Winst behalen door het slim versturen van e-mails

E-mail automation

Met e-mail automation ben je in staat om realtime, één-op-één berichten te versturen die de betrokkenheid, het vertrouwen en de loyaliteit van jouw klanten versterken. Zonder dat je er over na hoeft te denken wordt er automatisch een e-mail naar je websitegebruiker verstuurd. Dit dient als directe reactie op een specifieke handeling die een gebruiker op jouw website heeft ondernomen (of juist niet heeft ondernomen). Benieuwd wat e-mail automation voor jou kan betekenen? IQ Leads helpt je daar graag bij!

E-mail marketing

Een e-mail marketing campagne opzetten? Bereik je klanten eenvoudig en doeltreffend.

Meer informatie

Nieuwsbrief uitbesteden

Kies voor een professionele aanpak en verstuur gepersonaliseerde nieuwsbrieven.

Meer informatie

Bekijk al onze diensten

Je online marketing aanpakken van A tot Z? De specialisten van IQ Leads weten hoe.

Meer informatie

E-mail automation strategie op de IQ Leads manier

Onder de aandacht zijn bij de juiste persoon – op het juiste moment – en met de juiste informatie, dat is waar het bij e-mail automation om draait. Hoe wij dat doen? We kruipen in de huid van jouw doelgroep en schrijven de hele customer journey uit. We kijken naar pijnpunten in het complete aankoopproces en doen onderzoek naar de mogelijkheden om nog meer rendement uit jouw e-mail automation te halen. Of het nu gaat om een e-mail workflow met follow up informatie, how-to handleidingen, whitepapers of een e-commerce strategie voor upsell, we brengen stap voor stap in kaart welke acties ondernomen moeten worden om van een lead een conversie te maken.

De voordelen van e-mail automation

Veel mensen denken dat e-mail automation ingezet wordt om leads te genereren. En hoewel dat deels ook wel klopt, kun je nog zoveel meer met e-mail automation!

Een geautomatiseerde e-mail is inzetbaar in de volledige funnel, zowel in de marketing funnel als in de sales funnel. Doordat we precies in kaart brengen welke e-mail op welk moment gestuurd moet worden, worden jouw klanten niet lastig gevallen met voor hun irrelevante informatie. Het grote voordeel van e-mail automation is dan ook dat de open-rate en de click-through-rate verhoogd worden. Dankzij de gepersonaliseerde e-mail zal het uitschrijf percentage verlagen en klanten zullen zich nog meer aan jou binden. Met als uiteindelijke doel onderaan de streep meer omzet. E-mail automation levert jou nog veel meer voordelen op, waaronder:

  • Het vergroot de merkbekendheid;
  • Je kunt beter targetten en segmenteren;
  • Het is volledig automatisch en vereist geen interventie;
  • Het zorgt voor een persoonlijke benadering naar prospects en bestaande klanten;
  • Het bespaart jou tijd zodat jij je volledig op andere taken kan richten;
  • Het zorgt voor meer loyale klanten;
  • Gepersonaliseerde e-mail automation campagnes zorgen voor hogere open-rates en click-through-rates;
  • Perfecte middel om van een prospect een conversie te maken;
  • Je leert jouw klanten beter begrijpen en je weet waar zij op ieder moment behoefte aan hebben;
  • Meer omzet. 

E-mail marketing automation complex? Besteed het uit!

Ze zeggen niet voor niets; “Schoenmaker blijf bij je leest”. E-mail marketing automation is complex als je er geen verstand van hebt. E-mail automation uitbesteden bespaart je een hoop kopzorgen, kosten en frustraties. Wij staan daarom voor je klaar om het stokje van je over te nemen, zodat jij kunt doen waar je goed in bent; ondernemen! We nemen het volledige proces van je over. Van het ontwikkelen van een passende strategie, tot het uitwerken van de content en het opzetten van de workflow. Jij wordt volledig ontzorgd en ziet de centjes binnenkomen. 

Geautomatiseerde e-mails van A tot Z

Om te beginnen met geautomatiseerde e-mails is het van belang dat je inzicht krijgt in het gedrag van jouw prospects. Wij zijn bekend met verschillende e-mail automation tools die dit gedrag kunnen tracken en volgen. We zullen een script inladen in jouw website om op belangrijke acties van jouw websitebezoekers in te kunnen spelen met een geautomatiseerde e-mail. Een aantal tools waar we onder andere mee werken zijn:

  • Reloadify
  • Mailchimp
  • Active campaigns
  • Sendinblue

Op basis van een actie die een bezoeker doet op jouw website worden ze toegevoegd aan een bepaalde workflow. Acties waar je aan kunt denken:

  • Inschrijven nieuwsbrief;
  • Openen van een bepaalde nieuwsbrief;
  • Download van een whitepaper, ebook, brochure etc.;
  • Invullen van een contactformulier;
  • Verlaten van een winkelwagen.

