RENDABEL ADVERTEREN IN ZOEKMACHINES
Google houdt steeds meer ruimte in de SERP vrij voor advertenties. Wil jij hier ook tussen staan met rendabele advertenties? IQ Leads helpt je met een duurzame SEA-strategie.
Maak mij rijk

Zoekmachine adverteren

Een uitgewerkte SEA-strategie voor jouw business

Met zoekmachine adverteren bereik jij de juiste doelgroep, op het juiste moment met de juiste producten of diensten. Dat is de kracht van zoekmachine adverteren. Zoekers in Google geven jou data die je nodig hebt om producten te verkopen. Namelijk: wanneer ze vooral kopen, wat ze vooral kopen en waar ze naar op zoek zijn. Wil jij ook:

  • Zichtbaar zijn bij jouw doelgroep met de juiste zoektermen?
  • Maximaal rendement (ROAS) uit jouw advertenties?
  • SEA-advertenties die aansluiten op jouw online strategie?

Zichtbaar met juiste zoekwoorden

Zichtbaar zijn met zoekmachine adverteren is niet de grootste uitdaging van SEA. Met voldoende budget kun je zichtbaar zijn op ieder zoekwoord. Het is daarom een grotere uitdaging om zichtbaar te zijn bij de juiste doelgroep met de juiste zoekwoorden. Wij zoeken graag voor je uit hoe jouw doelgroep zich online gedraagt, zodat jouw SEA strategie hier naadloos op aansluit.

Meer over zoekwoorden

Maximaal rendement (ROAS)

Een hoge omzet uit zoekmachine adverteren is leuk, maar uiteindelijk draait het voor jou als ondernemer natuurlijk om rendement. Wij noemen dat ook wel ROAS: Return On Ad Spend. Onze specialisten weten precies waar ze moeten optimaliseren voor een maximale ROAS. Zo blijft er onderaan de streep voldoende marge over om te blijven investeren in SEA.

Meer over ROAS

Holistische SEA-strategie

Veel ondernemers zien zoekmachine adverteren als een losstaand iets. Bij IQ Leads denken wij daar anders over. Namelijk SEA als onderdeel van een holistische onlinemarketingstrategie. Bijvoorbeeld door betaald verkeer te retargeten via andere kanalen. Zo ben jij in iedere fase van de funnel aanwezig en blijf jij altijd top of mind bij de doelgroep.

Meer over retargeting

Hoe presteren jouw ads?
Vraag gratis een SEA-performance scan door één van onze specialisten aan

Zoekmachine adverteren door IQ Leads?

Het doel van zoekmachine adverteren is niet bovenaan in Google staan. Dat kun je namelijk prima zelf. Het doel is vaak ook niet verkeer binnenhalen. Dat zorgt vaak alleen maar voor extra advertentiekosten en gaat vaak ten koste van de kwaliteit en het conversiepercentage op je website. Het doel van zoekmachine adverteren is volgens IQ Leads het behalen van het perfecte evenwicht tussen omzet, marge en kosten. Wanneer adverteren op zoekmachines alleen maar geld kost, ligt dit vaak aan de manier hoe het advertentieaccount is ingericht. Daarom is het belangrijk om goed te sturen op rendement.

Bovenaan staan met de zoekwoorden waarvan jij denkt dat je bovenaan moet staan, is lang niet altijd de beste manier. Waarom niet? Wanneer je alleen op hele brede zoektermen aan het adverteren bent, kost dit veel geld. En als de koopintentie of de interesse er niet is, levert SEA ook vrij weinig op. Dat gaat alleen maar ten koste van je rendement.

Adverteren in Google en bovenaan staan met ieder zoekwoord is dus niet altijd een goed idee. Adverteren in Google om zo de juiste doelgroep te bereiken op het juiste moment en met de juiste intentie juist wel. Dat zorgt er juist voor dat je grip hebt op je budget en makkelijker rendement kan behalen. Dan is opschalen opeens toch mogelijk.

Zoekmachine adverteren binnen marges

Je kunt niet uitgeven wat je niet hebt. Dat geldt ook voor zoekmachine adverteren. Daarom beginnen wij altijd met het in kaart brengen van de marges op jouw productaanbod. Dit is van groot belang voor de biedingen die wij uiteindelijk in kunnen stellen en bepaalt ook in grote mate de zoekwoorden waarop we kunnen adverteren. Voor sommige zoekwoorden zijn namelijk grotere budgetten nodig dan voor andere.

