landt krijg je de volgende pagina te zien:

Zoekmachine Adverteren

Vervolgens klik je op ‘Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie’. De andere opties zijn voor nu niet van belang. Er even mee spelen kan echter geen kwaad. Op deze pagina vul je vervolgens de  zoekwoorden in waar je meer data over wilt hebben.

Voeg altijd meer dan één zoekwoord toe en zorg dat je specifiek bent in je keuze van zoekwoorden. Zoals beschreven heeft het kiezen voor een woord als ‘fiets’ weinig zin. Enerzijds omdat je hier nooit op wilt gaan adverteren en anderzijds doordat je hierdoor alleen maar zoekwoorden suggesties krijgt die veel concurrentie bevatten en waarschijnlijk ook erg algemeen zijn.

Let op: Zorg dat je bij targeting de juiste informatie ingeeft. Is je webshop of website gericht op Nederland? Zorg er dan voor dat je bij locatie en taal Nederlands instelt.  Anders krijg je internationale data te zijn en daar heb je natuurlijk niets aan. Een webshop die zich richt op Nederlanders in Nederland moet de targeting instellingen ook op die manier instellen.

Alles goed ingesteld? Top! Klik op ideeën opvragen.

Stap 4: Ideeën toevoegen aan je plan

Zoekmachine Adverteren

Als het goed is, ben je op het zoekwoorden overzicht belandt.  Hier zie je alle zoekwoorden die relevant zijn en de daarbij behorende data. De diverse kolommen zal ik even toelichten:

Zoekterm: De zoekterm/termen die je in de voorgaande stap hebt uitgekozen.

Zoekwoord (op relevantie): Zoekwoorden die lijken op het zoekwoord dat je eerder hebt ingevuld.

Gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten: De gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten. Het woord gemiddeld geeft aan dat dit dus gemiddelde zoekopdrachten van een jaar zijn. Wanneer je een seizoensgebonden product verkoopt is de kans groot dat dit zoekwoord niet het hele jaar hetzelfde aantal zoekopdrachten heeft. Een zoekwoord met een gemiddeld aantal zoekopdrachten van 550 kan in de zomer 1.000 zoekopdrachten hebben en in de winter slechts 100.

Concurrentie: Het aantal andere websites dat adverteert op dit zoekwoord. Helaas wordt dit alleen aangegeven in hoog, normaal en laag. Wanneer je het rapport download en opent in Excel, staat hier een getal van 0 tot 1. Waarbij 0 geen concurrentie is en 1 de hoogste mogelijke concurrentie.

Voorgesteld bod: Dit is het gemiddelde CPC wat andere adverteerders uitgeven aan dit zoekwoord. Het is een grove indicatie van wat je uiteindelijk uit gaat geven. Wanneer je een beperkt budget hebt, is het belangrijk om zoekwoorden te kiezen waarbij het voorgestelde bod lager is.

Grafiek: Naast de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten staat een klein grafiek icoontje. Hiermee krijg je inzicht in de maandelijkse zoekopdrachten van het afgelopen jaar. Deze functie is vooral nuttig wanneer je data opvraagt van zoekwoorden die onderhevig zijn aan seizoensverandering.

Google AdWords Pakketten - SEA pakketten

Stap 5: Advertentieteksten schrijven

Een goede tekst advertentie is relevant, specifiek en verleid de ‘zoeker’ tot klikken. Deze drie criteria zorgen er uiteindelijk voor dat je advertenties meer bezoekers trekken en langer op de website blijven.

Zoekmachine Adverteren

Relevant: Schrijf eerlijke en relevante advertentieteksten. Je kunt natuurlijk een hoop bezoekers krijgen door woorden te gebruiken als gratis, goedkoop of sale. Wanneer je bezoeker dit vervolgens niet terugziet op de pagina achter de advertentie ben je deze ook zo weer kwijt.

