Vind jij wat je zoekt?

Zoekwoorden onderzoek

Een zoekwoorden onderzoek kun je op twee manieren doen. Je kunt alle zoekwoorden die enigszins relevant zijn in een lijst zetten en hier pagina’s voor schrijven, of je doet onderzoek naar de volumes en achterliggende redenen van die zoekopdrachten. Wij werken graag op de tweede manier. Want zeg nou zelf, SEO besteed je vooral uit om zoveel mogelijk relevant publiek op je website te krijgen. Hoe wij dit doen? Gewoon door zoekwoordenonderzoek op de IQ leads manier.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie kan bij de juiste uitvoering een enorm rendement opleveren.

Meer informatie

Linkbuilding

Een goede site-structuur en hiërarchie zorgen ervoor dat Google jouw website makkelijk kan doorzoeken, begrijpen en indexeren.

Meer informatie

Seo Audit

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van alle fouten die ervoor zorgen dat je site de toppositie op Google nog niet heeft bereikt.

Meer informatie

SEO content plan

Een succesvolle SEO content strategie begint met een plan. Als je hoog wilt scoren, heb je goede content op de juiste plaats nodig.

Meer informatie

Lokale zoekmachine optimalisatie

Bij jou in de regio gevonden worden met je website of shop? Zorg dan dat je goed vindbaar bent.

Meer informatie

SEO migratie

Zonder een goede SEO migratie loop je risico op tot 80% verlies van je organisch verkeer. Voorkom dit en ga voor een goede aanpak.

Meer informatie

Zoekwoorden onderzoek op de IQ Leads manier

Onze SEO specialisten zijn wat dat betreft net speurhonden en zijn een kei in het vinden van relevante zoekwoorden om jouw website of shop beter te laten ranken in de zoekresultaten. Maar onze manier van zoekwoorden onderzoek is er niet zomaar een, nee, het is een manier die écht werkt. We leggen je daarom graag uit waar wij allemaal naar kijken binnen een zoekwoorden onderzoek. 

Intentie van de zoekwoorden

Elke zoekopdracht kan een andere zoekintentie hebben. Stel dat Klaas op Google op zoek is naar ‘beste boormachine’. Op dat moment bevindt Klaas zich nog in de oriëntatiefase en verwacht dan ook een pagina te zien die hem helpt bij de beoordeling van welke boormachine het beste bij hem past. Een pagina waarop boormachines beoordeeld worden, welke boormachine het meest geschikt is voor bepaalde klussen etc. Had Klaas gezocht naar ‘boormachine kopen’, dan had hij deze fase al gepasseerd en is hij juist van plan om een boormachine te kopen. Met deze zoekopdracht verwacht Klaas een productoverzicht te zien van diverse boormachines. Daarom houden wij bij het zoekwoorden onderzoek de zoekintentie altijd in ons achterhoofd. 

Zoekwoordtypes

Bij het zoekwoorden onderzoek maken we altijd onderscheid in informatieve- en transactionele zoekwoorden. Daarom gaan we door middel van een SEO audit eerst jouw website helemaal binnenstebuiten keren zodat we inzichtelijk hebben welke pagina’s er op dit moment al aanwezig zijn en welke pagina’s op basis van de zoekwoordtypes nog missen. Dit kunnen verschillende pagina’s zijn, van informatieve pagina’s in de vorm van een blog bijvoorbeeld of juist een overzichtspagina met de producten binnen die categorie. 

Meer volume is niet altijd beter

We nemen hier nogmaals het voorbeeld van Klaas, alleen zoekt Klaas nu met het woord ‘boormachine’. Volgens de Keyword Planner wordt er maandelijks 9.900 keer gezocht op boormachines. En stel nou dat jij een webshop hebt en je verkoopt boormachines. Dan lijkt dit een super interessant zoekwoord om op te focussen, maar kan jij herleiden uit de zoekopdracht van Klaas wat zijn intentie is? Wil hij een boormachine kopen? Of is hij juist op zoek naar meer informatie over boormachines en wat je daar precies mee kan? Wij in ieder geval niet en daarom richten wij ons voornamelijk op de zogenoemde long tail zoekwoorden. Dat zijn zoekopdrachten met meer dan één of twee zoekwoorden. Het zoekwoord ‘boormachine kopen’ levert dan wel een stuk minder zoekvolume op, namelijk 720, maar de intentie is wel een stuk duidelijker, Klaas wil namelijk een boormachine kopen.

