Heb jij het idee dat de Title tag iets eenvoudigs is? Dat je er niet veel aan fout kunt doen? Dan heb je het mis! De Title tag heeft meer SEO-waarde dan de meeste mensen beseffen.
In combinatie met de meta description zijn dit de twee belangrijkste tags voor zowel SEO en om daadwerkelijk kliks naar je website te krijgen.

Als online marketing bureau krijgen wij vaak de vraag hoe de perfecte Title tag eruit ziet. Het formuleren van een geoptimaliseerde Title tag is eigenlijk helemaal niet zo lastig!
In deze blog leg ik je alles uit over wat een Title tag betekent, waarom deze zo belangrijk is en we gaan samen aan de slag om jouw Title tag te optimaliseren. De leestijd van het artikel bedraagt ongeveer 30 minuten en aan het einde heb ik nog een leuke verrassing voor je!

Wat betekent een title tag?

De Title tag, ook bekend als meta titel en pagina titel, is een HTML tag die een tekst bevat waarin de content van de webpagina wordt beschreven. Deze title tags worden getoond in de zoekresultaten van zoekmachines (SERPs) en bezoekers kunnen op deze titel klikken om de specifieke pagina te bezoeken. Daarnaast wordt deze titel ook getoond wanneer de pagina gedeeld wordt op social media.

Bovendien is de title tag het eerste element dat wordt gecrawld. Zoekmachines gebruiken namelijk een crawler om webpagina’s te analyseren en indexeren. De title tag is dus het element waarmee je een eerste indruk achterlaat. Des te belangrijker dat deze geoptimaliseerd is!

Waarom zijn title tags belangrijk?

Title tags zijn één van de belangrijkste ranking factoren. De paginatitel heeft namelijk een belangrijke functie. Het laat bezoekers weten welke informatie ze kunnen lezen wanneer ze de webpagina bezoeken. Om diezelfde reden zijn ze ook belangrijk voor zoekmachines. De meta titel maakt het voor zoekmachines duidelijker welke informatie er op de pagina aanwezig is. Daarnaast bepaalt de title tag voor zoekmachines of deze relevant genoeg is voor zoekopdrachten om als resultaat te tonen.

Waarom komt de Title tag niet overeen in de zoekresultaten met wat ik zelf heb ingevuld?

Het kan zijn dat Google het niet eens is met jouw ingevulde Title tag. Google wijzigt de Title tag dan zelf zodat deze beter aan hun gebruikersbehoeften voldoen. Wij adviseren bijvoorbeeld altijd om de merknaam in de paginatitel te benoemen. Daarbij is het wel belangrijk om te kijken of de titel hiermee niet te lang wordt. Heb je niet genoeg ruimte en laat je jouw merknaam niet terugkomen in de Title tag? Dan zul je zien dat Google jouw bedrijfsnaam toch laat terugkomen in de zoekresultaten.

De manier waarop Google de paginatitel toont in de resultaten kun je weinig aan veranderen. Door de titel zelf in te vullen help je Google een handje, maar uiteindelijk bepalen zij zelf hoe ze het tonen.

Waar moet een Title tag aan voldoen?

Een goede Title tag moet voldoen aan de volgende eisen:

  • Maximaal 65 karakters lang (568 pixels) maar het liefst 60 karakters lang
  • Het belangrijkste zoekwoord van de betreffende pagina staat vooraan
  • De merknaam staat achteraan indien dit geen zoekwoord is (dit zorgt namelijk voor herkenbaarheid)
  • Bevat doorgaans een call to action (zorgt voor een Click Through Rate (CTR) verbetering)
  • Is uniek

Een uitgewerkt Title tag voorbeeld

Voor webshops wordt vaak het volgende format gebruikt:
Primaire zoekwoord – Secundaire zoekwoord – Naam van de shop

Het primaire zoekwoord wil zeggen: “Het meest belangrijke zoekwoord op de desbetreffende pagina.” Voor een collectie pagina jurken is het primaire zoekwoord dus “jurken”. Het secundaire zoekwoord is bijvoorbeeld “dames jurken”. Deze zoektermen worden achterhaald tijdens een zoekwoord onderzoek.

Let erop dat je jouw Title tag niet vult met allemaal zoekwoorden. Hiermee voorkom je zogenoemde “keyword stuffing”. Verkoop je bijvoorbeeld ringen voor dames? Dan zou de Title tag van deze pagina er als volgt uitzien:

Ringen kopen? | Shop dames ringen online | Sieradenshop

Deze Title tag bestaat uit 55 karakters en zal dus volledig getoond worden in Google.

Aantal karakters versus pixels

Google berekent de lengte van een Title tag in pixels en niet in een aantal karakters of woorden. Het is alleen lastig te bepalen hoeveel pixels een Title Tag is. Bij pixels wordt er namelijk gekeken naar de breedte van de tekens. De hoofdletters W en A zijn bijvoorbeeld veel breder dan de “I”, de “i” en de “l”. Bij Title tags waar veel smalle tekens in staan zou je dus een maximaal aantal karakters van 65 kunnen halen, terwijl 65 karakters met veel brede letters te lang wordt. Daarom kun je als vuistregel 60 tekens inclusief spaties aanhouden. Dan zit je eigenlijk altijd goed.

