Van Keeken Schoenen

Als je aan iemand in Alphen naar een schoenwinkel vraagt dan zeggen ze bijna allemaal: Van Keeken Schoenen. Van Keeken Schoenen is een begrip in Alphen aan den Rijn en omstreken. Maar de eigenaar van Van Keeken Schoenen weet dat Nederland groter is dan alleen Alphen aan den Rijn en omstreken. De focus moet dus meer gericht zijn op online. Verkopen buiten de bekende gebieden werd de strategie. Van Keeken Schoenen is ondertussen al jaren klant bij IQ Leads en de resultaten worden jaar op jaar beter. 

Webshop migratie

Toen wij in 2018 de marketing voor Van Keeken Schoenen op mochten pakken draaide de webshop nog op Magento 1. De shop was traag en het was tijd voor vernieuwing. Van Keeken Schoenen wilde een simpel, snel systeem waarmee hij snel nieuwe producten online kon zetten. Samen met onze migratie partners bouwde we een koppeling tussen Swiss en Lightspeed. Een real time koppeling, zodat de schoenenwinkel in Alphen aan den Rijn nooit nee hoefde te verkopen wanneer een product dezelfde dag online was verkocht. Alle producten worden vanuit het kassasysteem dynamisch toegevoegd in Lightspeed en verder verrijkt door Van Keeken Schoenen zelf.

Lightspeed webshop

De koppeling was belangrijk om zo snel mogelijk alle producten uit de schoenenwinkel online op de webshop te krijgen. De Lightspeed shop moet natuurlijk zorgen voor de verkopen. Na een grondige analyse van de Magento webshop en Google Analytics konden we een aantal learnings direct toepassen op de nieuwe site. Vooral het overzichtelijk maken van het productaanbod en de beschikbare maten was van groot belang. Daarnaast hekelde Van Keeken Schoenen de snelheid van de oude Magento 1 webshop al langer. Met Lightspeed was dit probleem direct verholpen. We bouwde daarnaast een custom filter die de varianten van een product filters op basis van stock. Op die manier kregen we een maten filter op de categoriepagina’s.

Google Ads

Ook gingen we aan de slag met Google Ads. Er draaide al Google Ads campagnes, deze waren echter zeer gefocust op het behouden van het marktaandeel binnen Alphen aan den Rijn en omstreken. Aan ons de taak om juist buiten Alphen aan den Rijn verkopen te vinden. Zonder betrouwbare bestaande data was het bouwen van nieuwe campagnes natuurlijk lastig. Direct overstappen op een geautomatiseerde biedstrategie zou vooral afgaan op de data die er al aanwezig was. Dat zou natuurlijk niet zorgen voor groei binnen het account. We besloten daarom vanaf het nulpunt te beginnen. Data verzamelen, consolideren en uitbreiden met Google automatische biedstrategieën. Die aanpak heeft uiteindelijk gezorgd voor een ROAS van 600% en een omzetstijging van 400%.

Beslist CPC

Al jaren worstelde Van Keeken Schoenen met de inzet van betaalbare en goede CPC-kanalen. Toen Beslist uiteindelijk voorstelde om dit op basis van doel-ROAS te doen, waren zowel IQ Leads als Van Keeken Schoenen om. Samen met Beslist optimaliseren we om zoveel mogelijk ROAS en verkopen te behalen. Een goede samenwerking die in de eerste maanden zorgde voor een ROAS van 800%.

E-mailmarketing

Met een begrip als winkel in Alphen aan den Rijn heeft Van Keeken Schoenen een schat aan data in handen. Daarom kon E-mailmarketing niet ontbreken in onze online marketingstrategie. Met behulp van mailchimp sturen we wekelijkse E-mails om top-of-mind te blijven bij de doelgroep. En met succes. Iedere nieuwsbrief zorgt voor meer verkeer naar de winkel en in de webshop. In de webshop zien we zelfs een conversiepercentage van 7%.