Hygienepapier.nl

400% meer omzet en 60% lagere kosten per aankoop door middel van PPC/SEA

Hygienepapier is nu de marktleider op het gebied van hygiëne artikelen, zoals dispensers, toiletpapier, papieren handdoekjes en meer. Toen Hygienepapier in 2017 bij ons aanklopte waren ze nog hevig in strijd met een andere partij voor de absolute koppositie in de markt. Door het slim opnieuw inrichten van Google Ads hebben wij de concurrentie flink achter ons gelaten. 

Na een grondige analyse bleek wat wel vaker het geval is. Structuur is één van de belangrijkste voorwaarde voor succes binnen Google Ads. Wanneer je structuur op orde is en je Google Ads de rest van het werk laat doen, zul je iedere week lachend naar je omzetten kijken. Om de structuur van het Google Ads account te optimaliseren zijn we begonnen met het aanpakken van de grootste shopping campagnes. 

Door deze campagnes op te delen op basis van ROAS en ACOS gecombineerd met marge bleek al snel dat er geld weg stroomde bij een groot deel van producten. Daarnaast zijn we aan de slag gegaan met SKAGS voor de zoekcampagnes. Dit verbeterde de kwaliteitsscore van het account enorm. Enerzijds vanwege de relevantie van de advertenties ten opzichte van de landingspagina en anderzijds door middel van de relevantie ten opzichte van het gekoppelde zoekwoord.

Na het inrichten van SKAGS hebben we op een slimme manier zoekwoorden uit kunnen sluiten en zijn we gaan opschalen. Dit konden we nu op een substantiële manier doen doordat: 

  • Alle producten uit de Google Shopping advertenties binnen marge verkocht werden
  • Er veel minder waste was in de vorm van advertenties die getoond werden op niet relevante zoekwoorden
  • Er een duidelijk overzicht was van productaanbod en de daarbij behorende ROAS
  • Alle advertenties en landingspagina’s goed aansloten bij de zoekwoorden
  • De kwaliteitsscore binnen het account verhoogd was van een 6 naar een 9, wat zorgt voor minder ad spend en meer bezoekers. 

Het resultaat

Uiteraard zijn we het ad account blijven optimaliseren waardoor de ACOS verder is afgenomen en dus ROAS binnen het account verder is toegenomen. In andere woorden: minder kosten per aankoop en meer omzet. 

Uitbreiding met SEO-werkzaamheden

Alles wat binnen de SERP van Google gebeurt heeft uiteindelijk met elkaar te maken. Google Ads en SEO versterken elkaar. Zeker wanneer je dit slim inzet. Google Ads bepaalt relevantiescore op basis van de keywords die op landingspagina’s worden genoemd. Wanneer je dit goed inricht zul je ook je organische posities zien stijgen. Daarom zijn wij voor Hygienepapier.nl ook aan de slag gegaan met SEO. Hierbij hebben wij ons eerst gefocust op content. 

Op basis van de goed presterende zoekwoorden binnen het Google Ads account, zijn we van start gegaan met het maken van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Dit is immers de basis van alles wat met content te maken heeft. Hierbij hebben we de zoekwoorden gecategoriseerd op basis van zoekintentie. Op het moment dat de keyword clusters . 

Allereerst zijn er categorie teksten geschreven voor de short tail zoekwoorden. Op het moment dat dit was afgerond, hebben we samen met de Magento partner waarmee we aan dit project werken, de Layered Navigation ingesteld. Hiermee kunnen we gefilterde categorieën laten indexeren en dynamisch andere pagina titels en categorie content inladen. Zodoende konden wij nu ook content schrijven voor de branded zoektermen, waardoor Hygienepapier.nl nu ook zichtbaar is op de longtail zoektermen.

Nu weten wij dat content erg belangrijk is voor Google, maar niet het enige is wat voor betere rankings zorgt. Daarom zijn wij ook begonnen met het optimaliseren van het linkprofiel van Hygienepapier.nl om zodoende het resultaat van de geschreven content te maximaliseren. Dit doen wij door middel van losse links, maar ook door kwalitatieve blogs met links naar Hygienepapier.nl bij verschillende sites te laten plaatsen. 

De SEO werkzaamheden die wij tot nu toe hebben uitgevoerd hebben gezorgd voor de volgende resultaten:

  • Stijging in aantal sessies van 400%
  • Stijging in aantal vertoningen in Google van 245%
  • Stijging CTR van 2,3% naar 4,5%

No monkey business!

"Bij IQ Leads werken duidelijk mensen met kennis van Online marketing. Ze denken altijd graag met je mee om zo goed mogelijk te groeien. Mede door de prettige samenwerking met IQ Leads zijn wij nu de grootste op het gebied van Hygiene producten binnen Nederland en zien we nog steeds een stijgende lijn.

Stephan - Eigenaar Hygienepapier.nl