Adverteren binnen de marge

Zoekmachine adverteren

Met zoekmachine bereik jij de juiste doelgroep, op het juiste moment met de juiste producten of diensten. Dat is de kracht van zoekmachine adverteren. Zoekers in Google geven jou data die je nodig hebt om producten te verkopen. Wanneer ze vooral kopen, wat ze vooral kopen en waar ze naar op zoek zijn. Het is dan ook niet lastig om omzet te halen uit Google Ads, het is vaak wel lastig om winst te halen uit Google Ads. Adverteren binnen de marges van jouw productaanbod. Dat is waar wij goed in zijn en dat is waar wij ons bij iedere klant hard voor maken.
Je leest er meer over op één van onze dienstenpagina's of onder het dienstenoverzicht.

Google Ads

Bereik mensen die op zoek zijn naar jouw producten via het Google Ads platform

Lees meer

Google Shopping

Zichtbaar zijn in de grootste vergelijkingssite met jouw producten.

Lees meer

Bing ads

Bereik een unieke doelgroep door adverteren via de tweede zoekmachine van Nederland

Lees meer

Feed marketing

Slimme feeds voor adverteren via verschillende vergelijkingssites

Lees meer

Remarketing

Zorg dat je bezoeker je niet vergeet door middel van remarketing

Lees meer

ROAS

Het optimaliseren van je online marketing campagnes gericht op winst.

Lees meer

Zoekmachine adverteren door IQ Leads

Het doel van zoekmachine adverteren is niet bovenaan in Google staan. Dat kun je namelijk prima zelf. Het doel is vaak ook niet verkeer binnenhalen. Dat zorgt vaak alleen maar voor extra hostingkosten. Het doel van zoekmachine adverteren is het behalen van het perfecte evenwicht tussen omzet, marge en kosten. Wanneer adverteren op zoekmachines alleen maar geld kost, ligt dit vaak aan de manier hoe het advertentieaccount is ingericht. Bovenaan staan met de zoekwoorden waarvan jij denkt dat je bovenaan moet staan is vaak niet het beste idee. 

Waarom is dit niet het beste idee? Dat kun je berekenen door een vrij simpele rekensom. Gemiddeld ligt het conversiepercentage van een webshop met redelijk veel verkeer (50.000 bezoekers per maand) rond de 2-3%. Dit betekent dat 2-3% van alle sessies overgaat tot een conversie. De CPC-prijzen binnen Google Ads stijgen al jaren en hier lijkt geen eind aan te komen. Het is dan ook niet vreemd om één euro per klik te betalen. Dat betekent dat je met een conversiepercentage van 2 procent, al 50 euro per aankoop betaalt. Adverteren in Google en bovenaan staan met ieder zoekwoord is dus niet altijd een goed idee. 

Zoekmachine adverteren binnen marges

Je kunt niet uitgeven wat je niet hebt. Dat geldt ook voor zoekmachine adverteren. Daarom beginnen wij altijd met het in kaart brengen van de marges op jouw productaanbod. Dit is van groot belang voor de biedingen die wij uiteindelijk in kunnen stellen en bepaalt ook in grote mate de zoekwoorden waarop we kunnen adverteren. Logischerwijs richten wij ook het advertentieaccount in met deze gedachte in ons achterhoofd. We clusteren verschillende producten en productgroepen met vergelijkbare marge zodat jij een duidelijk overzicht hebt van welke producten je binnen de marge verkoopt en via welke zoekwoorden deze verkopen tot stand komen. 

Adverteren in meerdere zoekmachines

Hoewel Google nog steeds ruim marktleider is in de zoekmachinemarkt met meer dan 90 procent marktaandeel, laten wij andere zoekmachines niet links liggen. Hoewel het aantal zoekopdrachten op bijvoorbeeld Microsoft Bing een stuk kleiner is, is het verkeer niet van mindere kwaliteit. Sterker nog; we zien bij meerdere branches dat de kosten per transactie van enorm brede zoekwoorden op Bing een stuk lager is dan op Google. Dit betekent vaak ook dat onze strategie op Bing anders is dan wanneer wij zoekmachine adverteren inzetten via Google. Via Bing zetten wij namelijk een groter deel van het budget in op brede zoekwoorden. Voor Google hanteren wij veelal 70% longtail (zoekopdrachten die uit drie of meer woorden bestaan) en 30% breed (zoekopdrachten die uit twee of een woord bestaan). Voor Bing is dit net andersom. Dat komt vooral omdat het zoekvolume op longtail zoekwoorden niet aanwezig is. Hoewel Bing de mogelijkheid aanbiedt om een heel advertentieaccount vanuit Google te exporteren en te importeren in Bing, is de strategie dusdanig anders dat wij hier geen gebruik van maken.

Zoekmachine adverteren via Shopping (product listing ads)

Naast normale SEA advertenties die boven de organische zoekresultaten verschijnen, zijn er product listing ads, beter bekend als Google Shopping advertenties. Dit zijn advertenties die automatisch vertoond worden op basis van de informatie op je website. De advertenties maak je aan door middel van een feed en Google Merchant center. Een groot deel van de optimalisatieslag binnen zoekmachine adverteren met Google Shopping voer je dus niet uit in Google Ads, maar op de website en in de feed. Een goede en geoptimaliseerde productfeed kan het verschil maken tussen winst en verlies. Sinds kort worden Product Listing ads niet alleen meer getoond naast de zoekmachine, maar ook via display netwerk en zelfs op YouTube. 

Adverteren via het display netwerk

Het adverteren binnen de zoekmachine is vooral nuttig wanneer er al zoekvolume op jouw producten aanwezig is. Anders gezegd, zoeken mensen naar de producten die jij aanbiedt? Dan maak je gebruik van zoekmachine adverteren. Uiteraard kan het ook goed mogelijk zijn dat je producten aanbiedt waar nog niemand naar zoekt. Er is nog geen vraag naar jouw product. Wanneer het echter een probleem oplost dat mensen al wel ervaren, dan kun je deze mensen goed bereiken via Google Display advertenties. 

Adverteren in zoekmachines binnen het aankoopproces

Mensen zoeken op verschillende momenten binnen de funnel. Deze funnel ziet er als volgt uit:

  • Ik heb een probleem
  • Ik zie een oplossing
  • Waar kan ik deze oplossing het beste kopen
  • Ik koop de oplossing voor mijn probleem

Uiteraard staat deze funnel of dit aankoopproces niet vast. Sommige mensen starten direct bij waar kan ik deze oplossing het beste kopen, terwijl andere beginnen bij ik heb een probleem. Wanneer je laptop traag en oud is zul je direct op zoek gaan naar een goede laptop. Afhankelijk van de producten die je verkoopt kies je dus voor specifieke zoekwoorden die antwoord geven op zoekvragen binnen dit aankoopproces. Van breed tot longtail.

Zoekmachine adverteren op de automatische piloot

Wanneer een Google advertentieaccount voldoende transacties of conversies heeft binnengehaald, kunnen we aan de slag met geautomatiseerde biedstrategieën. Dit heeft als grote voordeel dat dit de Google Ads schaalbaar maakt. Dat betekent dat je vrij gemakkelijk en effectief budgetten kunt verhogen en nog steeds dezelfde winst kunt behalen. De geautomatiseerde biedstrategieën zijn een zeer krachtige tool, echter niet een garantie voor succes. Timing en weten wanneer je een bepaalde geautomatiseerde biedstrategie kunt gebruiken is cruciaal.