Specifiek: Elke productgroep verdient een eigen advertentie. De in stap 2 bepaalde producten zijn allemaal producten die je graag wilt verkopen. Dus hier wil je ook op adverteren. Maak voor iedere productgroep een advertentiegroep aan. Vervolgens maak je voor iedere advertentiegroep weer eigen advertentie teksten aan met de zoekwoorden die daarbij horen. Dit maakt je campagne 100% meetbaar. Daarnaast zorgt dit ervoor dat de advertenties relevant zijn aan de ingetypte zoekopdrachten. Dit verhoogd de kwalitietscore en daarmee de advertentiepositie.

Verleiden: er is niet één goed antwoord, dus blijf testen. De succesformule waar iedereen op zit te wachten bestaat dus niet. Toch zijn er wel een aantal criteria waar een goede AdWords tekstadvertentie aan moet voldoen. Let bij het schrijven van je advertenties op de volgende punten:

  • Schrijf belangrijke woorden met hoofdletters: Vaak zie je advertentie teksten waarbij elk woord met een hoofdletter is geschreven. Dit neemt natuurlijk het nut weg van woorden die met een hoofdletter zijn geschreven. Schrijf alleen de ècht belangrijke woorden met hoofdletters.

Zoekmachine Adverteren

  • Maak gebruik van leestekens: Een leesteken is een goede manier om op een natuurlijke manier een pauze voor de lezer in te lassen. Door hier goed gebruik van te maken worden je advertentieteksten beter leesbaar.

Zoekmachine Adverteren

  • Gebruik (tip) in de titel van je advertentie: Door (tip) vooraan in de titel van een advertentietitel te zetten neemt de doorklikfrequentie zeker toe.

Zoekmachine Adverteren

  • Zet de lezer aan tot een opdracht: lees nu, vraag nu een offerte aan etc.: Hierdoor weet de ‘zoeker’ wat het doel is van de advertentie en dit zorgt uiteindelijk voor minder bounce en een betere time-on-site.

Zoekmachine Adverteren

  • Stel een vraag in de koptekst: Nieuwe fiets nodig? Deze vraag beantwoordt je vervolgens in de beschrijvingsregels.

Zoekmachine Adverteren

  • Plaats je zoekwoorden in de advertentie teksten: Zoekwoorden worden in de zoekresultaten van Google dik gedrukt. Hierdoor vallen de advertenties meer op.

Zoekmachine Adverteren

  • Maak gebruik van keyword insertion: Hierdoor worden zoekwoorden dynamisch in advertenties geladen.

Zoekmachine Adverteren

  • Vergelijk met concurrenten: Wat voor advertenties gebruiken je concurrenten, probeer eruit te springen door unieke advertentie teksten te schrijven.
  • Maak gebruik van advertentie extensies: Advertentie extensies verhogen je CTR enorm. Voorbeelden hiervan zijn: highlights, sitelinks, locatie extensies en oproepextensies.

Zoekmachine Adverteren

Experimenteer met bovenstaande punten. Zorg hierbij dat je een oog houdt op je CTR en conversies. Pas je teksten niet te vaak aan, maar geef ze voldoende tijd om data te vergaren.

Stap 6: Budgetten

Nu je verschillende advertentiegroepen hebt is het belangrijk voor zoekmachine adverteren te bepalen welke advertentiegroepen belangrijker zijn dan andere. Op basis hiervan ga je dan ook je dag budget verdelen. De beste resultaten haal je uit een campagne die 80 procent van de dag zichtbaar is.

Stap 7: Blijf optimaliseren

Bij stap 1 heb je duidelijke meetbare doelen opgesteld. Hierdoor weet je nu precies waarop je de optimalisatie focus moet leggen. Blijf testen en optimaliseren. Het kan altijd beter! Let erop dat je altijd blijft A/B testen. Verwijder niet zo maar advertenties of pas advertenties aan. Hierdoor verlies je alle data en dit is zonde. Zoekmachine adverteren is een kwestie van blijven testen, meten en aanpassen!

Succes!

Mocht je vragen hebben of kom je ergens niet uit? Neem dan contact op met een van onze specialisten zij helpen je graag verder. Zoek je een betrouwbare Google Partner die voor jou succesvolle Zoekmachine Advertentiecampagnes kan inzetten? Dan ben je bij ons aan het juiste adres!

Download onze gratis Whitepaper: AdWords voor de slimme ondernemer