Veilig migreren naar een nieuwe site
Over naar een nieuwe domeinnaam of ander CMS? Beperk het verlies van SEO-waarde met een uitgewerkte SEO-migratie door IQ Leads
Plan een gratis call in

SEO-migratie uitbesteden

Veilig wisselen van URL of CMS

Als jij online aan het groeien bent, is de kans groot dat het CMS waar jij mee bent begonnen niet meer voldoet aan je eisen. In dat geval is het tijd voor een migratie. Echter is het zonde om al je opgebouwde SEO-waarde te verliezen. Met een uitgewerkt SEO-migratieplan beperk jij het risico op verlies van waarde tot een minimum. Heb jij hulp nodig met:

  • De overgang naar een nieuw CMS?
  • Het doorvoeren van een redesign?
  • Wijzigen van de url-structuur?

Overgang naar nieuw CMS

Bij het starten van jouw bedrijf had je waarschijnlijk minder eisen (en budget) dan nu. Hierdoor heb je wellicht de keuze gemaakt voor een CMS dat niet meer voldoet aan jouw eisen of wensen. In dat geval is het tijd om over te stappen naar een nieuw CMS. Bij IQ Leads helpen we je graag met deze overgang. Wij houden hierbij rekening met de contentmigratie en eventuele wijzigingen van de URL-structuur. Indien nodig helpen we je ook bij het instellen van het nieuwe CMS.

Doorvoeren redesign

De online wereld is aan vele veranderingen onderhevig. Het is dan ook logisch dat jouw website eens in de zoveel tijd een redesign nodig heeft. Wij helpen je graag met het meedenken over het perfecte design voor de website. In de meeste gevallen heeft een redesign geen invloed op de huidige SEO-waardes, omdat je vaak kiest voor een redesign binnen hetzelfde CMS. Toch wijzigen van CMS? Geen enkel probleem. Wij denken graag met je mee, van het begin tot eind.

Wijzigen URL-structuur

De URL-structuur van een website is één van de belangrijkste SEO-signalen die je aan Google geeft. Het wijzigen van deze structuur kan daarom ook grote gevolgen hebben voor jouw SEO-waardes. Toch is het in sommige gevallen aan te raden om de URL-structuur te veranderen. In dat geval denken wij graag met je mee over de opbouw van je nieuwe structuur. Uiteraard maken wij indien nodig ook een redirectplan, zodat alle URL-wijzigingen snel door Google worden opgepakt.

Hoe presteert jouw website?
Vraag nu gratis onze SEO-scan aan en kom er achter wat wij voor jou kunnen betekenen!

Gevolgen van een slechte SEO-migratie

Wanneer je zoekmachines niet laat weten dat een bestaande URL vervangen wordt door een nieuwe URL met een zogenoemde 301-redirect, zullen jouw bezoekers op een 404-pagina terechtkomen. De oude pagina is namelijk offline gehaald, waardoor de index ook niet meer klopt. Zoekmachines willen voorkomen dat bezoekers op een zogenoemde ‘kapotte pagina’ terechtkomen. Daarom halen ze deze pagina uit de index. Voor jouw positie in zoekresultaten zal dit een flinke klap opleveren, omdat deze pagina niet meer getoond zal worden.

Een zoekmachine weet jouw website te vinden, omdat een zoekmachine in 3 stappen werkt:

  • Crawlen
  • Indexeren
  • Rangschikken
content marketing.

Crawlen

In de eerste stap gaat een zoekmachine jouw website verkennen, zodat deze zoekmachinesoftware, ook wel bots genoemd, de inhoud op jouw website kan indexeren. Wanneer jouw website niet goed gecrawld kan worden, zal deze ook niet zichtbaar zijn in de zoekmachineresultaten.

Indexeren

De zoekmachineresultaten die zichtbaar zijn na een bepaalde zoekopdracht, zijn webpagina’s die volgens de zoekmachine het meest relevant zijn voor die zoekopdracht. Om ervoor te zorgen dat de webpagina’s aansluiten aan de zoekopdracht, moet de zoekmachine zoveel mogelijk data verzamelen op alle websites die op het internet te vinden zijn. Met crawlers kunnen zoekmachines dus jouw domein en alle beschikbare pagina’s op jouw website indexeren. De informatie wordt vervolgens bewaard in een database.

Rangschikken

Je wilt als gebruiker natuurlijk de meest relevante webpagina’s zien na een bepaalde zoekopdracht. Zoekmachines maken gebruik van een complex algoritme om de meest relevante webpagina’s te tonen.

Eens in de zoveel tijd komt de zogenoemde Googlebot terug op jouw website om te kijken of er aanpassingen doorgevoerd zijn. Is er bijvoorbeeld nieuwe informatie? Dan wordt dit opgeslagen in de database, zodat deze weer up-to-date is. Echter, wanneer een pagina niet meer bestaat, of de URL van de pagina is veranderd, dan kan de Googlebot de pagina die in de database is opgeslagen niet meer terugvinden. In dat geval wordt deze uit de database verwijderd.

"Dagelijks worden wereldwijd zo'n 3,5 miljard zoekopdrachten via Google gedaan"

SEO-migratie door IQ Leads

Bij een SEO-migratie is het belangrijk dat jouw website op een juiste manier wordt gemigreerd, zodat de positie van jouw website in de zoekresultaten niet verloren gaat. Wij kunnen websitemigraties op verschillende manieren doorvoeren:

  • Veranderen van HTTP naar HTTPS
  • Wijziging in de URL-structuur
  • Verhuizing naar een nieuwe domeinnaam
  • Wijziging van de serviceprovider
  • Verhuizing naar een ander CMS-systeem of -platform
  • Redesign van de website
  • Herstructurering van de website
  • Contentmigratie

Er zijn dus een hoop zaken om rekening mee te houden bij een SEO-migratie. Om te voorkomen dat jij SEO-waarde verliest, is het daarom handig om een SEO-migratie uit te besteden aan een specialist.

seo migratie uitbesteden.

SEO-migratie uitbesteden aan IQ Leads

Wij hebben jarenlange ervaring in websitemigraties en hebben inmiddels al honderden domeinen, van grote tot kleine partijen, succesvol gemigreerd. Je kunt een SEO-migratie daarom zonder zorgen uitbesteden aan IQ Leads. Zo kun jij zorgeloos wijzigen van URL-structuur of CMS, zonder dat jouw organische verkeer hier onder komt te lijden.

content seo migratie
Even sparren over een SEO-migratie?
Neem contact met op onze migratiespecialist Mike