Als je aan iemand in Alphen naar een schoenwinkel vraagt dan zeggen ze bijna allemaal: Van Keeken Schoenen. Van Keeken Schoenen is een begrip in Alphen aan den Rijn en omstreken. Maar de eigenaar van Van Keeken Schoenen weet dat Nederland groter is dan alleen Alphen aan den Rijn en omstreken. De focus moet dus meer gericht zijn op online. Verkopen buiten de bekende gebieden werd de strategie. Van Keeken Schoenen is ondertussen al jaren klant bij IQ Leads en de resultaten worden jaar op jaar beter.
Webshop migratie
Toen wij in 2018 de marketing voor Van Keeken Schoenen op mochten pakken draaide de webshop nog op Magento 1. De shop was traag en het was tijd voor vernieuwing. Van Keeken Schoenen wilde een simpel, snel systeem waarmee hij snel nieuwe producten online kon zetten. Samen met onze migratie partners bouwde we een koppeling tussen Swiss en Lightspeed. Een real time koppeling, zodat de schoenenwinkel in Alphen aan den Rijn nooit nee hoefde te verkopen wanneer een product dezelfde dag online was verkocht. Alle producten worden vanuit het kassasysteem dynamisch toegevoegd in Lightspeed en verder verrijkt door Van Keeken Schoenen zelf.
Lightspeed webshop
De koppeling was belangrijk om zo snel mogelijk alle producten uit de schoenenwinkel online op de webshop te krijgen. De Lightspeed shop moet natuurlijk zorgen voor de verkopen. Na een grondige analyse van de Magento webshop en Google Analytics konden we een aantal learnings direct toepassen op de nieuwe site. Vooral het overzichtelijk maken van het productaanbod en de beschikbare maten was van groot belang. Daarnaast hekelde Van Keeken Schoenen de snelheid van de oude Magento 1 webshop al langer. Met Lightspeed was dit probleem direct verholpen. We bouwde daarnaast een custom filter die de varianten van een product filters op basis van stock. Op die manier kregen we een maten filter op de categoriepagina’s.