Diensten

SEO-audit


Wil jij weten hoe vindbaar jouw site is, wat jouw domein autoriteit is en hoe jouw website technisch in elkaar zit? Wij zoeken dit allemaal voor je uit met onze SEO-audit.

Inzicht in jouw online prestaties met onze SEO-audit

Dat het belangrijk is om online aanwezig te zijn, is inmiddels wel bij iedereen bekend. Toch is het niet genoeg om alleen maar even een website te maken en daar vervolgens niets meer mee te doen. Wij laten je graag zien hoe jij momenteel online presteert. Hiervoor kijken we naar de drie SEO-pijlers. Wil jij inzicht in:

  • De prestaties van de techniek van jouw site?
  • Jouw backlinkprofiel?
  • De kwaliteit van jouw online content?

Onder de loop

Hoe presteert jouw website?


Wil jij weten waar je nog winst kunt behalen? Laat ons een SEO-audit uitvoeren en dan achterhalen wij de pijnpunten op jouw website.


Wist-je-datje van onze SEO expert

Wist je dat een SEO-audit niet alleen helpt bij het achterhalen van problemen op je website die je rankings beïnvloeden, maar ook waardevolle inzichten biedt over de prestaties van je concurrenten en nieuwe kansen onthult?

Geef mij inzicht

Wat is een SEO-audit?

Een SEO-audit geeft ons inzicht in de SEO-status van jouw webshop. We kijken welke onderdelen al goed geoptimaliseerd zijn en bij welke onderdelen er nog werk aan de winkel is. Onze SEO-specialisten zijn wat dat betreft net automonteurs. Je brengt je auto weg voor een APK en de monteur onderzoekt welke onderdelen vervangen moeten worden en welke onderdelen nog wel even vooruit kunnen. Dit doen wij met jouw website of webshop.

We stellen een compleet plan op van concrete verbeterpunten zodat jouw website volledig geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Op basis van deze analyse gaan we samen met jou in overleg en adviseren we waar de prioriteiten liggen en welke werkzaamheden later opgepakt kunnen worden.

Waarom je SEO-audit uit laten voeren door IQ Leads?

Voordat we aan de slag gaan met de SEO-scan vinden we het belangrijk om eerst een aantal zaken helder te hebben. We verdiepen ons daarom eerst in jouw markt en je doelgroep. Daarbij stellen we je bijvoorbeeld de vraag wat je wilt dat jouw bezoekers doen op jouw website. Welke conversies wil je bereiken? Ook vinden we het belangrijk om te weten op welke zoektermen je gevonden wilt worden. 

Gelukkig hebben wij een aantal specialisten in ons team die jou kunnen helpen bij een stabiel zoekwoordenonderzoek. Tot slot vinden we het ook belangrijk om te weten wie jouw grootste concurrenten zijn, want daar kunnen wij ook veel van leren.

Voordelen van een SEO-audit door IQ Leads

  • Wij identificeren specifieke pijnpunten op meerdere fronten
  • Inzicht in hoe je je onderscheidt door onze concurrentieanalyses
  • Duidelijke prioriteiten, wat moet er als eerste aangepakt worden?
  • Vermijd kostbare fouten in de toekomst met resultaten van de audit

Onze SEO specialisten

Tools die wij gebruiken voor een SEO-audit

Programma’s als Google Search Console, Ahrefs en Screaming Frog zijn in onze ogen onmisbaar bij een goede SEO-audit. Deze tools geven ons informatie over diverse SEO-aspecten en hoe jouw website daarop scoort. Om een kleine greep uit de SEO-onderdelen te benoemen, kijken we bijvoorbeeld naar de URL-structuur. Zien we vreemde statuscodes? Bijvoorbeeld 404-pagina’s die niet meer werken, maar waar nog wel naartoe gelinkt wordt. Hebben alle pagina’s een H1 en wordt er gebruikgemaakt van H2’s? Dit zijn slechts een paar voorbeelden van de vele punten waar we jouw website in de SEO-analyse op checken.

Meer over de drie pijlers en onze SEO-audit

Eerder hebben we het al over de drie SEO-pijlers. Ook in onze SEO-audit hanteren we deze drie pijlers als belangrijkste onderdelen van de audit.  Hieronder vertellen we er nog wat meer over:

  • Technische analyse (techniek)

Je website kan er nog zo mooi uitzien met onwijs relevante informatie, maar wanneer je weinig bezoekers op jouw website hebt, schiet je er niets mee op. Tijd voor ons om jouw website op technische aspecten te analyseren. Wordt de website geïndexeerd door Google, wat ervoor zorgt dat je zichtbaar bent in de zoekresultaten? En hoe snel laadt de website eigenlijk? Zijn er 404-pagina’s aanwezig die niet alleen schadelijk zijn voor de gebruiksvriendelijkheid, maar ook voor het crawl-proces? Het zijn allemaal punten waar we in de technische analyse naar kijken.

  • Onpage-analyse (content)

Google is in de loop der jaren steeds slimmer geworden en weet steeds beter de inhoud op jouw website te begrijpen. Zo kan de zoekmachine heel goed zien of de content op jouw website puur geschreven is voor zoekmachines of dat het daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Google kijkt onder andere of de content op jouw website uniek is en of je de juiste zoekwoorden gebruikt. Toch kunnen we Google een handje helpen om jouw website nog beter te begrijpen. Daarom is het onwijs belangrijk dat alle pagina’s een title tag, meta description en heading hebben. Wij controleren of alles op de juiste manier is ingevuld. Maak je gebruik van afbeeldingen? Dan kijken wij of de alt-teksten ingevuld zijn en of de afbeeldingen logische bestandsnamen hebben.

  • Offpage analyse (backlinkprofiel)

Offpage-factoren hebben een belangrijke rol in de autoriteit van jouw website en daarmee de positie in Google. Het zijn SEO-factoren waar je niet direct invloed op hebt, maar waar wij je wel mee kunnen helpen. Zo heeft de autoriteit van jouw website grotendeels te maken met hoeveel externe links jouw website krijgt vanuit andere domeinen. Daarom gaan wij actief proberen om relevante externe links voor jou te verzamelen. Dit proces heet linkbuilding.

Een gratis SEO scan aanvragen?

Veelgestelde vragen over SEO-audit

Vragen over SEO-audit? Wij hebben de meestgestelde vragen voor je op een rijtje gezet. Heb jij nog een andere vraag? Geen probleem, bel of mail gerust voor meer informatie.

Wat is een SEO-audit?
Waarom een SEO-audit uit laten voeren?
Wat kost het uit laten voeren van een SEO-audit?
Wat wordt er geanalyseerd tijdens een SEO-audit?