Verschil tussen een paginatitel op mobile en desktop

Over de lengte van Title tags gesproken, zit er natuurlijk ook een verschil tussen de Title tag voor mobile en voor desktop. Een groot verschil zit hem bijvoorbeeld in de lengte. Op mobiel is er minder ruimte, waardoor paginatitels na ongeveer 55 karakters op mobile wordt afgebroken. Bij desktop is dit zoals we hierboven besproken hebben na 60 tot 65 karakters. Probeer daarom nooit van het maximaal aantal karakters uit te gaan, maar hanteer een maximum van 60 karakters inclusief spaties.

Veel gemaakte fouten

Als wij voor een klant aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie, dan zien wij regelmatig dat dezelfde fouten gemaakt worden. Wij willen voorkomen dat jij dezelfde fouten maakt en daarom hebben we de veel gemaakte fouten rondom Title tags voor je op een rijtje gezet.

Blindelings vertalen
Onlangs hebben wij een case gehad waarbij een sieraden webshop een app geïnstalleerd had om de Engelse website te vertalen naar het Nederlands. Deze app vertaalde de huidige Engelse Title tags automatisch naar het Nederlands. Hierdoor zagen wij 2 fouten die gemaakt werden. De Title tags waren na de vertaling veel te lang en de zoekwoorden kwamen niet overeen met de juiste zoekwoorden in het Nederlands. Wil je jouw webshop vertalen naar een andere taal? Zorg er dan altijd voor dat je alle Title tags controleert op spelling, lengte en of vertaalde zoekwoorden ook de zoektermen zijn die in het buitenland gebruikt worden.

Duplicate Title tags
Een andere veelgemaakte fout omtrent Title tags zijn paginatitels die meer dan één keer gebruikt worden. Dit gebeurt vaak wanneer de Title tags niet ingevuld zijn. Het is belangrijk dat een Title tag uniek is, want pagina’s die dezelfde paginatitel hebben gaan intern met elkaar concurreren. Dat wil zeggen dat ze met elkaar de strijd aangaan om op dezelfde termen te gaan ranken. Veel mensen denken dat je hiermee de eerste en tweede positie binnen de zoekresultaat bemachtigt, echter is juist het tegendeel waar. Google weet namelijk niet welke pagina getoond moet worden op een bepaalde zoekterm en de aandacht wordt verdeeld over beide pagina’s. In plaats van dat één pagina 100% aandacht krijgt, wordt die aandacht nu 50%/50%. We noemen dit ook wel duplicate content wat je juist moet vermijden.

Verder worden ook de volgende fouten regelmatig gemaakt

  • Title tag is te lang
  • Title tag zorgt niet voor een hogere CTR
  • Belangrijkste zoekwoord ontbreekt
  • Er is geen Title tag ingevuld
  • Title tag bevat alleen de bedrijfsnaam

Tools om Title tags te vullen en te optimaliseren

Er zijn verschillende tools om Title tags te vullen en te optimaliseren. Met Screaming Frog kun je bijvoorbeeld alle Title tags in één opzicht bekijken. In dit programma kun je de volgende data achterhalen van paginatitels:

  • Missende titels
  • Dubbele titels
  • Titels met meer dan 60 karakters
  • Titels onder de 30 karakters
  • Titels over de 545 pixels
  • Titels onder de 200 pixels
  • Titels die hetzelfde zijn als de H1 op de pagina

Screaming Frog is een zeer handige tool voor SEO experts. Je kunt heel veel data inzien en fouten achterhalen. Het geeft je bijvoorbeeld inzicht in de URL structuur, de H1’s, de H2’s, de afbeeldingen en de meta descriptions, iets wat natuurlijk samenhangt met de Title tag.

Verder zijn er verschillende tools en apps waarmee je Title tags kunt vullen. Een bekende app die voor WordPress websites gebruikt wordt is Yoast SEO. Met Yoast kun je de SEO titel, de slug en de meta beschrijving van de desbetreffende pagina invullen. Tijdens het invullen van deze informatie wordt er als het ware een balkje gevuld. Bij een groene balk is de informatie goed geoptimaliseerd. Bij een oranje of rode balk is er nog wat werk aan de winkel. Echter, Yoast is niet zo slim dat de app ook echt weet wat je invult. Een groene balk betekent dus dat de titel (of meta description) qua lengte goed geoptimaliseerd is. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat deze inhoudelijk ook goed geoptimaliseerd is.

Wil je dat de pagina niet geïndexeerd wordt? Dan kun je onder de geavanceerde instellingen aangeven dat de pagina niet getoond moet worden in de zoekresultaten. Bovendien kun je aangeven of zoekmachines de links op die pagina moeten volgen of niet.

Hulp nodig bij de Title tag optimalisatie?

Ieder zo zijn eigen vak. Dat van ons is online marketing. Wil je een inzicht hoe het staat met jouw Title tags en of er nog verbetering te halen valt? Neem dan gerust contact met ons op en vraag geheel vrijblijvend onze SEO scan aan!