Diensten
Google Tag Manager-Implementatie
Veel scripts maken je website langzaam. Met Google Tag Manager beheer je al jouw scripts op één plek, wat zorgt voor een schone broncode en snelle website.
Optimaliseer jouw website volgens de drie SEO-pijlers
Met Google Tag Manager (GTM) krijg je snel inzichten in je websitestatistieken. Ook kun je wanneer je maar wilt website-tags aanmaken en bijwerken zonder dat hier een websitebouwer aan te pas komt. Zo hoef je dus niet meer te wachten tot jouw developer eindelijk tijd heeft om deze tags in de broncode te implementeren. IQ Leads heeft ruime ervaring in het implementeren van Google Tag Manager en we helpen je hier graag bij. Wil jij ook:
- Minder scripts op de website?
- Specifieke handelingen van gebruikers meten?
- Data inladen op specifieke pagina’s?
Minder scripts
Naarmate je groeit met je website, moeten er steeds meer scripts op de website komen om alles goed te meten. Een enkele tag maakt niet zoveel uit, maar naarmate dit aantal stijgt gaat het ten koste van de laadtijd van de website en wordt het voor Google steeds moeilijker om je broncode goed uit te lezen. Met GTM heb je slechts 1 script in de broncode staan, want alle tags worden voortaan vanuit Google Tag Manager ingeladen.
Events tracken
Met Google Analytics kun je een hele hoop meten. Maar helaas niet alles. Wil jij weten hoevaak er op een specifieke knop wordt geklikt? Dan kun je dit instellen middels event tracking in Google Tag Manager. Vervolgens kun je in Google Analytics een doel aanmaken op basis van dit event. Voortaan worden de kliks op deze button gemeten als een conversie, waardoor je inzicht krijgt in iets wat niet standaard te meten is in Google Analytics.
Data per pagina inladen
Als jij zoekmachineoptimalisatie gaat doen, zul je op den duur te maken krijgen met structured data. Google gaat steeds meer kijken of een website de data die ze laten zien ook gestructureerd aanbieden voor de zoekmachine. Alleen wil je deze pagina-specifieke data niet op al jouw pagina’s inladen. Met Tag Manager kun jij zelf bepalen op welke pagina’s bepaalde scripts of code ingeladen worden. Wij helpen je hier graag mee.
Issues met Tag Manager?
Onze SEA specialisten helpen je graag met vragen over Google Tag Manager. Neem contact op met onze specialisten voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Waarom Tag Manager als ik al Analytics heb?
Natuurlijk heb je met Google Analytics al veel informatie. Je krijgt inzichten in het bezoekersaantallen, je weet waar je bezoekers vandaan komen, welke pagina’s ze op jouw site bekijken etc. Je weet alleen niet wat ze precies op jouw website doen. Bijvoorbeeld:
- Hoe vaak (en hoelang) een video op jouw website bekeken wordt
- Hoe vaak een brochure op jouw website gedownload wordt
- Hoe ver mensen op een bepaalde pagina doorscrollen
- Hoe vaak mensen op een telefoonnummer op jouw site klikken
Al deze zogenoemde gebeurtenissen worden niet standaard door Google Analytics gemeten. Deze moeten speciaal ingesteld worden in Google Tag Manager. En daar kunnen wij jou bij helpen.
Verschillen Tag Manager en Analytics
Ben jij benieuwd naar de daadwerkelijke verschillen tussen GTM en Google Analytics? De verschillen zijn vrij eenvoudig:
- In GTM kunnen we instellen welke data we op jouw website willen meten.
- In Google Analytics kunnen we rapportages inzien van hetgeen we hebben ingesteld in GTM.
Google Tag Manager gebruiken we dus vooral voor de inrichting, terwijl we met Google Analytics rapporten bekijken om jouw websitedata te analyseren. Zo kan jouw website geoptimaliseerd worden op basis van data en analytics.
Waarom Google Tag Manager-implementatie door IQ Leads?
Wil jij meer inzicht in jouw websitestatistieken en op basis daarvan ook conversie optimalisatie toepassen? Ben je het wekenlang wachten op jouw websitebouwer zat wanneer er een script in de broncode toegevoegd moet worden? Bij IQ Leads helpen we jou graag bij met je Google Tag Manager-implementatie, zodat je in de toekomst ook zelf scripts zou kunnen toevoegen. Wij hebben ervaring met het instellen van Google Tag Manager en natuurlijk met het gebruik ervan.
