Waarom je niet alleen aan SEA moet doen
Wanneer je de verschillen tussen SEO en SEA op een rijtje ziet, lijkt het alsof SEA een veel betere investering is. Toch is dat niet waar. Een hoge positie in de organische, oftewel onbetaalde resultaten, is net zo belangrijk. Dit heeft meerdere redenen:
- Zet je de SEA-campagnes uit, dan zijn ze direct niet meer zichtbaar. De resultaten van je SEO-werkzaamheden blijven bestaan. Tenminste, als je je zaken goed bijhoudt. Stoppen met SEO kan namelijk vervelende gevolgen hebben.
- De advertenties van SEA worden in de zoekresultaten ook zo aangemerkt. Voor sommige bezoekers is dit een reden om door te scrollen naar de organische resultaten.
- Wanneer je content goed in elkaar zit, maak je kans om als featured snippet bovenaan de zoekresultaten te komen. Je staat dan ook boven de SEA-resultaten.
Waarom je niet alleen aan SEO moet doen
Het is echter ook niet verstandig om alleen aan SEO te doen. Nogmaals, beide strategieën vullen elkaar aan en met een goede SEA-strategie sta je hoger dan met SEO en ben je dus eerder zichtbaar, zowel letterlijk in de Google-resultaten als wat betreft tijd.