Je webshop uitbreiden naar Duitsland

Duitse webshop starten

In 2020 is er in Duitsland voor 83,3 miljard euro aan producten besteld op de e-commercemarkt. Daarbij vond de helft van deze aankopen plaats via de mobiele telefoon en stijgt het mobiele internetgebruik elk jaar verder onder de Duitse bevolking. Het is dus duidelijk dat er een grote kans ligt in internationalisering naar de Duitse e-commercemarkt.

Met IQ Leads heb je een online marketingbureau dicht bij huis met de expertise die de Nederlandse grens overstijgt.

Online verkopen in België

Ontdek België en wat een propere website betekent

Meer informatie

Online verkopen in Frankrijk

Een zeer grote e-commerce markt die zijn unieke aanpak kent. Ontdek het hier:

Bien sûr

Online verkopen in het Verenigd Koninkrijk

Engels is makkelijk voor de meeste Nederlanders, maar heeft ook zijn valkuilen. Let us introduce you.

Let's go

Social Media Marketing in Duitsland

De meest populaire social media platforms van dit moment zijn zeer internationaal georiënteerd. Als je het hebt over Social Media Marketing, denk je direct aan Instagram, Facebook, Youtube en TikTok. Hier wordt ook in Duitsland zeer veel gebruik van gemaakt. Een mooie kans om de doelgroep van jouw webshop effectief te bereiken. Samen bedenken we een strategie en kiezen we bijpassende social media kanalen voor de promotie en verspreiding van jouw product.

Adverteren op Facebook in Duitsland

Duitsland had in 2020 circa 32 miljoen actieve gebruikers op Facebook. De interactie op Facebook onder Duitse klanten blijft wat lager, maar de betrouwbaarheid is juist weer hoger. Duitsers zijn over het algemeen meer merkentrouw en loyaler naar een winkel of webshop dan Nederlanders. Qua aantal actieve gebruikers is bij Facebook de echte groeifase al achter de rug, waardoor dit kanaal rijp is voor gesegmenteerde massamarketing. Door te adverteren op Facebook bereik je nieuwe en vooral trouwe klanten. In onze “downloadable product” lees je alle statistieken over social media in Duitsland. {Download nu}

Verkopen op Amazon Duitsland

Adverteren via een marketplace is zeer toegankelijk. In Duitsland is Amazon dé grote speler. Adverteren via Amazon zorgt ervoor dat je niet direct een nieuwe website voor de Duitse markt hoeft te maken. Het grootste voordeel is dat je de markt kunt verkennen via hun reeds bestaande verkoopkanaal. De Duitse consument is namelijk al vertrouwd met het online kopen op Amazon. Dit vergt jou dus relatief weinig tijd en voorbereiding. Daarnaast test je eerst met een klein assortiment, zonder grote investeringen. Hier staat wel een deel van je marge tegenover die je in de vorm van commissie over je omzet afdraagt aan Amazon. Voor Amazon geldt in 2021 een gemiddeld commissietarief van 15% van je omzet via hun platform. Dit kan iets hoger of lager zijn afhankelijk van de productgroep. Houd hier dus rekening mee in je financiële haalbaarheid.

Fysieke afstand met Duitsland

Als je puur naar de feiten kijkt zijn de taal, cultuur, internetgebruikers en andere cijfers belangrijk in je afweging om een nieuw land te veroveren. Toch speelt de fysieke afstand voor veel mensen onbewust een grote rol. Het feit dat Duitsland een buurland is van Nederland en daarom heel dichtbij is, maakt het land zeer goed bereikbaar als nieuwe afzetmarkt. Bijna iedereen is al wel eens in Duitsland geweest. Je hebt er een gevoel bij en kunt je beter inleven in hoe het land in elkaar zit. Een positieve associatie kan hierin ook bijdragen. Als jij eens een leuke stedentrip naar Berlijn gedaan hebt kan deze positieve herinnering bijdragen aan de persoonlijke toegankelijkheid van het land.

Duitse keurmerken en awards

Zelfs in Nederland zijn we bekend met de Duitse term: Deutsche Gründlichkeit, of wel Duitse grondigheid of Duitse degelijkheid. Duitsers vinden ook betrouwbaarheid belangrijk. Dat uit zich onder andere in de voorliefde voor keurmerken en awards. Kijk maar eens op een willekeurige Duitse website en je wordt direct overspoelt met awards, testwinnaars of ‘Testsieger’. Je kunt je afvragen hoe betrouwbaar en oprecht het nog is als vrijwel elk product zo’n stempel krijgt. Maar als je er niks mee doet val je buiten de boot. Stof tot nadenken dus!

Overige zaken om rekening mee te houden zijn:

  • Overheid en regelgeving
  • Cultuurverschillen
  • Betaalmethodes
  • Doelgroep
  • Tone of voice
  • Procesveranderingen: logistiek, verzekering, vertalingen, IT-bewerkingen, klantenservice

Online verkopen in Duitsland met behulp van IQ Leads

Wil jij de Duitse markt online betreden en doelgericht aan de slag? IQ leads helpt je met het opzetten van je strategie én met de uitvoering. We onderbouwen ons advies met data en samen kijken we waar de kansen liggen. Maak je plannen concreet en neemt direct contact op voor een vrijblijvend adviesgesprek.