Zoekwoorden: horen ze nog thuis in toekomstige SEO?

zoekwoorden

De kwaliteit van je webpagina of een stuk content wordt niet alleen bepaald door de woorden. Er zijn een hoop andere factoren waar je rekening mee moet houden zoals kleuren, afbeeldingen, lettertype, layout, en ga zo maar door. Iedereen beoordeelt de kwaliteit van een website weer op andere punten. Maar één ding is zeker, te veel focussen op zoekwoorden is voor niemand fijn.

Zullen zoekwoorden in de toekomst niet meer van belang zijn?

Het gebruik van te veel zoekwoorden verpest voor iedereen de kwaliteit van de tekst. Het doel van content en webteksten schrijven zou niet voort moeten komen uit een hoopje geweldige zoekwoorden, maar het zou voort moeten komen uit een idee voor goede content. Je kan zeggen wat je wilt, maar als iets goed is, dan is het ook goed. Dus de toekomstige zoekmachines zullen je heus niet afstraffen voor het gebruiken van te weinig zoekwoorden, of het missen van een professioneel, in elkaar geknutselde, zoekwoord-geoptimaliseerde paginatitel.

Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken, anders zat ik allang op de Bahama’s met een cocktail in m’n hand. Maar als we naar het verleden kijken, specifiek gekeken naar de zoekmachine trends, kunnen we wel enigszins wat voorspellingen doen. Op dit moment zijn er al een aantal tekens die wijzen op het einde van zoekwoorden. En dit einde laat niet lang op zich wachten!

Tekens voor de verdwijning van het zoekwoord

Panda & Pinguïn

Zoekwoorden_-_Google_Panda_en_PenguinIn 2011 en 2012 kwam Google met zijn eerste knock-out ronde door de Panda en Pinguïn updates. Waar de Panda “lichte” (een mooier woord voor ‘slechte’) content en “content farms” neerhaalde, ging de Pinguïn achter linkmisbruik, keyword stuffing en andere trucjes aan. Deze twee vernieuwingen brachten grootse veranderingen aan in SEO, en niet alleen in de manier van denken over zoekwoorden. Dus als we terugkijken op de geschiedenis van zoekmachines en zoekwoord optimalisatie, zouden we de Pinguïn en de Panda als eerste waarschuwing vanuit Google kunnen zien.

Geen zoekwoorden maar diepgaande artikelen

In augustus 2013 kwam google met een nieuwe trend voor zoekresultaten: het diepgaande artikel. Het doel van het nieuwe type zoekresultaten was om content van hoge kwaliteit en duurzaamheid naar boven te laten komen in zoekmachines. Typische diepgaande artikelen (die door Google als zodanig herkend worden) hebben duizenden woorden en zijn gebaseerd op thema’s die altijd interessant blijven. Door aandacht te vestigen op diepgaande artikelen laat Google zien dat ze zich inzetten voor kwalitatieve content, in tegenstelling tot kwalitatieve zoekwoorden.

Toen kwam de “Hummingbird”

In 2013 kwam Google weer met een grote update, genaamd de “Hummingbird”. Deze update was van invloed op wel 90% van alle Google zoekresultaten. Simpel gezegd maakte de “Hummingbird” de zoekresultaten van Google menselijker. Eerst zocht Google op losse woorden, maar met de “Hummingbird” herkent Google nu volledige zinnen. Het gaat niet meer om het kiezen van de juiste zoekwoorden; het gaat nu om de juiste context aanbieden. Google wil niet meer simpelweg resultaten leveren, Google wil antwoorden geven. Dus als jij geen antwoord kan geven op de vragen van je potentiële klanten, dan doe je het niet goed, ongeacht welke zoekwoorden je hebt gekozen. Je SEO zal hieronder lijden.

Keyword Search Encryption

Google maakte ook snel duidelijk hierin serieus te zijn. De zoekmachinegigangt kondigde in september 2013 aan dat alle data omtrent zoekwoorden verborgen zou worden van Google Analytics. Dit houdt in dat je niet langer kan zien via welke zoekwoorden mensen op jouw website komen. Volgens Google hebben ze dit zo ontworpen om de veiligheid voor zoekers te vergroten. Maar aangezien deze zoekwoorddata nog wel toegankelijk is voor betalende klanten, wordt gedacht dat het een trucje was om meer Google AdWords gebruikers te krijgen. Wat het achterliggende doel ook was, de keyword encription gaf aan dat zoekwoorden niet meer de lijdende draad voor marketing strategieën moet zijn.

Geen zoekwoorden meer dus, maar wat moet het dan wel zijn?

Zoekintentie is krachtiger dan zoekwoorden

zoekwoordenGoogle probeert niet meer de zoekwoorden die je intypt te koppelen aan de zoekwoorden van een website. In plaats daarvan wordt geprobeerd de intentie achter de ingetypte zoekwoorden te begrijpen, om zo deze intentie te koppelen aan relevante en kwalitatieve content. De website van jouw bedrijf en je online aanwezigheid moet draaien om de intenties van je doelgroep. Je moet met SEO optimalisatie niet focussen op die zoekwoorden. Focus je meer op de diepgaandere punten waar Google zich mee bezig houdt. Doe onderzoek naar de intenties van je doelgroep; wat zijn hun problemen en wat willen ze weten? Zorg dat de content in lijn is met de wensen van je doelgroep.

Zoekwoorden hebben het loodje nog niet gelegd

Eerlijk gezegd zullen die zoekwoorden ook nooit volledig verdwijnen. Zo lang zoekmachines niet in staat zijn om onze gedachtes te lezen, zullen we altijd geschreven tekst moeten gebruiken om zoekresultaten weer te geven. We hebben die zoekwoorden nodig om te communiceren. Als marketeer moet je ernaar streven om zoekwoorden op een natuurlijke wijze te gebruiken. In principe moet je dus niet te veel over die zoekwoorden nadenken. Als je een diepgaand verhaal aan het schrijven bent over een bepaald onderwerp, dan komen die zoekwoorden automatisch naar boven omdat het van belang is voor dat onderwerp. Je hoeft de zoekwoorden niet te forceren.

Dus een tip voor SEO-gedreven marketeers: Focus minder op zoekwoorden en focus meer op wat die zoekwoorden precies betekenen voor je doelgroep. IQ Leads gelooft hier in en zweert daarom bij Inbound SEO, een perfecte combinatie van inbound marketing en SEO.

In hoeverre geloof jij nog in de kracht van zoekwoorden en hoe lang dit nog zal zijn? Ik hoor graag hoe jij hierover denkt! Heb je nog andere vragen? Neem dan zeker contact met ons op!