Meten = weten
Optimaliseren op basis van data in plaats van onderbuikgevoel.
Hulp nodig met Analytics?

Google Analytics-implementatie

Verzamel de juiste gebruiksdata

Als je geweldige content maakt op jouw eigen website en andere online kanalen, wil je natuurlijk ook inzicht krijgen in de successen die er geboekt worden. Welke kenmerken hebben jouw websitebezoekers? Welke pagina’s bezoeken zij op de site? Haal je conversies uit die websitebezoekers? Hoe hoog is het conversiepercentage van de nieuwsbrief die je vorige week gestuurd hebt? Het zijn allemaal vragen waar je data voor nodig hebt, zodat je jouw online marketingstrategie bij kunt sturen om winstgevende optimalisaties te maken. Wil jij ook:

  • Het gedrag van bezoekers analyseren?
  • Weten welk marketingkanaal het meeste oplevert?
  • Betrouwbare data?
google analytics in het klein.

Gedrag analyseren

Om optimalisaties door te voeren, moet je eerst weten wat er fout gaat. Het verzamelen van de juiste gebruikersdata is daarin essentieel. Google Analytics is hiervoor het meest gebruikte systeem. Wij helpen je graag met het verzamelen van de juiste data via Analytics.

Beste marketingkanalen

Wil jij weten welk marketingkanaal momenteel het beste presteert? Je kunt de prestaties per marketingkanaal terugvinden in de marketingtool Google Analytics. Zowel qua aantal bezoekers als qua omzet of andere behaalde conversies. Zo weet je precies wat er gebeurt.

Betrouwbare data

Google Analytics verzamelt standaard data van iedereen die op de website komt. Ook de sessies waarbij jij zelf op de website zit. Die sluiten wij uit met filters. Zo zorgen wij er voor dat de data uit jouw Google Analytics-account 100% betrouwbaar is.

Problemen met Analytics?
Onze marketeers helpen je graag met het installeren en optimaliseren van jouw Google Analytics

Mogelijkheden van Google Analytics

Google Analytics kan jou heel veel data geven over jouw bezoekers. Zo kun je zien vanaf welke kanalen jouw bezoekers zijn binnengekomen, welke pagina’s ze op jouw website bezoeken, met welke apparaten ze jouw website bezoeken, wat ze doen na het bekijken van een bepaalde pagina (of ze wegklikken of juist doorklikken en naar welke pagina ze dan doorklikken), hoelang ze op een bepaalde pagina blijven, hoeveel mensen na het bezoeken van bepaalde pagina’s een informatiebrochure hebben gedownload etc.

Op basis van al deze data kun je jouw online marketing bijsturen. Is er bijvoorbeeld een pagina die vaak bezocht wordt, maar waar mensen slechts kort op blijven? Dan weet je dat je de content op die pagina moet verbeteren. Maar ook als je advertenties hebt draaien kun je in Analytics zien hoe goed die advertentie werkt.

hoe werkt analytics?

Hoe zetten wij Google Analytics in?

Nadat we een Google Analytics-account voor je hebben aangemaakt, zullen we de Google Analytics-trackingscode op jouw website implementeren. Alleen met die trackingscode kan Analytics de data op jouw website meten. Daarna zullen we het Google Analytics-account helemaal naar jouw wens instellen.

We maken binnen jouw Google Analytics-account een property aan, waar we vervolgens middels filters of segmenten verschillende weergaven kunnen instellen om de datakwaliteit te verhogen. Hierdoor maken we een onderscheid in raw view en main view en eventuele andere weergaven met filters. Pas je namelijk de filters toe op de raw view, dan kun je de weg gefilterde data niet meer terugkrijgen. Uiteraard kunnen we ook doelen voor jou instellen. Samen bespreken we met jou wat jouw doelen zijn, zodat we dit voor jou binnen met Google Analytics kunnen meten.

google analytics.
"Gebruikers van een mobiel device accepteren 30% vaker alle cookies dan desktop gebruikers"

Main view instellen

Binnen de main view gebruiken we filters en segmenten, zodat binnen deze weergave een subset gegevens in het rapport wordt weergegeven. Zo kunnen we bijvoorbeeld binnen de main view jouw IP-adres uitsluiten, zodat jouw bezoekje aan de site niet wordt gemeten door Analytics. Daardoor raken de data niet met “vervuild” en worden ze dus van hogere kwaliteit. Ook maken we nog een derde weergave aan. Daarin kunnen we filters testen om deze vervolgens in de main view te implementeren.

Filters instellen

Er zijn heel veel verschillende filters beschikbaar. Zo kunnen we bijvoorbeeld binnen de main view het interne verkeer binnen jouw bedrijf uitsluiten en in een andere weergave kunnen we de activiteiten van een specifiek subdomein opnemen.

Doelen instellen

Binnen elke weergave kunnen we doelen instellen. Daardoor kun je bijvoorbeeld meten hoeveel mensen zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, hoeveel producten er aan een winkelwagen zijn toegevoegd en hoeveel bestellingen er geplaatst zijn.

Segmenten instellen

Buiten filters en doelen om kunnen we ook segmenten binnen jouw account aanmaken. Deze segmenten kunnen we eventueel gebruiken als doelgroep voor een remarketing-campagne. Een segment kan onder andere gebruikers bevatten die uit een bepaalde regio komen of die een bepaalde pagina op jouw website hebben bekeken. Deze groep kun je dan retargeten met een campagne via het Google Display-netwerk.

Google Analytics laten implementeren door IQ Leads

Natuurlijk kunnen we je ook helpen om de data uit Google Analytics uit te lezen, zodat dit omgezet kan worden naar bruikbare informatie. Op basis van deze informatie kunnen we concrete actiepunten opstellen voor jouw onlinemarketingstrategie. Bovendien kunnen we middels een op maat gemaakt dashboard rapportages sturen, zodat jij zelf ook de prestaties van jouw website kunt monitoren. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? We helpen je graag met het instellen en implementeren van jouw Google Analytics-account.

hoe wij analytics inzetten
Wil jij gebruiksdata verzamelen?
Onze SEO-specialist Mike vertelt je graag meer over de implementatie van Google Analytics
Data en Analytics Google Tag Manager Google Data Studio