Jongen met sitemap.

Een sitemap: wat is het en hoe maak je deze?

Een sitemap is voor elke website onmisbaar. Maar wat is een sitemap precies? En belangrijker nog, hoe maak je een sitemap? Wij helpen je graag met het scheppen van orde in de sitemap-chaos zodat zelfs de grootste digibeet alles over de sitemap weet.

Wat is een sitemap?

Een sitemap is simpel gezegd een een lijst met alle pagina’s die op een website staan. Het is feitelijk de map (of inhoud) van een site. Er zijn twee soorten sitemaps:

Sitemap voor websitebezoekers

De sitemap voor websitebezoekers geeft de bezoeker een makkelijk overzicht van alle pagina’s van de website. Via deze sitemap, ook wel de HTML-sitemap genoemd, gaat de bezoeker makkelijk van de ene pagina naar de andere. Eigenlijk is de HTML-sitemap een zoekpagina.

Meestal staat de bezoekerssitemap in de footer van de website, zo ook bij IQ-Leads.

sitemap.

Sitemap voor zoekmachines

Deze sitemap is niet zichtbaar voor de bezoekers van je website. Toch is deze sitemap stiekem belangrijker dan de sitemap voor de bezoekers. Deze sitemap wordt gemaakt in een speciaal XML-format gemaakt, vandaar dat deze sitemap ook wel de XML-sitemap genoemd.

De XML-sitemap is voor zoekmachines zoals Google van belang. Een goed werkende XML-sitemap zorgt ervoor dat Google de website, en vooral de pagina’s makkelijk kan crawlen en indexeren.

Google gebruikt de XML-sitemap omdat deze gestructureerder is voor de zoekmachine. Op Voor het menselijke oog is dit wellicht niet het geval, maar de computer vindt bijvoorbeeld sneller wijzigingen en verstopte pagina’s die jij minder snel opmerkt.

Is een sitemap echt noodzakelijk?

Het korte antwoord hierop is nee. Een sitemap is niet noodzakelijk. Als je een kleine website met weinig pagina’s hebt die goed is gestructureerd, met andere woorden, alle pagina’s hebben een link naar relevante pagina’s, is het niet noodzakelijk.

Toch raden we je wel aan om een sitemap aan te maken als je dat nog niet niet hebt gedaan. Als je website groot is, hebben zoekmachines zoals Google moeite om alle relevante en aangepaste pagina’s te vinden en dus ook om te indexeren, dit vanwege het crawl budget. Het crawl budget is kort gezegd een ‘’budget’’ wat Google heeft om je site te crawlen. Daar gaan ze nooit overheen, wat er dus voor kan zorgen dat belangrijke pagina’s niet worden gecrawld, dat is wel wat je wil, dat is namelijk een strategisch voordeel ten opzichte van je concurrentie.

Ook wanneer je interne linkstructuur niet goed in elkaar zit, of wanneer je een nieuwe en dus niet vindbare website hebt is het verstandig om een sitemap te maken. Uiteraard helpen wij jou daar graag mee!

Hoe maak je een sitemap?

Wanneer je gebruik maakt van WordPress is dit vrij eenvoudig. De HTML-sitemap maak je makkelijk via de ‘’WP sitemap page’’. Daar is een plugin voor te vinden op WordPress. Voor een XML-sitemap staat op WordPress geen standaard plugin. Het is aan te raden om deze direct te downloaden, deze plugin heet ‘’Yoast SEO’’.

Voor Shopify is je sitemap standaard beschikbaar. Het is wel aan te raden om ook hier aan te geven welke pagina’s wel meegenomen moeten worden in de ranking.

Maak je gebruik van Lightspeed? Dan hoef je zelf niks te doen en gebeurt het automatisch. Ben je zelf niet zo technisch aangelegd? Geen probleem, dan helpen wij bij IQ-Leads je graag. Wij zijn Gold Partner van Lightspeed en hebben dus alle kennis in huis die nodig is voor een Lightspeedwebsite.

Waar plaats je de sitemap?

Als laatste stap is het verstandig om je pagina aan te melden bij Google Search Console om in één oogopslag resultaten van de indexaties te zien. Verder is het aan te raden om je map in robots.txt te plaatsen. Hier bepaal je ook welke pagina’s wel en niet geïndexeerd moeten worden, in sommige gevallen wil je helemaal niet gevonden worden op bepaalde zoekwoorden.

De informatie voor deze alinea geldt alleen voor je XML-sitemap.

Vragen over de sitemap?
Wij helpen je graag!