Spant! Congrescentrum

Vervijfvoudiging van binnenkomende leads

Spant is een modern theater, congres- en evenementenlocatie in Bussum, gevestigd in het midden van Nederland. Deze locatie is gunstig omdat de locatie vanuit een groot deel van Nederland goed bereikbaar is en een uitdaging omdat het bedrijf hierdoor de concurrentie aangaat met veel andere evenementenlocaties in Nederland. Samen met IQ Leads zijn zij deze concurrentiestrijd aangegaan.

Ontwikkelen van het juiste online visitekaartje

Nadat Spant bij IQ Leads heeft aangeklopt, is ons team eerst van start gegaan met een grondige analyse van de mogelijke verbeterpunten voor de online strategie van het bedrijf. Daaruit kwam snel naar voren dat de focus eerst zou komen te liggen op het creëren van een nieuwe website. Deze nieuwe website is afgestemd op het gewenste publiek, zoals eventmanagers en zoveel mogelijk gefocust op het binnenhalen van leads. Hierbij is er gewerkt met groot schermvullend beeldmateriaal, een logische site-structuur en duidelijke call to actions, waaronder het aanvragen van een offerte of een terugbelverzoek. De site wordt voortdurend verbeterd aan de hand van nieuwe inzichten uit de data van zowel organische zoekresultaten als Google ads.

Verbeterde organische vindbaarheid

Grondig zoekwoordenonderzoek en data uit de tekstadvertenties hebben we vervolgens gebruikt om de relevantie op de landingspagina’s te verbeteren. Ook hebben we de data uit Google Ads gebruikt om inzichten te krijgen in zoekwoorden voor nieuwe relevante landingspagina’s, gericht op de verschillende evenementen zoals congressen, symposia en vergaderingen. In samenwerking met Spant hebben we deze pagina’s opgezet, met als doel het brengen van meer organisch zoekverkeer, waarvan congrestival een van de meest recente voorbeelden is. Het aantal organische vertoningen is daarmee in een jaar tijd met 120% toegenomen.

Brede trechter strategie voor Google Ads

Om meer leads te genereren voor Spant heeft IQ Leads een brede trechter strategie opgezet, met daarin zowel zoekwoorden van mensen in de oriëntatiefase als zoekwoorden met mensen met een hogere intent. Dit hebben we vervolgens opgesplitst in apparaattype (mobiel en desktop) en locatietargeting en gebruik gemaakt van portfolio biedstrategieën op account niveau en bid modifiers, om de learnings tussen de campagnes recht te trekken. 

Op deze manier wordt er uiteindelijk zoveel mogelijk relevant verkeer richting de smallere trechter gestuurd. Daarbij worden mensen die in de oriënterende fase zitten geretarget met behulp van display campagnes, om zo ook te werken aan meer merkbekendheid binnen Nederland. De USP’s van Spant zoals duurzaamheid zijn ruimschoots verwerkt in deze campagnes. Het maandelijkse aantal binnenkomende leads (aanvragen) is vervijfvoudigd ten opzichte van voor het gebruik van Google Ads.  

Best practices

  • Specifieke doelen opgesteld met Spant op basis van leads en downloads, en geïmplementeerd via Google Tag Manager;
  • Brede trechterstrategie toegepast op Google Ads en verdeeld op basis van zoekwoorden;
  • Zoekintentie verdeeld op basis van apparaten: oriënterende fase op mobiel, concrete actie op desktop;
  • Display advertentiecampagnes opgezet als onderdeel van merkbekendheid en retargeting;
  • Onderscheidend op duurzame evenementen;
  • Verschillende landingspagina’s opgezet, om gericht organisch verkeer te trekken en het optimaliseren van de pagina’s.