Borenshop.com

50% meer omzet door inzet van PPC/SEA

Borenshop.com is al jaren een van de marktleiders op het gebied van boren, gatzagen en boormachines. Met name de organische posities zijn al jaren erg sterk, wat zorgt voor een constante stroom aan verkeer op de website. Echter zagen wij, net als de eigenaar van Borenshop.com dat de organische posities steeds meer terrein verliezen ten opzichte van de Ads in de SERP. Hoog tijd om ook in dit deel van de funnel voldoende aanwezig te zijn om wellicht later voor een ondersteunende conversie te kunnen zorgen.

Tot de zomer van 2019 deed IQ Leads alleen de SEO voor borenshop.com en werd het stuk SEA/PPC door een van onze concullega’s uitgevoerd. Echter besloot de eigenaar van borenshop.com om dit vanaf nu bij 1 bedrijf onder te brengen. 

De voorganger stuurde met name op het behalen van omzet en keek hierbij in mindere mate naar de ROAS. Hierdoor werd er wel omzet behaald, maar waren de kosten hiervoor te hoog om dit ook in de winst terug te zien. Om meer te kunnen focussen op de kosten per conversie hebben wij het gehele Google Ads account opnieuw en logisch ingericht met verschillende campagnes en ad groups. Op basis van historische data zijn er keuzes gemaakt in het uitsluiten van bepaalde productgroepen. Vervolgens zijn de campagnes gaan draaien met een handmatige biedstrategie om voldoende data te verzamelen. Zodra er voldoende data was verzameld zijn we stap voor stap begonnen met het implementeren van automatische biedstrategieen om de ROAS zo hoog mogelijk te houden. Mede door deze aanpak zagen wij een flinke stijging in omzet én winst.

Google Shopping en CPC partners

Zodra de tekstadvertenties up en running waren, hebben wij voorgesteld om ook gebruik te maken van Google Shopping via CPC partners. Google Shopping is namelijk een belangrijk touchpoint in de funnel van een klant. Echter zijn de reguliere CPC’s voor Shopping vrij duur, waardoor het lastig is om te sturen op een goede ROAS. Door gebruik te maken van CPC partners zorg je dat je toch zichtbaar bent in de shopping resultaten, zonder dat je hiervoor de reguliere CPC’s hoeft te betalen. Op deze manier hebben wij toch een ROAS weten te bereiken van 900%. Aangezien de CPC’s voor shopping vaak erg hoog zijn in vergelijking tot de aankoopwaarde van een conversie, hebben wij besloten om de focus met name te leggen op de longtail keywords. Hier zijn de CPC’s lager en de conversiepercentages hoger. Zodoende zijn wij op vele longtail keywords als eerste resultaat te zien in de Google Shopping.

Resultaat

Sinds wij de PPC/SEA campagnes hebben opgestart zien wij alle belangrijke cijfers in het groen. Niet alleen wordt de website meer bezocht, maar ook zien we dat meer bezoekers overgaan tot een aankoop. Dit zorgt dus voor een hoger conversiepercentage dan voorheen. Door al deze wijzigingen behaalt borenshop.com structureel 50% meer omzet per maand met enkele uitschieters naar boven. Doordat er continue gestuurd wordt op de gemiddelde kosten per conversie zorgt dit niet alleen voor extra omzet, maar ook een hogere winst.

De samenwerking is top!

"Het werken met IQ Leads is hartstikke fijn. Ze zijn altijd bereikbaar en schakelen snel. Er wordt niet in problemen maar in oplossingen gedacht. Ook betrekken ze mij als klant in projecten door zoveel mogelijk in jip en janneke taal uit te leggen wat ze doen. Daarnaast zijn ook de resultaten nog eens super, dus de samenwerking met IQ Leads is helemaal top!!!"

Michel - Eigenaar Borenshop.com