Keyword clustering

Op basis van het zoekwoorden onderzoek hebben we gezien dat boormachine semantisch is aan accuboormachine. Semantisch betekent in dit geval dat deze zoektermen gerelateerd zijn aan elkaar en met elkaar vergeleken kunnen worden. Maar is dat eigenlijk wel zo en kunnen we deze termen allemaal in één tekst verwerken? Daar komen we pas achter wanneer we de keywords geclusterd hebben. Het kan namelijk zijn dat Google verschillende pagina’s laat ranken op bepaalde zoekwoorden. 

Content schrijven of schrappen

Op basis van het zoekwoorden onderzoek wordt duidelijk of we content moeten schrijven of juist moeten schrappen. We leggen het duidelijk uit in een SEO contentplan

Interne concurrentie

Google wordt steeds slimmer en is beter in staat om de content op landingspagina’s te begrijpen. Als jij met drie verschillende pagina’s op jouw site probeert te ranken met slechts één zoekwoord, dan maak je het Google heel moeilijk om te bepalen welke landingspagina het meest relevant is voor die zoekopdracht. We noemen dit ook wel interne concurrentie. Middels diverse programma’s sporen we heel gemakkelijk interne concurrentie op jouw site op. 

Concurrentie binnen de top 10

Er zijn een aantal factoren die meespelen om te concluderen hoe lang het duurt tot een bepaalde pagina omhoog zal klimmen op de rankings ladder. Dat kan bijvoorbeeld afhangen van de domain autority (DA) en page autority (PA). Met een sterke linkbuilding campagne kunnen wij jou helpen de autoriteit van jouw site te verhogen. 

Het doel van een zoekwoordonderzoek

Een zoekwoord onderzoek doen we niet voor Jan met de korte achternaam. Nee, het is een startpunt van een succesvolle zoekmachine optimalisatie campagne en geeft ons antwoorden op vragen als: 

  • Waar zoekt jouw doelgroep naar?
  • Hoe groot is deze doelgroep die naar deze termen zoeken?
  • Hoe willen ze deze informatie terugvinden?
  • Wat voor soort content verwacht Google bij de zoekwoorden (informatief of transactioneel)
  • Welke zoekwoorden kunnen we clusteren (is maar één pagina nodig)
  • Welke zoekwoorden zijn het belangrijkst en op welke zoekwoorden moeten we onze SEO-inspanningen starten
  • Hoe moeilijk is het om op die zoekwoorden te ranken (hoe lang duurt het voordat we op één kunnen komen)

Ja, een zoekwoorden onderzoek neemt een hoop tijd in beslag, terwijl deze data juist cruciaal is voor zoekmachine optimalisatie. Weet jij al op welke zoektermen je wilt gaan ranken? Misschien heb je dit al heel duidelijk voor ogen, maar waar jij op wilt ranken en waar jouw doelgroep naar op zoek is zijn twee verschillende dingen. 

Zoekwoorden onderzoek in de praktijk

Stel dat je een viswinkel in Alphen aan den Rijn hebt je wilt met jouw website beter gaan ranken in de zoekresultaten van Google en Bing. Hoe pakken wij dan het zoekwoordonderzoek voor jouw website aan? Onze specialisten beginnen hun speurwerk door een gigantische lijst met zoekwoorden in kaart te brengen. We kijken welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt en of zij eventueel ook interessante zoekwoordcombinaties gebruiken in hun zoekopdracht. Ook brengen we jouw belangrijkste concurrenten in kaart door te kijken op welke zoektermen zij ranken en of zij belangrijke content hebben die jij niet hebt op jouw website. Dit noemen we ook wel de contentgap. Gelukkig hebben we hier uitgebreide tools voor waarmee we deze gegevens kunnen analyseren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar het zoekvolume van de zoekwoorden, naar de huidige ranking en hoe hoog jouw autoriteit is. Wanneer blijkt dat jouw autoriteit een stuk lager is dan de concurrent, kunnen we deze verhogen middels linkbuilding. En dan? Dan zullen we jou in een uitgebreid rapport laten zien welke zoekwoorden interessant zijn op om te focussen.      

Zoekwoorden onderzoek uitbesteden aan IQ Leads

In een zoekwoorden onderzoek kijken wij dus verder dan ons neus lang is. We focussen ons op zoekwoorden met de juiste intentie. Zoekwoorden die converteren. Want zo’n 70% van de zoekopdrachten die in Google uitgevoerd worden bestaan uit longtail zoekwoorden. Dus, wil jij gratis verkeer naar jouw website? Relevant verkeer niet te vergeten. Laat onze speurhonden dan voor jou aan de slag gaan om de beste zoekwoorden te vinden.