Facebook adverteren

Facebook-adverteren: wel of niet doen?

Heeft Facebook-adverteren nog wel zin deze tijd? Ik kan me voorstellen dat je vraagtekens zet bij adverteren via Facebook. Het concern van Mark Zuckerberg lag in 2018 erg onder vuur vanwege de geschonden privacy van gebruikers. Daarop volgde de oproep van Arjen Lubach om Facebook massaal te verlaten. Dus moeten we nog wel steeds geld steken in een Facebook-advertentie of toch kiezen voor een ander platform?

Wie ziet onze Facebook-advertentie nu nog?

Slecht nieuws voor het platform Facebook in Nederland: het aantal gebruikers is aanzienlijk gedaald. In 2018 maakten 7,6 miljoen Nederlanders gebruik van Facebook. In 2019 waren dit 6,8 miljoen gebruikers. Het ging dus om een daling van bijna 800.000 gebruikers. Als deze trend zich zo voortzet, lijkt adverteren op Facebook in de nabije toekomst niet heel veel zin meer te hebben. Het platform dat profiteert van de teloorgang van Facebook is Instagram. Zij stegen vorig jaar met 830.000 gebruikers. Zo blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek van Newcom in 2019.

Facebook-advertenties hebben wel zin

Het ligt er natuurlijk aan wat je de consument biedt qua producten en diensten. Als ik verder kijk in het onderzoek van Newcom, zie ik dat het per leeftijdsklasse verschilt wie er overloopt naar Instagram of trouw blijft aan Facebook.

In de grafiek is te zien dat het vooral de jongere leeftijdsklassen zijn die Facebook de rug toekeren en naar Instagram overstappen. Maar het is toch ook normaal dat jongeren als eerste de nieuwe snufjes willen uitproberen. Daarnaast is te zien dat ouderen wel heel trouw dagelijks gebruik blijven maken van Facebook. Adverteren op Facebook heeft dus zeker wel zin voor de leeftijdsklassen vanaf 40 jaar. Verdiep je als ondernemer daarom goed in de wensen, behoeften en demografische gegevens van jouw klanten. Kies je voor adverteren op Facebook? Of toch liever Instagram adverteren? Het antwoord kan per merk of product binnen je bedrijf verschillen, afhankelijk van de precieze doelgroep.

Facebook-advertenties voor een nieuw merk of product

Hoe zit het dan met adverteren op Facebook voor een geheel nieuw merk of product waarvan de doelgroep nog niet in kaart is gebracht? Facebook kan je helpen om het antwoord op deze vraag te vinden. Door middel van targeting en data-analyse kan je erachter komen hoe je Facebook-advertentie scoort onder een bepaalde doelgroep. Tijdens de looptijd van een advertentie kun je per land, regio, geslacht, leeftijdsklasse of platform checken wat het meest rendabel is. Zo kun je bijvoorbeeld een eerste advertentie breed targeten, dus voor alle leeftijden en regio’s voor zowel mannen als vrouwen.

Zodra je door middel van data kan achterhalen bij wie je Facebook-advertentie het beste scoort, kun je de advertenties specifieker maken. Bijvoorbeeld door middel van A/B-testen. Als je ziet dat vrouwen de grootste afnemer zijn van jouw product of dienst ga je daarna bijvoorbeeld kijken naar de leeftijdsklasse. Zijn het de jongere vrouwen die op jouw website terecht komen of is het zinvol om Facebook-advertenties in te zetten voor dames in hogere leeftijdsklassen? Hieronder is te zien dat je per campagne meerdere advertentiesets kan splitsen per leeftijdsklasse om erachter te komen voor wie jouw Facebook-advertentie het meest relevant is:

Facebook-adverteren: testen en aftasten

Uiteraard is het in de beginfase van je product of dienst testen en aftasten. Maar de marketeer of ondernemer die de stappen op deze manier doorloopt, ziet uiteindelijk in dat adverteren op Facebook geen natte vingerwerk is. Een Facebook-advertentie is juist een handig middel om erachter te komen wie jouw doelgroep is. Ik raad iedereen aan om je hierin te verdiepen of een expert te raadplegen die je hierbij kan helpen.

Adverteren op Facebook of Instagram?

Zoals ik al eerder aangaf, kun via de Facebook Ads Manager ook kiezen op welk platform je wilt adverteren: Facebook en/of Instagram. Want Instagram is in 2012 overgenomen door Facebook. Aan je Facebookpagina kun je je zakelijke Instagramprofiel koppelen. Zodoende kun je ook testen op welk platform jouw advertentie het beste scoort. Is jouw product of dienst voor een jongere doelgroep? Ga er dan niet zomaar vanuit dat Instagram het beste is. Probeer concrete resultaten te achterhalen via data door middel van Facebook- of Instagram-adverteren. Het kan wel eens tot heel verrassende resultaten leiden.

Wil je meer weten over adverteren via social media? Of ben je op zoek naar een marketingbureau dat je hierin bijstaat? Neem dan contact op met de experts van IQ Leads. Wij laten je graag zien hoe jouw bedrijf of merk kan groeien met adverteren op social media. Of lees ons andere blog met nog meer tips over Facebook-adverteren.