Kokosystems.nl

Ben je op zoek naar een geluidsdicht scherm voor in de tuin? Dan ben je bij Kokosystems aan het juiste adres. Bekend geworden door deelname in het programma eigen huis en tuin draaide het bedrijf op volle toeren met mooie orders. Concurrenten zagen dit succes ook en ze ervaarde steeds meer concurrentie op het gebied van geluidsdichte tuinschermen. Nadat ze zelf een aantal campagnes in Google Ads hadden gebouwd, kregen ze steeds meer het gevoel dat dit beter moest kunnen. Zo kwam Kokosystems bij IQ Leads uit.

Alle campagnes waren breed ingesteld en er werd bijna geen gebruik gemaakt van zoekwoordtypes. Hoewel dit geen ideale strategie is voor het optimaliseren van en grip krijgen op je campagnes, levert dit wel een schat aan data op. De eerste stap was dus het analyseren van alle data binnen het account. We legde hierbij focus op:

  • Zoektermen analyse
  • Consolideren van data
  • Advertentieteksten
  • kwaliteitsscore

Zoekterm analyse

Uit de zoektermen analyse bleken direct een aantal zaken. Hoewel bijna alle zoekwoorden waren ingericht als brede zoekwoorden, converteerde de meeste mensen op het type Phrase en Exact. Daarnaast bleek dat 70 procent van de zoekwoorden die in het account stonden, dubbel waren of nooit converteerde. Terwijl het doel van deze Google Ads campagnes toch wel echt conversies draaien was. Op basis van conversie data en semantiek hebben we een nieuwe structuur gemaakt.

Consolideren van data

Waar vroeger Single keyword ad groups de norm waren, zien we dat de automatiseringen van Google hier niet goed mee om kunnen gaan. Google optimaliseert campagnes op ad group niveau, dus hoe meer data in een ad group zit, hoe beter Google de campagnes kan optimaliseren. Door semantische zoekwoorden op het gebied van intent en landingspagina te clusteren braken we al snel door de magische 30 conversies per 30 dagen grens. Hierdoor werd het optimaliseren van de campagnes door middel van Google Ads automatiseringen mogelijk.

Advertentieteksten

Wanneer je advertentieteksten analyseert kom je er al snel achter dat vaak één of twee zinnen ver boven gemiddeld presteren. Ook hier bleek dit weer. Door deze termen mee te nemen in de advertentieteksten zagen we de gemiddelde CTR stijgen met 50%. Dit zorgde uiteindelijk natuurlijk voor meer relevantie en dus betere posities voor minder kosten in de zoekresultaten.

Kwaliteitsscore

Het consolideren van data om de relevantie van de advertenties en het optimaliseren van de CTR hadden natuurlijk al een positief effect op de kwaliteitsscore. Echter bleek binnen het account dat ook de ervaring op de landingspagina’s en de relevantie hiervan een negatieve impact hadden op de kwaliteitsscore. Door de landingspagina’s te optimaliseren met de juiste keywords, de pagespeed te optimaliseren en in 2016 al een SSL certificaat toe te voegen verbeterde de kwaliteitsscore significant.

Resulaten

Na de eerste maand werden de resultaten direct goed zichtbaar. Een groei van 200% in het aantal aanvragen via Google ads. Uiteraard zette deze groei door en zien we jaar op jaar een stijging in het aantal aanvragen zonder het verhogen van de budgetten. Met na 4 jaar een totale stijging per jaar van 400% in het aantal aanvragen.

Internationalisering naar Duitsland

De drukte en het succes viel ook de internationale wederverkopers van Kokosystems op. In samenwerking met Kokosystems bouwde we een Duitse campagne vanaf het begin op. Uiteraard met de learnings uit Kokosystems Nederland. Ook deze campagne draait direct goed met een kosten per conversie van €15 en een jaarlijkse groei van 200%.