Logischerwijs richten wij ook het advertentieaccount in met deze gedachte in ons achterhoofd. We clusteren verschillende producten en productgroepen met vergelijkbare marge zodat jij een duidelijk overzicht hebt van welke producten je binnen de marge verkoopt en via welke zoekwoorden deze verkopen tot stand komen.

sea binnen marges

Adverteren in meerdere zoekmachines

Hoewel Google nog steeds ruim marktleider is in de zoekmachinemarkt met meer dan 90 procent marktaandeel, laten wij andere zoekmachines niet links liggen. Hoewel het aantal zoekopdrachten op bijvoorbeeld Microsoft Bing een stuk kleiner is, is het verkeer niet van mindere kwaliteit. Sterker nog; we zien bij meerdere branches dat de kosten per transactie van enorm brede zoekwoorden op Bing een stuk lager is dan op Google. Dit betekent vaak ook dat onze strategie op Bing anders is dan die op Google. Via Bing zetten wij namelijk een groter deel van het budget in op brede zoekwoorden.

Voor Google hanteren wij veelal 70% longtail (zoekopdrachten die uit drie of meer woorden bestaan) en 30% breed (zoekopdrachten die uit twee woorden of een woord bestaan). Voor Bing is dit net andersom. Dat komt deels door de lagere kosten voor brede zoekwoorden, maar ook doordat er vrijwel geen longtail zoektermen op Bing zijn. Hoewel Bing de mogelijkheid biedt om een heel advertentieaccount vanuit Google te exporteren en te importeren in Bing, is de strategie dusdanig anders dat wij hier geen gebruik van maken.

adverteren in google bing

Mogelijkheden van zoekmachine adverteren

SEA is veel meer dan standaard tekstadvertenties in de zoekmachine. Bij IQ Leads hebben wij voor iedere SEA-mogelijkheid een specialist in huis. Van het optimaliseren van Google Shopping tot het inzetten van het Google Display Netwerk voor display advertenties.

SEA voor iedere fase in de funnel

Mensen zoeken op verschillende momenten binnen de funnel. Deze funnel ziet er meestal als volgt uit.

  • Ik heb een probleem en zoek een oplossing
  • Ik zie een oplossing
  • Waar kan ik deze oplossing het beste kopen?
  • Ik koop de oplossing voor mijn probleem

Uiteraard staat deze funnel niet vast. Sommige mensen starten direct bij punt 3, terwijl anderen beginnen bij punt 1. Afhankelijk van de producten die je verkoopt kies je dus voor specifieke zoekwoorden die antwoord geven op zoekvragen binnen dit aankoopproces. Van breed tot longtail.

Veelgestelde vragen over Zoekmachine Adverteren

Vragen over zoekmachine adverteren? Wij hebben de meest gestelde vragen gebundeld en op een rijtje gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Niet getreurd, want onze specialisten vertellen je graag meer over de mogelijkheden van zoekmachine adverteren. Bel gerust eens op of stuur een mailtje.

Zoekmachine adverteren (SEA) is de verzamelterm voor alles wat te maken heeft met advertenties binnen zoekmachine. Verschillende onderdelen van zoekmachine adverteren zijn: – Google Ads – Google Shopping – Google Display Ads – Bing Ads

Het mooie van zoekmachinemarketing is dat jij helemaal zelf in de hand hebt wat het kost. De kosten van SEA zijn namelijk gebaseerd op de budgetten die jij hebt ingesteld. Een maandje minder uitgaven? Stel dan je biedingen of dagbudgetten bij. Wij kijken vaak naar de ROAS van een account (of campagne) om te kijken of iets rendabel is. Zo weet je zeker dat jouw SEA-inspanningen meer opleveren dan dat ze kosten!

Ondanks dat het maar een letter scheelt, zijn SEA en SEO twee heel verschillende werelden. Bij SEA draait het allemaal om Adverteren, terwijl het bij SEO draait op Optimaliseren. Het grootste verschil is echter de snelheid waarmee je verschillen kunt zien. Daar waar het bij SEO draait om de organische resultaten, draait het bij SEA om de betaalde advertenties. Voor SEO kan het weken (of langer) duren voordat je verschillen in data ziet, terwijl je met SEA al binnen een dag verschil kunt zien. Meer informatie over SEO? Lees dan onze pagina over zoekmachine optimalisatie.

Direct een specialist spreken?
Neem contact op met Enver voor alle SEA-vragen
Google Ads Bing Ads Google Shopping