Doordat we precies weten welke actie een bezoeker op jouw website doet kunnen we daar met e-mail automation op anticiperen.

De mogelijkheden van e-mail automation

Bij e-mail automation draait het allemaal om relevantie en timing. De e-mail moet waarde hebben voor de prospect om uiteindelijk over te gaan op aankoop. Om de prospect door de customer journey heen te leiden zijn er binnen e-mail automation heel veel mogelijkheden. Hieronder vind je een aantal veel voorkomende toepassingen die wij gebruiken.

E-mail automation triggers binnen e-commerce

Binnen de e-commerce zijn er ontzettend veel contactmomenten waar je op in kunt spelen voor zowel prospects als bestaande klanten. Onze ervaring leert dat ondernemers vooral denken aan het binnenhalen van nieuwe klanten, terwijl bestaande klanten misschien nog wel belangrijker zijn. De customer lifetime value noemen we dat. In een aantal van onze cases zien we dan ook dat bestaande klanten voor 60% van de omzet zorgen. Zonde als je nooit wat van je laat horen, toch? Binnen e-commerce maken wij onder andere gebruik van de volgende triggers:

banners en afbeeldingen optimaliseren door iq leads

Verlaten winkelwagens

Prospects die op het laatste moment in het bestelproces toch afhaken. We zien het vaak gebeuren. Onze kracht is om deze prospects toch over te halen tot aankoop. Door het instellen van een trigger op basis van een verlaten winkelwagen kunnen we de prospect eraan herinneren dat ze nog niet hebben afgerekend. Een reminder met bijvoorbeeld een kortingscode om de prospect te laten converteren; het perfecte middel voor een snelle conversie.

 

Verjaardagsmails

Hoe leuk is het om op je verjaardag een cadeautje te ontvangen? Laat je bestaande klanten weten dat je aan ze denkt en verstuur op hun verjaardag een e-mail met een cadeaubon of kortingscode. Uiteraard kun je verjaardagsmails niet zomaar versturen. Hier heb je de geboortedatum voor nodig. Worden deze gegevens nog niet verzameld? IQ Leads helpt je om belangrijke gegevens van jouw bezoekers te verzamelen.

Gepersonaliseerde nieuwsbrieven

Overspoelt jouw inbox ook met nieuwsbrieven van allerlei bedrijven? Verplaats je ze meteen naar de prullenbak zonder de nieuwsbrief überhaupt geopend te hebben? We zien maar al te vaak dat ondernemers nieuwsbrieven in bulk versturen. Een mooi voorbeeld vinden wij altijd die van de dierenwinkel. Jan schrijft zich in voor de nieuwsbrief van een dierenwinkel omdat hij graag op de hoogte blijft van nieuwtjes en acties. Na 3 keer een mail ontvangen te hebben met allerlei acties voor kattenvoer schrijft Jan zich weer uit. Waarom? Jan heeft een hond en geen kat. De nieuwsbrief is voor hem tot 3 keer toe niet relevant geweest en schrijft zich daarom weer uit. Gevolg? Een hoog uitschrijf percentage. En dat is zo ontzettend zonde, want Jan wilde graag op de hoogte gehouden worden, maar dan wel met relevante informatie. Wij helpen jou door middel van profielverrijking jouw nieuwsbrieven te personaliseren.

 

Reviews

Reviews worden met de dag belangrijker. Het zorgt voor vertrouwen bij jouw doelgroep. Een geschreven review van een bestaande klant zorgt bij een prospect voor meer vertrouwen dan bij een advertentie. IQ Leads helpt jou maar al te graag met het verzamelen van reviews.

social media marketing door iq leads

Cross-selling / up-selling

Cross-selling en up-selling, beide zorgen voor een extra conversie. Bij cross-selling bied je iets aan dat past bij het product, bij up-selling draait het erom of het nog beter of duurder kan. Een mooi voorbeeld leggen we je aan de hand van haarproducten aan. Cross-selling is het aanbieden van korting op een hittebeschermend product bij het kopen van een stijltang. Up-selling is het aanbevelen van een steampod boven een normale stijltang. Onze specialisten onderzoeken graag op welke manier jouw bedrijf e-mail automation kan opzetten op basis van cross-selling en up-selling.

 

Het zijn slechts enkele voorbeelden van trigggers die je met e-mail automation kunt versturen. Bij IQ Leads doen we altijd alles in overleg met de klant. We bespreken de mogelijkheden en pakken door bij akkoord. 

Laat prospects converteren met mail automation

Het maakt niet uit in welke fase van de customer journey de prospect zich bevindt, met een doordachte mail automation strategie krijgt de prospect de juiste informatie op het juiste moment. E-mail automation is bovendien niet alleen interessant voor e-commerce. Ook voor ondernemers die een dienst verkopen is mail automation aantrekkelijk. Wil je jouw e-mail marketing uitbesteden? Als online marketing bureau weten wij precies waar jij aan toe bent! Neem daarom vandaag nog contact met ons op.