Voordelen van Google Tag Manager-implementatie uitbesteden
- Eén script in je broncode, dus geen scripts ten koste van je laadtijd
- Specifieke inzichten in het aantal kliks, bezoekers en meer
- Een account op de juiste manier ingesteld om data te verzamelen
- Jij houdt tijd over voor andere kerntaken van je business
Onze Google Tag Manager specialisten
Gökhan
Cici
Met jaren ervaring weet Gökhan hoe hij met Tag Manager moet werken. Hij stelt de events op de juiste manier in zodat er goed gemeten kan worden.
Mike
Dullemans
Mike is een pro in het instellen van doelen binnen Tag Manager. Hij maakt jouw prestaties meetbaar zodat de effectiviteit verbeterd kan worden.
Martijn
Hogenboom
Het instellen en gebruiken van Tag Manager is voor Martijn geen probleem. Hij laadt de scripts en codes in op de pagina's waar jij dat wilt.
Hoe zetten wij Google Tag Manager in voor jou?
Na een analyse van jouw huidige website overleggen we met jou over welke doelen jij op jouw website gemeten wilt hebben. Om data te meten, zullen we voor jou in Google Tag Manager tags, triggers en variabelen instellen.
Tags
Een tag is een stukje code dat op een webpagina wordt uitgevoerd of geactiveerd. Er zijn binnen GTM een aantal standaardtags die wij gemakkelijk voor jou kunnen activeren. Bijvoorbeeld de Google Analytics-tag. Heb je nog geen Google Analytics-account? Ook bij de Google Analytics-implementatie kunnen wij jou helpen. Naast de standaardtags kunnen wij ook speciale tags voor jou instellen. Stel, je wilt meten hoe vaak er geklikt wordt op een video die op jouw website staat. Daarvoor moeten we een speciale tag aanmaken. Die noemen we dan ‘Video afgespeeld’.
Triggers
Vervolgens zullen we voor de tag ‘Video afgespeeld’ een trigger aanmaken, zodat we kunnen bepalen wanneer de tag wordt uitgevoerd. Deze trigger noemen we ‘Afspelen video’ en dat houdt in dat iemand op de video heeft geklikt. De trigger wordt uitgevoerd wanneer deze aan de gestelde voorwaarden voldoet. Oftewel: GTM meet pas of de video is afgespeeld, als iemand de video aanklikt.
Variabelen
Binnen Google Tag Manager kunnen wij ook variabelen voor jou instellen. Met deze variabelen stellen we waardes in, die je vervolgens in je triggers kunt gebruiken. Op basis van deze variabelen kunnen we aangeven dat een bepaalde trigger alleen mag worden uitgevoerd wanneer deze aan de voorwaarden van de variabelen voldoet. De variabelen in het voorbeeld noemen we ‘playVideo’. Vervolgens kunnen we bij de trigger instellen dat wanneer de variabele ‘playVideo’ gevuld is met de trigger ‘Afspelen video’, de tag ‘Video afgespeeld’ mag worden geactiveerd.
Conversies meten uit externe omgevingen
Met Google Tag Manager kunnen we ook gemakkelijk nieuwe scripts toevoegen, zonder dat hier een developer aan te pas hoeft te komen. Wil je bijvoorbeeld adverteren via Facebook en de conversies naar aanleiding van deze advertentie meten? Dan kunnen we in Google Tag Manager de Facebook-pixel instellen. Daarmee haalt Facebook de gegevens over jouw doelgroep op, meet jij de conversies naar aanleiding van de advertentie en ziet die resultaten in Google Analytics.
Kortom, met behulp van Google Tag Manager krijg je eenvoudig meer inzicht in het gedrag van je websitebezoekers. Dat gedrag breng je vervolgens in kaart met Google Analytics. Hierdoor kun je in één oogopslag zien waar kansen voor verbetering liggen.
Veelgestelde vragen over Google Tag Manager-implementatie
Vragen over Google Tag Manager-implementatie? Wij hebben de meest gestelde vragen samengevoegd en hieronder neer gezet. Staat jouw vraag er niet bij? Geen zorgen, want onze specialisten vertellen je graag meer over Google Tag Manager-implementatie en onze mogelijkheden. Bel gerust eens op of stuur een mailtje.