GearPoint

De slag online slaan

Gear Point richt zich op de het vertegenwoordigen van verschillende merken van tactische kleding en uitrustingen voor professionals, specialisten of hobbymatig gebruikers. Deze distributeur en importeur onderscheid zichzelf met zijn klantgerichte advisering, hoge mate van servicegerichtheid en de integratie van de off- en online verkoop. Bij dat laatste onderdeel kwam IQ Leads in beeld. Want waarbij Gear Point als retailer binnen de tactische kleding een gevestigde naam was in Nederland, was zijn digitale webshop dat nog niet.

Het opstellen van de juiste digitale gevechtsstrategie

Deze retailer was op zoek naar een mogelijkheid om in een korte tijd meer omzet te generen met zijn webshop om daarmee de concurrentie aan te gaan in zijn niche. Met een goedlopende winkel en een grote vraag naar online vanuit de winkelbezoekers, moest de focus op de webshop komen te liggen.

IQ Leads begon met het maken van een analyse van de website. Wat valt hier op de korte termijn te verbeteren op het gebied van gebruiksvriendelijkheid, snelheid en CRO? Hierbij kwam snel naar voren dat het menu verder uitgesplitst moest worden, om de navigatie voor de gebruikers te verbeteren. Vervolgens is er gekeken welke mogelijkheden het best ingezet kunnen worden voor de ‘quick wins’ om meer merkbekendheid te creëren en websiteverkeer te genereren. Daarbij kwamen we snel uit op Google Ads voor een groot deel van het productassortiment en Social Advertising in de vorm van specifieke campagnes.

De campagnestrijd aangaan binnen Google

Met een groot assortiment aan producten, lag de uitdaging bij het starten van campagnes met een bescheiden budget. Om optimaal gebruik te maken van dit budget, is er gekozen voor combinatie van Google Shopping en tekstadvertenties binnen het zoeknetwerk van Google. Allereerst was het belangrijk dat zijn producten uit de winkel en webshop, ook daadwerkelijk in beeld komen bij de doelgroep. Door de volledige productfeed te verwerken in Google Shopping was de eerste stap hierin gezet. Vervolgens kon Gear Point als officiële reseller van bekende merken als UF Pro, 5.11 Tactical en Salomon Forces, niet achterblijven op deze zoektermen. Ondanks dat het richten van advertenties op deze merken veel potentiële bezoekers zou kunnen opleveren, is hier een degelijke focus voor nodig om te voorkomen dat de campagnekosten de pan uit rijzen. Door ons te richten op de ‘long tale keywords’ binnen deze merken, is het ons gelukt om de campagnekosten lager te houden. Dit terwijl we met onze campagnes dagelijks juist mensen aanspreken die een hogere koopintentie hebben dan mensen die nog in de oriënterende fase zitten. Het resultaat was dan ook een kickstart in het websiteverkeer en online sales via de webshop.

Actieve fans, daar zijn er vast meer van?

Doordat Gear Point in de afgelopen jaren actief bezig is geweest met Facebook, hebben zij organisch een leuke groep volgers weten op te bouwen. Eens in de zoveel tijd communiceerde de retailer een leuke actie met dit publiek, regelmatig met het gevoel dat er meer resultaat uit zou moeten kunnen voortkomen. IQ Leads zag veel kansen om dit publiek dichter bij deze acties te brengen en deze ‘following’ als een mooie bron van data te gebruiken, door onder andere meerdere ‘vergelijkbare doelgroepen’ te maken van de volgers op Facebook en het websiteverkeer. Hierdoor werd het mogelijk om via social advertising een grotere groep te bereiken, maar wel in de specifieke niche te blijven. Door daar vervolgens een extra laag social retargeting aan toe te voegen, gericht op het retargeten van de website bezoekers, creëerden we een meerlaagse funnel steeds verder gericht op de geïnteresseerde bezoekers. Dit gecombineerd met de organische posts van Gear Point heeft ervoor gezorgd dat de retailer heeft kunnen inspelen op feestdagen zoals sinterklaas, kerst maar ook black friday waarbij de campagneresultaten gemiddeld uit zijn gekomen op een ROAS (return on ad spend) van meer dan 12.